Tenklitt Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 "Jeg skal til far i himmelen og leve med Ham i all evighet, skal du?" Dette er så vakkert, så vakkert.. så diffust? Kristne forventer å komme til himmelen etter de dør. I himmelen blir det bra... ja.. Men hva skal du gjøre der oppe i en evighet? Hvis evig betyr evig i ordets rette forstand, så er 9.000.000.000 milliarder trillioner billioner år bare en brøkdel av evigheten. Ikke det engang. Bør du som kristen da prøve å danne ett bilde av hva du skal gjøre på? Vi skal tilbe Gud? Åpenbaringen 5 11 Og jeg så, og jeg hørte lyden av mange engler omkring tronen og de fire skapningene og de eldste – det var myriader på myriader og tusener på tusener. 12 De ropte med høy røst: Verdig er Lammet som ble slaktet, verdig til å få all makt og rikdom, visdom og styrke, ære og pris og takk. 13 Og hver skapning i himmelen og på jorden og under jorden og på havet, ja, alt som finnes i dem, hørte jeg si: Ham som sitter på tronen, ham og Lammet være takk og ære, pris og makt i all evighet. 14 De fire skapningene svarte: «Amen.» Og de eldste kastet seg ned og tilba. I all evighet? 9 Deretter så jeg en skare så stor at ingen kunne telle den, av alle nasjoner og stammer, folk og tungemål. De sto foran tronen og Lammet, kledd i hvite kapper, med palmegrener i hendene. 10 Og de ropte med høy røst: Seieren kommer fra vår Gud, han som sitter på tronen, og fra Lammet. 11 Alle englene sto rundt tronen og de eldste og de fire skapningene. De kastet seg ned for tronen med ansiktet mot jorden, tilba Gud 12 og sa: Amen. All lov og pris og visdom, takk og ære, makt og velde tilhører vår Gud i all evighet. Amen. 13 En av de eldste tok da ordet og spurte meg: «Disse som er kledd i hvite kapper, hvem er de, og hvor kommer de fra?» 14 «Herre,» svarte jeg, «du vet det.» Da sa han til meg: «Dette er de som kommer ut av den store trengsel, de har vasket sine kapper og gjort dem hvite i Lammets blod. 15 Derfor står de for Guds trone og tjener ham dag og natt i hans tempel, og han som sitter på tronen, skal reise sin bolig over dem. (De skal altså tjene ham dag og natt... men natten skal ikke finnes mer? Fra kapittel 22: 5 Natten skal ikke være mer, og de skal ikke ha bruk for lys av lampe eller av sol, for Herren Gud skal lyse over dem. Og de skal herske som konger i all evighet. Vi skal herske (over hvem da?) Åpenbaringen kapittel 5 10 Du har gjort dem til et kongerike og til prester for vår Gud, og de skal herske som konger på jorden. Kapittel 22 5 Natten skal ikke være mer, og de skal ikke ha bruk for lys av lampe eller av sol, for Herren Gud skal lyse over dem. Og de skal herske som konger i all evighet. Aner vi antydninger til lite gjennomtenkte løfter her? Vi skal altså tilbe Gud, og vi skal herske sammen med ham. Vil det si at vi får et slags anarki? Hvis alle er sjef, hvem er vi da sjefen til? Har vi fri vilje? Hva hvis, i løpet av denne evigheten, at du får lyst til å gjøre en rampestrek, har du ikke lengre mulighet til å gjøre det? Hvis du får lyst, i desperat kjedsomhet til å gjøre noe syndig.. har du ikke fysisk mulighet til det? Var ikke Djevelen selv i himmelen? Guds nestkommanderende, den mest verdsatte skapningen, og han gjorde opprør og ble kastet ut? Hvordan skal Gud sørge for at ikke millioner på millioner (milliarder på milliarder?) av menneskesjeler ikke gjør noen form for opprør, dersom de har fysisk mulighet til det da? Eller skal vi bare være maskiner som tilber og lovsynger Gud? Jeg bare lurer jeg Lenke til kommentar
WINWIN Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 "Jeg skal til far i himmelen og leve med Ham i all evighet, skal du?" Dette er så vakkert, så vakkert.. så diffust? Kristne forventer å komme til himmelen etter de dør. I himmelen blir det bra... ja.. Men hva skal du gjøre der oppe i en evighet? Hvis evig betyr evig i ordets rette forstand, så er 9.000.000.000 milliarder trillioner billioner år bare en brøkdel av evigheten. Ikke det engang. Bør du som kristen da prøve å danne ett bilde av hva du skal gjøre på? Vi skal tilbe Gud? Åpenbaringen 5 11 Og jeg så, og jeg hørte lyden av mange engler omkring tronen og de fire skapningene og de eldste – det var myriader på myriader og tusener på tusener. 12 De ropte med høy røst: Verdig er Lammet som ble slaktet, verdig til å få all makt og rikdom, visdom og styrke, ære og pris og takk. 13 Og hver skapning i himmelen og på jorden og under jorden og på havet, ja, alt som finnes i dem, hørte jeg si: Ham som sitter på tronen, ham og Lammet være takk og ære, pris og makt i all evighet. 14 De fire skapningene svarte: «Amen.» Og de eldste kastet seg ned og tilba. I all evighet? 9 Deretter så jeg en skare så stor at ingen kunne telle den, av alle nasjoner og stammer, folk og tungemål. De sto foran tronen og Lammet, kledd i hvite kapper, med palmegrener i hendene. 10 Og de ropte med høy røst: Seieren kommer fra vår Gud, han som sitter på tronen, og fra Lammet. 11 Alle englene sto rundt tronen og de eldste og de fire skapningene. De kastet seg ned for tronen med ansiktet mot jorden, tilba Gud 12 og sa: Amen. All lov og pris og visdom, takk og ære, makt og velde tilhører vår Gud i all evighet. Amen. 13 En av de eldste tok da ordet og spurte meg: «Disse som er kledd i hvite kapper, hvem er de, og hvor kommer de fra?» 14 «Herre,» svarte jeg, «du vet det.» Da sa han til meg: «Dette er de som kommer ut av den store trengsel, de har vasket sine kapper og gjort dem hvite i Lammets blod. 15 Derfor står de for Guds trone og tjener ham dag og natt i hans tempel, og han som sitter på tronen, skal reise sin bolig over dem. (De skal altså tjene ham dag og natt... men natten skal ikke finnes mer? Fra kapittel 22: 5 Natten skal ikke være mer, og de skal ikke ha bruk for lys av lampe eller av sol, for Herren Gud skal lyse over dem. Og de skal herske som konger i all evighet. Vi skal herske (over hvem da?) Åpenbaringen kapittel 5 10 Du har gjort dem til et kongerike og til prester for vår Gud, og de skal herske som konger på jorden. Kapittel 22 5 Natten skal ikke være mer, og de skal ikke ha bruk for lys av lampe eller av sol, for Herren Gud skal lyse over dem. Og de skal herske som konger i all evighet. Aner vi antydninger til lite gjennomtenkte løfter her? Vi skal altså tilbe Gud, og vi skal herske sammen med ham. Vil det si at vi får et slags anarki? Hvis alle er sjef, hvem er vi da sjefen til? Har vi fri vilje? Hva hvis, i løpet av denne evigheten, at du får lyst til å gjøre en rampestrek, har du ikke lengre mulighet til å gjøre det? Hvis du får lyst, i desperat kjedsomhet til å gjøre noe syndig.. har du ikke fysisk mulighet til det? Var ikke Djevelen selv i himmelen? Guds nestkommanderende, den mest verdsatte skapningen, og han gjorde opprør og ble kastet ut? Hvordan skal Gud sørge for at ikke millioner på millioner (milliarder på milliarder?) av menneskesjeler ikke gjør noen form for opprør, dersom de har fysisk mulighet til det da? Eller skal vi bare være maskiner som tilber og lovsynger Gud? Jeg bare lurer jeg Hvor får du det fra at alle skal være i himmelen? // WINWIN Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 9. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2010 Hvor får du det fra at alle skal være i himmelen? // WINWIN Ingen steder? Jeg skriver vel heller ikke at alle mennesker skal til himmelen. Men jeg skriver at "Hvis alle er sjef, hvem er vi da sjefen til? " der "alle" er jo av de som er i himmelen. Resten av oss skal jo på en evig BBQ Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 10. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2010 Nei, vi skal bo i gater av gull, aldri sove, alle er sjefer, og vi skal synge lovsanger til hovedsjefen i en evighet. Hadde denne historien blitt funnet opp i dag, hadde den ALDRI blitt tatt seriøst. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 Dette er pølsevev, og er sannsynligvis skrevet for at de som ikke hadde det så bra i det fysiske liv skal holde seg i skinnet og derfor komme til himlen når de dør. Altså, ett maktvåpen for de rike for å holde de fattige kuet. Det er jo like lett for en rik person å komme til himlen som å få en kamel gjennom ett nåløye. Hva hvis denne rike personen er ett skikkelig godt mennesket? BURN IN HELL! Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 Hadde denne historien blitt funnet opp i dag, hadde den ALDRI blitt tatt seriøst. Det er jo det som er kluet med åpenbaringen. Den er vel ment å skape håp for troende i deres samtid. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 "Jeg skal til far i himmelen og leve med Ham i all evighet, skal du?" Dette er så vakkert, så vakkert.. så diffust? Kristne forventer å komme til himmelen etter de dør. I himmelen blir det bra... ja.. Men hva skal du gjøre der oppe i en evighet? Å være i himmelen vil si å være nær Gud. Takket være Jesus Kristus er de kristne nær Gud allerede nå. De lever med Gud nå. Utenfor himmelriket er de som ikke vil tro på Jesus Kristus. Alle som vil kan gå inn i himmelriket, les selv NT > Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere! Dere stenger himmelriket for menneskene. Selv går dere ikke inn, og dem som vil gå inn, slipper dere ikke inn. NT > Se, Guds bolig er hos menneskene. Han skal bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud selv skal være hos dem. Han skal være deres Gud. Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 26. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2010 "Jeg skal til far i himmelen og leve med Ham i all evighet, skal du?" Dette er så vakkert, så vakkert.. så diffust? Kristne forventer å komme til himmelen etter de dør. I himmelen blir det bra... ja.. Men hva skal du gjøre der oppe i en evighet? Å være i himmelen vil si å være nær Gud. Takket være Jesus Kristus er de kristne nær Gud allerede nå. De lever med Gud nå. Utenfor himmelriket er de som ikke vil tro på Jesus Kristus. Alle som vil kan gå inn i himmelriket, les selv NT > Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere! Dere stenger himmelriket for menneskene. Selv går dere ikke inn, og dem som vil gå inn, slipper dere ikke inn. NT > Se, Guds bolig er hos menneskene. Han skal bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud selv skal være hos dem. Han skal være deres Gud. Hei IHS Flott det, være nær Gud er jo litt selvforklarende hvis man er på samme sted som han. Jeg lurte nå mer på hva du faktisk skal gjøre på? Sitte i en klynge blandt millioner av andre og bare være nær ham og prise ham for alltid? For alltid er svært lenge forresten? Hva tror du at du faktisk skal gjøre på? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 (endret) Det er ikke snakk om et "sted" Det er snakk om å være nær livets kilde, å være nær kjærlighten, å være elsket. Jesus Kristus > Som Far har elsket meg, har jeg elsket dere. Bli i min kjærlighet! De kristne varmer seg, styrker seg og blir levende i Jesu Kristi kjærlighet, som er Gud. NT > Gud er kjærlighet Forstår du nå, hva det vil si å være i himmelen (i skyene) ? Endret 26. juli 2010 av IHS Lenke til kommentar
Romis Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Tror jeg hadde kjeda meg grusomt hvis jeg skulle vært i himmelen. Herremin så lang tid. 1 Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 26. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2010 Det er ikke snakk om et "sted" Det er snakk om å være nær livets kilde, å være nær kjærlighten, å være elsket. Jesus Kristus > Som Far har elsket meg, har jeg elsket dere. Bli i min kjærlighet! De kristne varmer seg, styrker seg og blir levende i Jesu Kristi kjærlighet, som er Gud. NT > Gud er kjærlighet Forstår du nå, hva det vil si å være i himmelen (i skyene) ? Fint at du deler din tolkning (det er jo hva jeg ber om i tråden) Men jeg lurer på hvordan du vrir de versene over til svar på hva du faktisk skal gjøre i himmelen? Slik som du skriver, så ser jeg for meg en haug med svevende viljeløse ånder som svermer rundt og bare mottar kjærlighet... I en evighet. ? (For jeg går ut i fra de er viljeløse, dvs de har ikke muligheten til å synde lengre?) Lenke til kommentar
IHS Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 (endret) Det er ikke snakk om et "sted" Det er snakk om å være nær livets kilde, å være nær kjærlighten, å være elsket. Jesus Kristus > Som Far har elsket meg, har jeg elsket dere. Bli i min kjærlighet! De kristne varmer seg, styrker seg og blir levende i Jesu Kristi kjærlighet, som er Gud. NT > Gud er kjærlighet Forstår du nå, hva det vil si å være i himmelen (i skyene) ? Fint at du deler din tolkning (det er jo hva jeg ber om i tråden) Men jeg lurer på hvordan du vrir de versene over til svar på hva du faktisk skal gjøre i himmelen? Slik som du skriver, så ser jeg for meg en haug med svevende viljeløse ånder som svermer rundt og bare mottar kjærlighet... I en evighet. ? (For jeg går ut i fra de er viljeløse, dvs de har ikke muligheten til å synde lengre?) ånder som svermer rundt ? Høres ut som din oppfattelse av livet i himmelen er hentet fra en Amerikansk spillefilm ? Alle mennesker som lever i Guds kjærlighet er i himmelen ! Hvem har sagt at de ikke synder ? NT > Sier vi at vi ikke har synd, da bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss. Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett. Sier vi at vi ikke har syndet, gjør vi ham til en løgner, og hans ord er ikke i oss. Endret 27. juli 2010 av IHS Lenke til kommentar
Dr. Professor Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Det som fascinerer meg ved de fleste religiøse er at de mener at dersom man tror på Gud, så kommer man til himmelen. Sett at et slikt sted eksisterer, hvorfor ville ikke en allmektig skaper satt hva et menneske utretter fremfor at han sier "jeg tror på deg" et par ganger om dagen? It just doesn't add up.. Lenke til kommentar
WINWIN Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Det som fascinerer meg ved de fleste religiøse er at de mener at dersom man tror på Gud, så kommer man til himmelen. Sett at et slikt sted eksisterer, hvorfor ville ikke en allmektig skaper satt hva et menneske utretter fremfor at han sier "jeg tror på deg" et par ganger om dagen? It just doesn't add up.. Det har du rett i... For en tro uten gjerninger er en død tro. Så nei Det kvalifiserer ikke å si "jeg tror på det" ett par ganger... // WINWIN Lenke til kommentar
RWS Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Hva er vitsen med dette mellomstadie her på jorden der vi liksom skal tillegges fri vilje for å ta valg for eller mot denne guden når gud allikevel vet hvordan dette ender og hva du velger og derfor VET hvor du skal tilbringe en evighet hen lurer jeg på... Det summerer svært dårlig i mitt hode, for da er ikke gud almektig, det kan han ikke være... Eller at han rett og slett er en sadist! Hva er vitsen med disse korte atto sekundene her på jorden i forhold til de fantasillioner av år som vi liksom skal tilbringe i en eller annen evighet... Og himmelen er ikke en plass som frister for meg ihvertfall, da jeg har forstått at du der ikke lenger har noen fri vilje men MÅ tilbe den kristne idiot guden enten du vil eller ikke i en slags dårlig tripp der hjernen din blir formatert hver gang du kjeder deg... Ikke en tilværesle for meg ihvertfall, så jeg velger derfor å la være å tilbe denne guden fordi han rett og slett ikke er verdt min tilbedelse. Og jeg spytter på det hellige spøkelset for å bli evig tilintetgjort, var ikke det dealen den kristne guden hadde for evig tilintetgjøresle? (Og slapp av, jeg har ingen tro på disse påstandene, jeg drar dere kristne litt i benet bare for å få dere til å innse hvor absurdt det er å tro på disse sinnsvake påstandene...) Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Hva er vitsen med dette mellomstadie her på jorden der vi liksom skal tillegges fri vilje for å ta valg for eller mot denne guden når gud allikevel vet hvordan dette ender og hva du velger og derfor VET hvor du skal tilbringe en evighet hen lurer jeg på... Det summerer svært dårlig i mitt hode, for da er ikke gud almektig, det kan han ikke være... Eller at han rett og slett er en sadist! Hva er vitsen med disse korte atto sekundene her på jorden i forhold til de fantasillioner av år som vi liksom skal tilbringe i en eller annen evighet... Og himmelen er ikke en plass som frister for meg ihvertfall, da jeg har forstått at du der ikke lenger har noen fri vilje men MÅ tilbe den kristne idiot guden enten du vil eller ikke i en slags dårlig tripp der hjernen din blir formatert hver gang du kjeder deg... Ikke en tilværesle for meg ihvertfall, så jeg velger derfor å la være å tilbe denne guden fordi han rett og slett ikke er verdt min tilbedelse. Og jeg spytter på det hellige spøkelset for å bli evig tilintetgjort, var ikke det dealen den kristne guden hadde for evig tilintetgjøresle? (Og slapp av, jeg har ingen tro på disse påstandene, jeg drar dere kristne litt i benet bare for å få dere til å innse hvor absurdt det er å tro på disse sinnsvake påstandene...) Slik jeg har forstått den kristne guden, så er hans definisjoner slik; Godhet=troen på han Ondhet/den ultimate synd= ikke tro på han. Alle kan komme til himlen, Hitler hadde sjansen, dersom han hadde angret og bedt til gud før han døde. Altså er ikke mord feks, eller folkemord den ultimate synd.Tungen på vektskålen i Hitlers tilfelle var at han ikke trodde på gud. I mitt hode, virker ikke dette som en rettferdig gud. Ghandi feks kommer ikke til himlen. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 (endret) Det er ikke tilstrekkelig å tro at Gud eksisterer, flesteparten gjør det. Det er å ha det riktige bilde av Gud som er avgjørende. NT > dette er det evige liv, at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du har sendt, Jesus Kristus. Jesus Kristus formidler det riktige bildet av Gud. Endret 28. juli 2010 av IHS Lenke til kommentar
WINWIN Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Ironisk nokk tror du vel at Jesus er Gud IHS... så det gjør jo jobben litt lettere // WINWIN Lenke til kommentar
IHS Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 (endret) Ironisk nokk tror du vel at Jesus er Gud IHS... så det gjør jo jobben litt lettere Jesus Kristus sier selv at Gud er i Ham, gjentatte ganger. Jesus Kristus sier også at Gud er ånd. Altså er Gud det sanne menneskets ånd ! Du tror at Jesus Kristus er det sanne mennesket, WINWIN Gjør du ikke ? Endret 28. juli 2010 av IHS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå