Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Gi fra seg et domenenavn?

Anbefalte innlegg

Litt bakgrunninfo:

For noen år tilbake oppdaget jeg en artist jeg likte veldig godt, men jeg fant veldig lite info om denne artisten på internett. Litt senere oppdaget jeg at domenet www.******-*******.com var ledig, og jeg tenkte "hvorfor ikke?", og så laget jeg min egen fansite.

Etter enda noen år ble jeg kontaktet av artistens plateselskap som lurte på om det var greit for meg at min fansite ble den offisielle siten til artisten. Det som var den offisielle siten fram til da var nemlig veldig dårlig oppdatert, mens de var fornøyd med min jobb. Og slik gikk det: jeg fortsatte som før, men nå hadde min fansite blitt artistens nye offentlige hjemmeside.

Så på begynnelsen av dette året ble jeg igjen kontaktet av plateselskapet, som kunne opplyse at pga nye globale rutiner var de nå tvunget til at alle artisthjemmesider som tilhørte dette plateselskapet ble drevet over samme plattform. Dette ville bety endringer på hjemmesiden. Men ettersom "mitt" domene nå var blitt så velkjent som den offisielle hjemmesiden, ønsket de å fortsette å bruke dette. Jeg skulle imidlertid fortsatt ha en viktig rolle i det nye opplegget.

Dette kom relativt uventet på meg, og jeg ante ikke helt hvordan jeg skulle forholde meg til situasjonen, og/eller hva som ville være riktig å gjøre. Så før jeg forteller hva som har skjedd videre, hadde det vært fint å høre fra noen som har "greie på" slike ting, om hva jeg burde gjort i en sånn situasjon.

Fortsettelse følger...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

.com-domene har, så vidt eg veit, ingen reglar som seier at ein eigar av eit varemerke kan krevje domenenavn med varemerket, slik ein kan med .no-domene (når æøå-domene kom kunne ikkje eg registrert elkjøp.no og tvihalde på det, for å selje det til Elkjøp for tusen millionar, Elkjøp kunne kravd å få det overført, fordi dei var eit etablert varemerke før eg registrerte domenet). Eg er usikker på om ein kan krevje ei slik overføring dersom begge partar er norske, når det er snakk om eit .com-domene.

Om det er som eg trur, at du har rett til å ha domenet om du vil, hadde eg nok solgt det for ein grei sum, usikker på beløp. Du skriv ikkje noko om det, men eg oppfattar at du har gjort nettsidearbeidet på frivillig basis, òg etter at sida vart offisiell. Det meiner eg tel for å kunne ta litt meir enn bare registreringsavgifta for å selje det. Sjølv ville eg ikkje ha drive ei nettside med eit plateselskap som skal regulere "alt", difor hadde eg hoppa av med litt pengar i handa. Som ein nevner over, det kjem litt an på nivået på denne artisten, men i og med at det er plateselskapet som handterar dette går eg ut frå at det er ein dei tener pengar på.

Lenke til kommentar

Du skriv ikkje noko om det, men eg oppfattar at du har gjort nettsidearbeidet på frivillig basis, òg etter at sida vart offisiell. Det meiner eg tel for å kunne ta litt meir enn bare registreringsavgifta for å selje det.

Jeg syns at når man har arbeidet ulønnet på en fanside, og plateselskapet nå vil ta over alt det harde arbeidet, så burde de bla opp en bra sum, eller ansette Superparanoid som konsulent.

Jeg vet ikke heller om Superparanoid har fått noen frynsegoder for arbeidet, men min erfaring fra den bransjen er at de vil ha uten å gi, så jeg er litt spent på "hva som har skjedd videre".

Lenke til kommentar

OK, takk for svar. Jeg tenkte også på om det var mulig å selge, men visste verken hvordan dette skulle gjøres eller hvor mye jeg eventuelt skulle selge for. Dessuten hadde jeg ikke så mye tid på meg, fordi artisten skulle snart utgi et nytt album, og plateselskapet ønsket å ha alt klart så fort som mulig.

Jeg var også litt redd for at det ville gi feil signaler om jeg skulle kreve penger i forbindelse med en artist jeg er fan av. Derfor gav jeg det gratis i fra meg... Jeg slettet alt innhold på siden, satte inn en "plakat" om at det snart ville komme ny hjemmeside osv, og gav så innloggingsdetaljer til plateselskapet.

Jeg var veldig usikker på om dette var det riktige. Fram til da hadde jeg jobbet helt gratis med dette prosjektet, jeg hadde til og med betalt webhotellet noen kroner hvert år for å holde det oppe. Kostet ikke mye, men tilbake har artisten fått helt gratis PR. Den siste tiden har jo hjemmesiden vært offisiell også, så jeg følte meg kanskje bittelitt "utnyttet" også. Men fra og med nå, skulle jo de overta betalingen, så jeg valgte å ikke tenke eller bry meg mer med dette.

Så rundt disse dager har tiden kommet for å fornye abonnementet på dette webhotellet. Nå er det jo ikke min sak lenger, men jeg fikk så en mail fra plateselskapet igjen om at det var et eller annet problem med betalingen, så de ønsket at jeg skulle ta kontakt med webhotellet. Jeg har hatt ferie nå, så jeg har ikke fått svart dem enda, men jeg har gjort noen undersøkelser. Da viser det seg at webhotellet fortsatt står registrert på meg som eier. Vi gjorde aldri noe eierskifte. Så dersom plateselskapet skal overta som eiere av domenet, må vi fylle ut et skjema som både jeg og dem underskriver. Alternativt kan jeg velge å si opp abonnementet.

Men så oppstår flere spørsmål hos meg. Hva skjer om jeg sier opp abonnementet? Etter at plateselskapet overtok, byttet de også webhotell, men domenet står jo fortsatt registrert på mitt navn hos det webhotellet jeg kjøpte det fra. Blir websiden "borte" om jeg sier det opp? Å fylle ut et eierskifteskjema høres kanskje ut som den greieste måten, men det er litt komplisert dette også. For plateselskapet og artisten hører til i Sverige, mens jeg sitter her i Norge. Og siden det fortsatt er jeg som står registrert som eier, kan jeg kanskje være litt "vanskelig" denne gangen og nekte å overføre domenet til dem uten å få betalt? Eller er dette løpet nå kjørt?

Lenke til kommentar

Med mindre det allerede er inngått en avtale om at de overtar eierskapet til domenet. (i forbindelse med at de tok over "driften") så ville jeg tilbudt de å kjøpe domenet for en passende sum (vet ikke hva det kan være) - I motsatt fall vil du jo fortsatt eie domenet selv om de bruker det?

Lenke til kommentar

[quote name='screenhunter' date=' 9. juli 2010 - 11:30'

Jeg vet ikke heller om Superparanoid har fått noen frynsegoder for arbeidet

Vel, jeg er fortsatt engasjert i den nye hjemmesiden, ved at jeg har fått min egen "blogg" jeg kan boltre meg så mye jeg selv ønsker i. Har imidlertid ikke vært så aktiv der i det siste. Ellers har jeg fått fototilatelse på de fleste konsertene artisten har i Sverige. Dette er et privilegium jeg egentlig setter stor pris på, og som jeg er litt "redd" for å miste dersom jeg begynner å bli litt "vanskelig"...

Kan til slutt legge til at artisten er ikke veldig kjent i Norge. Selv i Sverige er det faktisk en del som ikke kjenner til artisten, men artisten har allikevel solgt til gull eller platina med alle sine album. Det siste albumet debuterte på tredje plass på den offisielle svenske salgslista da det ble utgitt tidlig i år.

Lenke til kommentar

Står domenet fortsatt på deg er du eieren og må godkjenne overføring av det til ny eier.

Har du gitt de login til webhotellet kan de be om en overføring men de må da utgi seg for og være deg, vet ikke helt hvor lovlig det er for deres del.

som nevnt over er .com rimelig fritt vildt med et fåtall unntak, og sier du nei til en overføring har de null mulighet ta ifra deg domenet med makt.

eneste som har den muligheten er politiets sikkerhetstjeneste og slike "law enforcement agencies" om du kjøper et domene som vil oppfattes av brukere som deres offisielle.

personlig ville jeg nok ikke gitt det ifra meg men krevd tja 50 000-100 000kr for det ettersom hvor stor artist, siden har jo bra inntekspotensiale for salg t-shirts,plater,biletter etc så er verdt litt.

(settes lett opp via tredjeparter hvor de da tar alt arbeidet mens du får 5-20% av alle salg)

Før du evnt sier opp webhotellet ville jeg fått overført domenet derfra, gjerne til godaddy.com eller en annen registrer som har et solid system hvor det koster 40-50kr ha det pr år og du har bedre styring på tilgang.

er da fult mulig peke domenet mot en annen webhost mens du har full kontrol på eierskap etc.

Lenke til kommentar

Eg går ut frå at du registrerte domenet og webhotell samtidig, og at dei ligg hjå same firma. Du (eller plateselskapet) har truleg endra navneserver (NS) slik at domenet no går til det nye webhotellet, men sjølve domenenamnet står framleis i ditt namn, flytting av domenenamn og webhotell er to ulike ting.

Dersom du ikkje fornyar, men seier opp, vil ditt webhotell forsvinne, og domenenamnet vert "avregistrert". Det vert opna for nye registreringar, då kan plateselskapet registrere domenenamnet sjølve, utan at du har noko å seie. I perioden det ikkje er registrert på nokon vil ikkje domenenamnet peike nokon stad - sida vil vere "borte".

Eg går ut frå at desse avtalene er inngått via e-post, altså skriftleg. Sjå på kva som er inngått. Har du skriftleg gjeve eigarskapet over til dei, eller har du kun lånt bort domenet (at du let dei ta over drifta tolkar eg som låne bort, men det gjer sikkert ikkje dei)? Det er dette du må gå ut frå om du vil forsøke å krevje pengar no.

-Edit-

Her kom det eit par innlegg til medan eg skreiv.

Det er bare du som kan vurdere kor mykje godane du har fått er verdt for deg. Ein blogg du kan boltre deg fritt i kan du få overalt, men ikkje på artistens domenenamn, som vil vere det einaste tapet om du lagar deg ein eigen blogg.

Kva skjer med bileta du tek på konsert? Kan du bruke desse som du sjølv vil, eller krev plateselskapet opphavsrett på desse? Det er jo verdt å tenke på.

Eg virkar sikkert veldig pengefiksert, men eg klarer ikkje å vere så idealistisk når det er plateselskap involvert. Dei er jo tross alt ikkje bare fans som ynskjer å dele med andre fans, slik som deg. ;)

Endret av enixitan
Lenke til kommentar

ble et lite mysterie hvilken artist det var snakk om her :p

men om jeg tipper du i bloggen går under ch@rlie er jeg nærmt da? :new_woot:

Ser faktisk ut som den gamle offisielle siden peker mot hosting kontoen din hos one ikke motsatt, litt merkelig.

står fortsatt på one sine nameservere

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

ble et lite mysterie hvilken artist det var snakk om her :p

men om jeg tipper du i bloggen går under ch@rlie er jeg nærmt da? :new_woot:

Jepp, du har rett. :yes:

Når det gjelder mine privilegium, så har jeg full copyright på bildene jeg tar. Men jeg kom på nå at det er jo ikke plateselskapet som har gitt meg dette privilegiet, det har de ikke anledning til. Det er bookingselskapet / managementet som har gitt meg slik tillatelse.

Synes fortsatt dette er litt vanskelig. Domenet jeg kjøpte var som følger www.fornavn-etternavn.com. Fra før hadde artisten følgende domene: www.etternavn.com Denne adressen er fortsatt gyldig og fører til samme hjemmeside. Så jeg forestiller meg at dersom jeg er litt vrien, går de bare tilbake til den gamle adressen igjen. Og da sitter jeg igjen og har sannsynligvis tapt både et evt salg og privilegier...

Lenke til kommentar

Jeg har et veldig godt forhold til artisten, så jeg ønsker ikke at artisten skal lide. Det er plateselskapet som er "problemet". Er det noen som kan antyde hva jeg eventuelt kan kreve for å selge domenet? Kan godt ta dette på PM eller epost, så kan jeg gi litt mer detaljert informasjon.

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig vanskelig å vite hva noe som helst på internett er verd. Det er jo ikke noe fysisk man kan ta på.

Domener er verd mer jo flere unike besøkende man på ett gitt tidsrom.

Det kommer litt ann på hvor mye arbeid du har lagt inn i å gjøre nettstedet populært, og hvor mye penger du trenger.

Jeg hadde testet denne tjenesten det skrives om her. http://www.domenebloggen.no/hva-er-domenet-mitt-verdt/

Lenke til kommentar
Så jeg forestiller meg at dersom jeg er litt vrien, går de bare tilbake til den gamle adressen igjen.

Vel, det de vil ha er all brukerlojalitet og søkemotorrelevanse og plassering som domenet ditt har. Selve domenet er sekundært.

Jeg har et veldig godt forhold til artisten, så jeg ønsker ikke at artisten skal lide. Det er plateselskapet som er "problemet".

Perfekt! Ta dette opp med artisten. Si hvordan du har blitt behandlet (som er skammelig i mine øyne) og be om hennes synspunkt. Artister kan ha forskjellige forhold til plateselskapene sine, men de færreste sitter å syntes synd på dem.

Lenke til kommentar

For å si det slik; hvor mye penger ville du gi for å være i den situasjonen du er i, i dag?

Ta minst så mye for domenet. Om platefirmaet ønsker kontroll over domene og hjemmeside, selg, men sørg for å ikke gi noe gratis. Så mye tid du har lagt ned i det, skulle det bare mangle at du blir godt kompansert.

Lenke til kommentar

Vil bare si at du ikke bør si opp abbonementet. Det som skjer da, er at når domenet utgår, vil selfølgelig både du og plateselskapet miste det. Domenet blir låst i 40 dager, for at den tidligere eieren (du) kan ombestemme deg (expired status). I de neste 30 dagene, er det fortsatt låst, og den tidligere eieren kan få det tilbake mot å betale en viss sum (rundt $100 i tillegg til registreringskostnadene). Dette kalles redemption period.

Til slutt går domenet over til "locked" status. Dette varer i 5 dager, og etter dette er det fritt for andre å registrere det.

Altså tar det 75 dager fra domenet er utløpt, til noen andre kan registrere det igjen. Tviler på at plateselskapet er så glade for det.

Enda en hake; men en gang domenet frigis for nyregistrering, er det allerede hundrevis av domenehaier som er klare til å registrere det. Det er ikke en gang vits i å prøve å få tak i det manuelt, dette skjer automatisk. Man kan forhindre det ved å få domenehai-sider til å registrere det for deg, men det er ingen garanti for at de skal klare det før andre, og de tar gjerne godt betalt. Om en annen domenehai skulle få tak i det, kan man garantert få kjøpt det tilbake om man har mye penger.

Så fra mitt synspunkt er det nok best at dere ordner dere internt, med overføring og salg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...