Simen1 Skrevet 30. januar 2002 Del Skrevet 30. januar 2002 Jeg trenger 5-6 kjøleblokker til vannkjøling. Hvor finner jeg sånnt billig? Aller helst bør de ha stor overflate, og være ganske tynne. Noen tips? Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 30. januar 2002 Del Skrevet 30. januar 2002 Gå på den lokale skrothandelen, få tak i noen emner og mekk dem selv.. eller gå til den lokale verkstedet/bedrifta og be dem mekke noen til deg.. ( dette kan bli dyrt hvis ikke du kjenner noen der time pris fra 500..) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2002 Jeg har et godt emne (8Kg massiv kobber blokk), og har skjært ut og lagd en kjøle-blokk av den. Jeg syntes det tok litt for mye tid, så jeg gidder ikke lage fler kjølere av den store blokka. Derfor tenkte jeg å kjøpe noen ferdige blokker neste gang. Noen som vet som de har noe billig på biltema, clasolson eller andre plasser? Eller som vet om noe skrot som inneholder kjøleblokker, og som er lett å demontere? Lenke til kommentar
KreAture Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 Den kobber-klumpen. Vil du selge den ? Bor i Oslo... Ut ifra størrelse og form betaler jeg gjerne litt. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 Jeg lurer på en ting, på gamle kjøleskap så har man jo den kjøle greia bakpå. Hvordan hadde det vært å bruke slikt til kjøling? Jeg sier ikke at det funker, men hadde vært utrolig morsomt å brukte noe slikt fra et gammel kjøleskap *tihii* Frankey Kr.sand Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2002 -------------- KreAture: Den kobber-klumpen. Vil du selge den ? -------------- Jeg har delt den opp i flere biter nå. En bit er blitt en kjøleblokk på ca 1Kg, og to store biter på ca 4kg gjør seg fint som dekorasjon på stuebordet. Jeg har tre telys på hver av dem. Det ble ganske fint med den kobberfargen, og ser litt mer macho ut når det er så massivt enn de skrøpelige holderne man får i sånne jente-butikker. Så den er ikke til salgs for en billig penge. Med porto i tillegg tror jeg prisen blir høyere enn behagelig. Du kan sikkert få tak i en tilsvarende sak hos skraphandelen/blikkenslageren/mek.metall-verksted i Oslo. Pass på å spørr etter en klump, og ikke en plate. (De fleste vil nok foreslå plater på 1cm tykkelse) ------------- frank_jarle: Jeg lurer på en ting, på gamle kjøleskap så har man jo den kjøle greia bakpå. Hvordan hadde det vært å bruke slikt til kjøling? ------------- De kjølerørene må da funke fint. De har stor overflate og er beregnet på å være bra varmevekslere i romtemperatur. Bare klipp dem løs fra et kjøleskap, (Gå på fyllinga og få et UTEN den farlige gassen inni) Bruk den som kjøler på vannkjøleanlegget i stedet for en radiator. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 Simen1: De kjølerørene må da funke fint. De har stor overflate og er beregnet på å være bra varmevekslere i romtemperatur. Bare klipp dem løs fra et kjøleskap, (Gå på fyllinga og få et UTEN den farlige gassen inni) Bruk den som kjøler på vannkjøleanlegget i stedet for en radiator. Vel det må jo være lit macho det da, med noe som er så stort som npr det kommer fra et kjøleskap. men jeg tror nok jeg vil trenge en himla svær vifte. hva med denne http://www.leech.dk/cooling.jpg Tror nok dette skulle være det meste jeg trenger, burde bli et passe støy fritt system eller hva :wink: Frankey Kr.sand Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2002 Jo større kjøleren er, jo mindre luftstrøm trenger du rundt den for å holde den kjølig. Med en så stor kjøler tror jeg ikke du trenger vifte i det hele tatt. Husk at et kjøleskap fjerner ca 200W vha. den ribba. Og det er UTEN vifte. Tenk bare på hva du kan overklokke vannkjølingen din til om du henger ribba utenfor vinduet en kald vinterdag. (Håper du bor på svalbard... :wink: -30C i lufta, og frostvæske i kjølevannet !! DET ville blitt overklokking det :smile:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå