Gå til innhold

GPS-basert bilavgift: En mer miljøvennelig bilpark eller en snikinnføring av overvåkningssamfunnet?


Anbefalte innlegg

Skeptisk til GPS-basert bilavgift

Et system som innebærer at alle kjøretøy overvåkes ved hjelp av GPS-brikke, bør vurderes i Norge, mener Teknologirådet. – Problematisk, mener Datatilsynet.

 

Et nytt avgiftssystem innføres nå i Nederland. Innen 2018 skal alle biler utstyres med en GPS-brikke som registrerer alle kjøretøys bevegelser.

GPS-overvåkingen er et ledd i et nytt avgiftssystem hvor bileieren avgiftsbelegges for bruken av kjøretøyet og ikke for kjøp.

 

Ved å fjerne avgiften for kjøp av ny bil, håper nederlandske myndigheter at flere vil få råd til å bytte ut den gamle bilen med en ny, sikrere og mer miljøvennlig en.

 

- Bør vurderes

 

Teknologirådet, som er et rådgivningsorgan for norske myndigheter, følger det nederlandske prosjektet med interesse.

 

- En slik modell bør diskuteres også i Norge, skriver Teknologirådets Jon Fixdal i en kronikk i VG.

 

Mulig klimagevinst

 

Ifølge Teknologirådet betaler vi i Norge om lag 150.000 kroner i avgift ved kjøp av en gjennomsnittlig stasjonsvogn med 150 hestekrefter.

 

Ifølge rådet kan en fjerning av avgiftene ved kjøp av ny bil bidra til en raskere utskiftning av bilparken, til en tryggere og mer miljøvennlig en.

 

- Klimagevinsten vil likevel ikke komme automatisk. Det vil være avgjørende at et nytt avgiftssystem bidrar til at de som kjøper ny bil velger en modell med vesentlig lavere utslipp enn den de bytter ut, mener Fixdal.

 

Datatilsynet er skeptisk til den nederlandske avgiftsmodellen.

 

- Med GPS-basert veiprising vet man hele tiden hvem som kjører hva, hvor, sier avdelingsdirektør Kim Ellertsen i juridisk avdeling i Datatilsynet til NRK.

 

Han mener det nye avgiftssystemet er problematisk personvernmessig.

 

- Man bør ta i betraktning mulige konsekvenser ved at for eksempel veimyndigheter sitter på mer informasjon enn det som er nødvendig for formålet, som utenforstående kan være interesserte i. Ved å innføre GPS-basert veiprising kan det oppstå skyggevirkninger som man bør vite å balansere ut, mener Ellertsen.

 

Dette er GPS-basert veiprising:

GPS-basert veiprising innebærer at alle biler utstyres med en GPS-sender som registrerer når, hvor og hvor langt den enkelte bilen kjører

 

Bileieren mottar så en regning basert på en kilometeravgift som beregnes ut fra biltypens CO2-utslipp Et slikt system planlegges innført i Nederland frem mot 2018Gjennom dette systemet vil man beskatte bruken av bilen, og den som forurenser skal betale for forurensningen

Systemet skal gjelde for både personbiler og biler som brukes i yrkesformål

 

Så hva slags meninger er det om denne saken? Er det et godt tiltak som kan sikre en mer miljøvennelig bilpark eller en snikinnføring av overvåkningssamfunnet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis dette noensinne skulle bli aktuelt i Norge også, skal dere alle vite at dette er lett å omgås. GPS-jammere som settes i f.eks sigarettenneren selges i dag billig på nettet, og jeg vil derfor tro at det fort kan bli enkelt å lure dette systemet og dermed svindle svindlerne på en grei måte.

 

Ellers er jeg helt mot dette, da dette vil bli data som politi og andre aktører rask vil få lyst til å bruke. Jeg er personlig mot etthvert forsøk på å overvåke mine bevegelser enten det er i bil, på internett, i butikken eller andre steder.

 

Jeg kommer i alle fall til å importere store mengder av slike jammere for salg om det skulle bli aktuelt med et slikt regelverk i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...