Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny pc fungerer ikke optimalt, lav ytelse i spill og benchmark-tester

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en ferdigbygd pc fra komplett i slutten av desember i fjor, siden datakunnskapen min er noe begrenset, og har nå mistanke om at denne ikke fungerer optimalt. Delene jeg har i pcen er:

Intel Core i5 Quad Processor i5-750

Kingston ValueR DDR3 1333MHz 4GB, CL9

HIS Radeon HD 4890 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0,"iCooler x4"

Western Digital Caviar® Black# 500GB, Sata 3 Gb/s, 32MB Cache, 7200RPM

Gigabyte GA-P55-UD3, P55, Socket-1156, 4xDDR3, ATX, GbLAN, 4phase power, PCI-Ex(2.0)x16

Corsair TX 650W PSU, ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard. 2x 6+2-pin PCIe,

8x SATA, 120mm fan

Win Home Premium 7 64bit

Antec 902 kabinett

Jeg har ikke brukt pcen alt for mye etter at jeg kjøpte den, og har ikke overklokket noe. Har kun spilt igjennom et par spill, de fleste av dem flere år gamle. Kjøpte ikke noen ny skjerm da jeg kjøpte pcen, så alle spillene har vært spilt på en 17" skjerm med oppløsning på 1280x1024. Mass Effect hadde en del problemer med lag, og The Witcher hadde også noen lag problemer. Jeg tenkte ikke så mye over dette siden jeg hadde hørt at begge disse spillene ikke kjørte optimalt. Mass Effect 2 fungerte ganske greit, og jeg hadde kun noe lag ved store åpne områder med mange npc'er. Det som fikk meg til å tenke over at pcen kanksje ikke fungerer optimalt var at jeg fikk svært dårlig resultater i Resident Evil 5 "variable benchmark"-testen. Jeg hadde da alle settingene på høy, ingen AA, ingen V-synch, og kjørte testen på tv'en med en oppløsning på 1360x768. I område 1 hadde jeg et gjennomsnitt på 57fps, og i område 2, 3, og 4 hadde jeg kun et gjennomsnitt på 23fps. Jeg søkte litt rundt på nettet og kom fram til at de som hadde tilsvarende hardware som meg for det meste hadde over 60fps i alle områder, og at de i tillegg hadde 4x eller 8x AA da de kjørte testen. Resultatene mine var svært dårlige, så jeg oppdaterte skjermkortdriveren, og prøvde testen i både DX9 og DX 10 modus, men resultatene ble det samme.

I etterkant kjørte jeg 3Dmark06, og jeg kom fram til at jeg fikk svært dårlige resultater i denne testen og.

6sc21w.png

ndlglz.png

CPU scoren min var spesielt lav, kan det være noe galt her?

30mtkpk.png

Jeg testet også hva jeg fikk på Final Fantasy XIV "benchmark"-testen, og også her fikk jeg lave resultater.

1920x1080

15zgy34.png

1280x720

2mqs010.png

Kunnskapen min om pc hardware er som sagt begrenset, men det virker som om pcen min ikke kjører optimalt. Alle komentarer blir satt pris på :thumbup:

Endret av 54321
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Det er jo ikke den råeste maskina du har i utgangspunktet. (sett på hva du får i dag)

Skjermen din er jo heller ikke så veldig bra å spille på vil jeg tro.

Vil tro at når du kjører en test opp mot en TV med oppløsningen på 1360x768

så blir det noe feil utgangspunkt.

Jeg tror du får "lag" p.g.a. ugunstig oppløsning eller feil innstillinger.

Og kanskje p.g.a. kabelen mot PC-skjerm og TV.

Det vil nok forekomme at enkelte gamle spill fungerer dårligere en nye også og

kansje variere fra kort til kort.

Prøv å stille litt på div. innstillinger i Catalyst.

Sett alle instillinger som AA i Catalyst til programstyrt.

Prøv å sett instillen for overscan i catalyst til 0%

Skal du ta en ordentelig test så bør dette gjøres når alle andre programmer på PCn er slått av slik som virusprogram etc.

Lenke til kommentar

Det er definitivt noen galt med CPU scoren din.

Burde ligge på rundt 4200-4300.

Sjekk i bios om alle kjernene er aktivert.

Du har installert chipset driver etc..?

Intel turbo boost er aktivert?

Kjøpte pcen ferdig montert fra komplett så regna egentlig med at alt var klart da jeg fikk den levert. Har ikke alt for bra datakunnskap, så få ta en kikk i bruksanvisningen å se hva jeg får til.

Edit:

Kjørte re5 benchmarken med alt på low, og fps'en er relativt uendret.

2s9cfaf.png

Dette er hva HWmonitor viste etter at jeg hadde kjørt testen

2v18djc.png

Endret av 54321
Lenke til kommentar

Leste litt rundt på internett, og det virker som cpu temperaturen min er ganske høy.

Kjørte benchmark testen en gang til med alle kabinettviftene på full effekt og fikk disse resultatene:

25ri3vd.png

2igepdw.png

Fikk bedre resultater denne gangen. Kan det hende at feil kjølemontering fra komplett sin side er årsaken til problemet?

Edit:

Temp på CPU er alt for høy!!

Trolig klokker prosessoren seg ned grunnet varme.

Monter CPU kjøler på nytt, med ny pasta.

Syntes det er svakt at komplett ikke testet dette før jeg fikk pc'en. Er det vanskelig å gjøre dette selv, eller burde jeg kontakte komplett slik at dem gjør det?

Endret av 54321
Lenke til kommentar

Syntes det er svakt at komplett ikke testet dette før jeg fikk pc'en. Er det vanskelig å gjøre dette selv, eller burde jeg kontakte komplett slik at dem gjør det?

Er ikke vanskelig, og det finnes mange guider på montering av CPU kjøler.

Du har jo garanti på maskinen, så hvis du ikke ønsker å gjøre dette selv kan du returnere den til komplett for service.

Jeg ville iallefall tatt en tlf til komplett og forklart problemet, så kanskje de sender deg det du trenger for å gjøre det selv uten kostnad.

Lenke til kommentar

Virker som det er ganske sikkert kjøleløsningen til CPU'en er problemet. Burde jeg være bekymret for at CPU'en har fått varige skader? Har som sagt ikke brukt pc'en alt for mye, men regner med at jeg har spilt rundt 150 timer siden jeg fikk den.

Lenke til kommentar

Det kan være to muligheter:

1. Dårlig kjølepasta/kjøleribben sitter ikke som den skal.

2. Støv i viften.

Du kan selv sjekke for støv ved å åpne sidedøren og se etter støv i kjøleribben til cpu.

Se etter denne:

core_i5_hsf2.jpg

Støvet fester seg til vifteblader og aluminiumsbladene under viften. Er det mye støv i rommet maskinen står i så er dette en selvfølge etter noen måneder.

Lenke til kommentar

Det kan være to muligheter:

1. Dårlig kjølepasta/kjøleribben sitter ikke som den skal.

2. Støv i viften.

Du kan selv sjekke for støv ved å åpne sidedøren og se etter støv i kjøleribben til cpu.

Se etter denne:

core_i5_hsf2.jpg

Støvet fester seg til vifteblader og aluminiumsbladene under viften. Er det mye støv i rommet maskinen står i så er dette en selvfølge etter noen måneder.

Er nok ikke støv som er årsaken til problemet. Har støvfiltere ved luftinntakene som jeg rengjør regelmessig, og har pc'en tildekket når jeg ikke bruker den for å hindre støvoppsamling. Etter hva jeg kan se i sidevinduet på kabinettet er det svært lite eller ikke noe støv på kjølervifta eller noen av komponontene i kabinettet.

Lenke til kommentar

Da er det ingen synlige problemer. Så da får vi gå litt under viften og se på kjølepasta. DU kan enten sende inn maskinen til komplett og vente noen uker eller gjøre det selv.

Alt du trenger er noe å skrape vekk gammel kjølepasta med, ny kjølepasta (koster ca 50-100 kroner) og sprit til å fjerne rester med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...