Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Sannsynlig for en psykopat i familien?

Anbefalte innlegg

Nå er begynner jeg å lure svært mye på om det kan befinne seg en psykopat i familen. Kort fortalt om denne personen;

Selvopptatt:

Han tenker alltid på hva som er best for han og lommeboken. "Du skal slå av lyset, det går ut over mine penger". Han setter sine behov foran andre, han vil at vi skal bruke ferien på det han vil, ikke det vi alle vil.

Egoistisk

^

Angrefri:

Han angrer aldri på ting han sier eller gjør. Sier han noe frekt til deg (som han ofte gjør) og sårer følelse sier han aldri unskyld, bare går sin vei uten at det har skjedd noe.

Storhetsfølelse:

Han mener at han alltid har rett og godtar ikke at andre folk vet bedre enn han. Hvis han plutselig finner ut av at han kanskje tok feil (som skjer ganske sjeldent) så sniker han seg unna sittuasjonen og bytter emmnet.

Empati:

Han forstår ikke når folk er lei seg eller sur. Og hvis personen er lei seg eller slitter med noe kommer han aldri og hjelper til, men heller kanskje gjør sittuasjonen verre med at han oppfører seg sintere.

Kort lunte:

Han har VELDIG kort lunte. Det er skremmende hvordan han reagerer når noe går imot han, hvis noen sier imot han eller går fra når han snakker så går det helt rabbel for han. Han skriker og løper etter deg og gjør alt for at du skal føle deg mer redde enn han.

Lav frustrasjonsterskel:

^ les

Kritiserer og korrigerer hele tiden:

Hver feil du gjør, om det er å vaske noe eller om hvordan du tar klær ut av vaskemaskinen komenterer han på en negativ måte, at du gjør det feil og begynner å skrike at det er slik og slik du skal gjøre det. I noen perioder kan det føles også som han leter etter feil, sitter på kjøkkenstolen og følger med på alt du gjør.

Mangler evne til å se at hans væremåte er vondt for andre å forholde seg til.

Han vet helt riktig hvordan man skal behandle folk og kritisere. Men han klarer ikke utføre det, heller motsatt.

Gjør ikke ting for å glede noen hvis det ikke er for fordel for seg selv.

Jeg er veldig sikker på at han har en pyskopatisk personlighetsforstyrrelse, fordi jo mer jeg leser om det jo mer banker hjertet (hvis dere skjønner). Dette er en person jeg må tilbringe hver eneste dag med og ferier, han er alltid slik. Min mor vet dette veldig godt og har flere ganger "advardt" meg for å gå imot han.

Dessverre er det også slik at jeg må tilbringe de neste 3 årene med han (om jeg må) og jeg er redd for å bli slik som han.

Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen ting jeg må si er at han er helt anderledes når venner og familie er på besøk. Da er han grei og smiler. Helt samme når han er MED venner. Men når det bare er oss til stedet, så drar han frem sin personlighetsforstyrelser og drar oss ned.

Lenke til kommentar

Ekte psykopater (foreldet betegnelse forresten) er svært sjeldne så sannsynligheten for at du har en i familien er heller lav.

Kan jo alltids snakke med fastlegen din (eller hans. Taushetsplikten går bare en vei så legen kan ikke si deg noe, men du står fritt til å formidle dine bekymringer) og rådføre deg.

Hvor gammel er du?

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Du spør "Hva kan jeg gjøre?"

Lite, desverre. Hva endrer seg om det viser seg at han har psykopatisk personlighetsforstyrrelse? Kanskje han har noen psykopatiske trekk som han og andre bare må leve med. Mange "psykopater" (enig i at det er en tåpelig diagnose i mange tilfeller) har topplederstillinger, de fleste av dem kunne ikke tenke seg medisinering (hvis det overhodet finnes).

Det hjelper sjeldent å lete etter diagnoser i slike tilfeller. Det endrer stort sett ingenting.

BTW: Oppfattes han som sjarmerende, overbevisende, høy utstråling, ambisiøs ol. av andre? Dette er også psykopatiske trekk.

Endret av sebastr
Lenke til kommentar
BTW: Oppfattes han som sjarmerende, overbevisende, høy utstråling, ambisiøs ol. av andre? Dette er også psykopatiske trekk.

Det vet jeg ikke. Men de fleste folk (enn familie) synes han er en grei fyr å være med. Men så kommer familien som jeg har merket ignorer han avogtil. Min farmor har også sagt at han har en manipulerende trekk for å ha omgås så veldig mye med farfaren hans (eller noe sånt)

Lenke til kommentar

Snakk med din mor om å flytte ut, og bo for dere selv? Visst dette har vart i noen år er det jo ingen grunn til å ikke prøve å komme seg unna! Leste akkurat om nettopp slike psykopater i et hjemmet-blad fra 90-tallet faktisk. Og det er langt flere av disse enn man skulle tro. Det viktigste er å komme seg vekk, og kutte kontakten. For slike folk forandrer seg ikke. Blir han sint på din mor om hun har snakket med andre menn eller noe som kan skape sjalusi?

Lenke til kommentar

Snakk med din mor om å flytte ut, og bo for dere selv? Visst dette har vart i noen år er det jo ingen grunn til å ikke prøve å komme seg unna! Leste akkurat om nettopp slike psykopater i et hjemmet-blad fra 90-tallet faktisk. Og det er langt flere av disse enn man skulle tro. Det viktigste er å komme seg vekk, og kutte kontakten. For slike folk forandrer seg ikke. Blir han sint på din mor om hun har snakket med andre menn eller noe som kan skape sjalusi?

Det vet jeg ikke fordi min mor er en sikkelig kvinne. Hun jobber for seg selv og må omgås mange menn om dagen. Hun vil alt godt for han, mens han hele tiden kjefter på hun om hvor dum hun er og alt hun gjør er feil. Flere ganger at moren min gikk i tårer fordi han klarte å få frem gamle minner fra når hun var ung (ja.. han er veldig flink til å skape dårlig humør). Det er slik hver eneste dag. Og de kjefter og skriker på hverandre meste parten av tiden. Må innrømme at med engang han går inn skaper han dårlig atmosfære. Og jeg er mye gladere og blidere når han er reist vekk.

Lenke til kommentar

Håper virkelig st det finns en lösning for deg og din mor. Så trist å lese om hvordan en mann med lav selvtillit må trykke ned andre. Psykopatiske drag .....helt sikkert.

Kan du flytte til noen andre i familjen? Pakk din veske med en gang!

Håper også at din mor inser problemet og sitt ansvar for dig (sitt eget barn)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Dessverre er det med familie komplisert så jeg har ingen å flytte til. Men skal sjekke ut fastlegen eller barnevernet. Må seriøst finne en løsning på dette, fordi dette orker jeg ikke mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...