Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vorter på fingrene

Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei, ønsker å være anonym her for dette er så crap at jeg har ikke ord.

Fikk plutselig utbrudd av vorter på fingrene for noen år siden og tenkte lissom ikke spesielt mye over det. De plagde meg ikke så veldig.

Men jeg merket noe hard hud ved siden av neglene og tenkte ikke mer over dette heller. Nå viser det seg at dette er såkalte Peruinguale vorter (om jeg skrev det riktig) som kan vokse seg under neglene og deformere dem eller få neglene til å faktisk falle av! Sick!

Så nå sitter jeg med Verucid på dem på jobb med teip over og håper ikke ser så sykt. Jeg har totalt ca 20 stykker på hendene og det er skikkelig fælt å gå rundt med dem..

Men de siste ukene har jeg brukt en egen type behandling med eplecidereddik etter å ha lest en del rundt dette på nettet.

Enkelt og greit, på kvelden enten skraper jeg bort litt av toppen på vortene eller fukter dem så de blir skikkelig soggy.

Så klipper jeg opp bomullspad i riktige størrelser og teiper over vortene med legeteip. Deretter tar jeg en q-tip og fukter de allerede festede bomullsbitene. Det svir helt syykt.

Men etter et par dager begynner vortene å bli sorte fra midten og opp mot overflaten. Jeg tror dette er døde blodbaner eller noe sånt.

Jeg har lest en del rundt dette og én metode er å ikke klippe vekk de døde lagene og heller ha på klar neglelakk hele dagen. Deretter forsiktig pelle det av på kvelden før du har på ny runde med eplecidereddik. Cluet er å kun la de døde hudlagene gå av av seg selv når det er såpass råttent av det blir med neglelakken når den pelles av.

Dette gjorde ikke jeg.. Jeg drev med negleklipper og saks og klipte ivei bort alt jeg klarte å klippe bort uten at det gjorde for vondt.

Masse så sår som ikke blør, men jeg ser jo at det ikke er spesielt langt fra supertynn hud til rent kjøtt. Lure meg..

Nå er det at det begynner å svi. Og herregud som det svir, jeg har ikke ord. Umulig for meg å sove med dette på natta, men jeg tenkte jo at kanskje eddiken trenger lenger ned dersom jeg klipper vekk vett.

Det stemmer jo sikkert det da, men det svir jo så helt sprengt jævlig.

Akkurat nå kombinerer jeg dette med Verucid i håp om å få vekk så mye som mulig. I tillegg til at jeg tar multivitaminer i håp om at immunforsvaret klarer å ta knekken på resten.

Neste jeg eventuelt prøver er å fryse dem, men disse ved neglene tviler jeg på at faller av med frysing. Siste utvei er laserbehandling og det koster rundt 2000,- for behandling av rundt 15 vorter.

Noen som har egne erfaringer? Og nei, jeg kan ikke bite dem av eller skjære dem bort. De er seriøst over alt på fingrene og alt vil sette spor.. Huff, dette er forferdelig fælt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...