Gå til innhold

Oppsett av Squeezebox m/ iPod Touch

Anbefalte innlegg

Vurderer sterkt å kjøpe meg en Squeezebox Receiver og koble den opp til stereoanlegget. Tanken er at jeg skal slippe å skru på mediacenter-PCen (og eventuelt TVen) for så å kunne bruke iPod Touch til å spille av musikk fra iTunes-serveren (Home Server) samt nettradio. Så langt så bra. Det store spørsmålet blir om man får satt opp Squeezebox Receiver uten å ha Squeezebox Controller? Ser at Logitech har en app for iPod Touch, men vil det da fungere under oppsettet, eller krever de en original kontroller?

Tror ikke det skal bli noe problem å sette opp MS Home Server til å streame ut iTunes og Spotify, men tar gjerne i mot tips her også. Hva det gjelder nettradioen på Squeezebox. så regner jeg med at den støtter at man legger til sine egne stasjoner som f.eks. NRK eller Radio Norge?

Mange spørsmål dette her. Håper noen kan ha noen svar. Det viktigste er først og fremst førstegangsoppsettet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde satt kjempepris på om du kunne ha sjekket ut det Nero.. om du har tid. Vil tro at det er mulig, men litt kjipt hvis jeg blir sittende med en boks til 1200 kr jeg ikke får brukt. Som sagt burde det være mulig. Takker for svar så langt.

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Rakk ikke å sjekke dette i går desverre, så da ble det idag.

Jeg finner desverre ikke muligheten til å sette opp SqueezeBox reciever'en direkte fra Web. Har leita gjennom det som er av menyer osv, men kan ikke finne en sånn meny noe sted.

Nå står det riktignok i installasjonsguien at dersom du kobler til via kabel, og har DHCP aktivert, så skal reciever'en finne serveren med SqueezeBox Server installert, så da er det vel lurt å ha installert dette først. (Tenker på det som står under Bridged connection her)

Jeg er fristet til å si at det vil fungere å sette opp dette uten kontrolleren. Noe annet ville egentlig bare vært rart. Jeg er også helt enig i at dersom det IKKE skulle fungere så er det surt å har brukt ~1200kr på noe man ikke får brukt. Forhåpentlig vis kan du jo bestille dette via nett og så evt sende det tilbake innen 14 dager dersom det ikke skulle fungere.

Du kan jo alternativt opprette en tilsvarende tråd på forumet for SqueezeBox og spørre om det samme der, eller lese litt i trådene om forskjellige oppsett. Ser ut til at det finnes en haug med alternativer når det kommer til oppsett hvertfall. Jeg ble sittende og lese en del der nå nettopp selv.

Lykke til! Husk å fortelle hvordan det går da!

Lenke til kommentar

Takker for fin tilbakemelding. Enig i at det ville vært rart om man ikke kunne satt den opp uten kontrolleren. Skal lese litt på forumet til Squeezebox slik som du sier. Ellers har jeg tenkt til å koble den til med kabel, og har derfor god tro at oppsettet skal gå greit. Blir spennende dette her. Får jeg lest meg litt opp i kveld, så tror jeg at jeg legger inn en bestilling. Ser at NetShop skal ha 995 kr for den, og det er absolutt ikke ille.

Takk for hjelpen så langt!

Lenke til kommentar

Kult!

Da har du jo også litt tid på deg til å spørre rundt på fora osv :)

Testa forøvrig Android app'en til SqueezeBox da kontrolleren min ikke lenger ville slå seg på pga ødelagt batteri. Var veldig bra! Sikkert tilsvarende den som er på iphone.

Lenke til kommentar

Da har jeg gjort en liten endring. Har kansellert bestillingen på receiveren fra NetShop, og bestilt Squeezebox Touch fra MPX. De hadde nemlig timestilbud på den til 1490 kr. Syntes det var et riktig god tilbud. Kommer nok fortsatt til å styre den med iPod/Android.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Det store spørsmålet blir om man får satt opp Squeezebox Receiver uten å ha Squeezebox Controller? Ser at Logitech har en app for iPod Touch, men vil det da fungere under oppsettet, eller krever de en original kontroller?

Eg har ikke receiver eller controller selv, men eg er overbevist over at eg har lest flere steder at selve installasjonen av receiveren må gjøres via controlleren. Eg vet ikke hvorfor. Har man en controller kan man sette opp flere receivere via den samme. Og etter at de er satt opp så styres de fra grensesnittet eller andre kontrollere på lik linje med andre Squeezeboxer.

Tror ikke det skal bli noe problem å sette opp MS Home Server til å streame ut iTunes og Spotify, men tar gjerne i mot tips her også.

Eg har ikke testet iTunes, men SqueezeCenter, Spotify og MS Home Server var en lek å sette opp. Fungerte på 1-2-3. :)

Hva det gjelder nettradioen på Squeezebox. så regner jeg med at den støtter at man legger til sine egne stasjoner som f.eks. NRK eller Radio Norge?

Her er det litt om og men. Om du har en URL til en radiostasjon som fungerer i for eks WinAmp eller VLC så kan du legge denne til i SqueezeCenter og så spille den av på en spiller. Men personlig har eg hatt litt problemer med enkelte kanaler som Radio Haugaland, Radio Sunnhordaland og P4, mens NRK P3 og NRK Mp3 har fungert ypperlig(noe nedetid i ny og ne).

Ellers er Squeezebox et fantastisk produkt. Har du først kjøpt ett så må du bare utvide! :)

Lenke til kommentar

Var SqueezeCommander jeg tenkte på ja.

Ser forøvrig ut til at det har dukket opp enda en.

Edit: Gjorde et søk på Market på mobilen nå og det er SqueezeControl jeg brukte den gangen. Den er forøvrig gratis.

Ser også at det finnes en som heter SqueezeDroid og Squeezebox remote som også er gratis.

Endret av Nero Burningwr00m
Lenke til kommentar

Takker for alle gode tips! Har nå satt opp Squeezebox Touch'en, og har hittil hovedsakelig brukt den til nettradio. Må vente litt med å sette opp SqueezeCenter (og fjernstyring) til jeg får serveren min på nett. Den skal stå i boden, og det er altfor dårlig dekning på wlan der, så jeg vurderer sterkt å kjøpe meg et eller annet "HomePlug"-kit. Blir å kjøre nettverket fra serveren over strømnettet. Her er jeg også ganske grønn på hva som gir best ytelse, men jeg får vel lese meg litt opp. Alltid artig med slike prosjekter. Kan i alle fall skrive under på at Squeezebox med sine muligheter ikke er noe annet enn genialt!

Lenke til kommentar

Godt å høre at du er fornøyd !

Har ikke erfaring med homeplug desverre, så jeg har ikke noe å bidra med der. Jeg vet ikke om det fortsatt er sånn, men jeg mener at det før var en begrensning på at homeplug kun fungerte dersom du var på samme kurs hele veien. Det ville ikke fungere dersom du skulle fra en kurs til en annen (for da måtte du gjennom sikringsskapet). Er som sagt ikke 100% sikker på om dette var tilfelle eller om det evt fortsatt er sånn.

Lenke til kommentar

Vet at det har vært mye frem og tilbake med slike adaptere. Har vel forstått at de fungerer bedre med "nyere" EL-anlegg. Leste en kommentar på en HomePlug-variant som ble solgt på Komplett at nettverket også dukket opp hos flere av naboene. Høres litt skummelt ut, men det er sikkert mulighet for å sette opp en form for sikkerhet..

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...