Gjest medlem-140898 Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 I ett år har norske skoleelever kunnet stryke sitt eget fravær fra vitnemålet. Nå skjerper kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) reglene. Ikke legeerklæring. 1. august i fjor innførte Kunnskapsdepartementet nye regler for vurdering i grunnskolen og videregående skole. Blant annet fremgikk det av den nye forskriften til opplæringsloven at inntil 14 dagers dokumentert fravær av helse- og velferdsmessige årsaker kunne strykes fra elevens vitnemål. Da Utdanningsdirektoratet i november presiserte at melding fra foreldre eller eleven selv var god nok dokumentasjon, strømmet elevene til for å få strøket fraværet. Nye regler. I praksis viste det seg imidlertid at reglene ble et smutthull som elevene kunne utnytte. 14 dagers reelt fravær kunne lett gjøres om til null dager på vitnemålet. I dag fastsetter kunnskapsministeren en ny endring av loven. Nå må elevene levere legeerklæring for å få strøket fraværet, bare 10 dager kan strykes og fravær kan først strykes fra fjerde sykdomsdag. Kronikere og funksjonsnedsatte elever unntas fra den siste bestemmelsen. – Med dette har vi imøtekommet hensynet til elever med ekstra helseutfordringer. Vi ønsker med de nye reglene å sende et klart signal om at vi forventer at elevene møter opp på skolen, sier Halvorsen. Tusen takk, HALVORSEN ! Satan ! http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3725406.ece Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Klager man over at det er blitt vanskeligere å skulke? Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 (endret) Nei. Man klager på dette her : ag fastsetter kunnskapsministeren en ny endring av loven. Nå må elevene levere legeerklæring for å få strøket fraværet, bare 10 dager kan strykes og fravær kan først strykes fra fjerde sykdomsdag. Kronikere og funksjonsnedsatte elever unntas fra den siste bestemmelsen. For det første er det bare 10 dager som kan strykes, og ikke 14 som ifjor. For det andre MÅ elevene ha legeerklæring, altså selv om man har vondt i hodet og ikke har gått til legen. For det trede så strykes fra fjerde sykdomsdag. Endret 9. juli 2010 av medlem-140898 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Og hva er det som er problemet med det? Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 (endret) Blir enda lenger køer hos fastlegen nå da. Litt usikker på hva jeg synes om dette, liker ikke helt tanken på at man igjen fratar foreldre tillit/ansvar og overfører det til staten. Forresten: – Med dette har vi imøtekommet hensynet til elever med ekstra helseutfordringer. Vi ønsker med de nye reglene å sende et klart signal om at vi forventer at elevene møter opp på skolen, sier Halvorsen. Eh, nei? Antallet dager man kan få strøket reduseres jo til ti og man får først strøket fra fjerde dag. Forventer man at syke barn møter opp på skolen? Endret 9. juli 2010 av LucarioX Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Ja, de forventer det... Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Kan aldri huske at jeg kunne få stryke vekk fravær på videregående, samme om det var sykdom eller skulk. Jeg var heller ikke særlig interessert i skole før Høgskolen. Men likevel hadde jeg ikke alvorlig mye fravær. Hvorfor skal fraværsdager kunne strykes? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Ordningen var relativt lite hensiktsmessig og lite gjennomtenkt slik den ble innført. Man ser jo misbrukssakene for sitt indre øye allerede, med eksempelbrev som "ber om at alt fravær min sønn har inntil 14 dager blir strøket". Fravær på vitnemålet er for arbeidsgiver et nyttig verktøy for å finne ut hvor "reliable" eleven er når det gjelder å være punktlig o.l. Jeg ser for øvrig ikke hvorfor man absolutt skal ha muligheten til å "stryke" fravær etter egenmelding. Elever har allerede retten til å kreve at skolen utsteder et forklarende vedlegg som deler inn og spesifiserer hva det enkelte fraværet gjelder (opplæringsforskriften § 3-47). Egenmeldingsmuligheten arbeidstakere har er begrenset til å være samtidig, dvs, egenmeldingen må dokumenteres samtidig som man er syk - ikke i etterkant. I tillegg har arbeidsgiver mulighet til å kreve legeerklæring dersom det er rimelig grunn til å tro at fravær ikke skyldes sykdom. Spørsmålet blir da om "egenmelding for elever" skal være en like gunstig ordning som "egenmelding for arbeidstakere". Her må vitnemålets bevismessige verdi for fremtidige arbeidsgivere ha noe å si, og jeg mener derfor at sykemelding fra lege bør kreves. (For øvrig mener jeg også at arbeidstakeres fravær bør være en del av attesten...) Det skal allikevel nevnes at en person som har 4 3-dagers perioder fravær som skyldes politisk arbeid vil kunne få fjernet alt fraværet ved å dokumentere dette, mens en person som har 4 3-dagersperioder som skyldes sykdom ikke vil kunne få fjernet noe med mindre vedkommende lider av kronisk sykdom eller er funksjonshemmet. Jeg kan ikke si meg enig i Kunnskapsdepartementets vurdering i at personer som velger å være fraværende fra skolen fordi de er engasjert i politikk skal komme bedre ut enn personer som uforskyldt er fraværende fra skolen på grunn av sykdom. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Ville det egentlig vært så vanskelig å innføre et system med flere typer fravær, hvor alt kom på vitnemålet? Politisk fravær, sportslig fravær, sykdomsfravær og ubegrunnet fravær. Så får arbeidsgiver se selv. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Ville det egentlig vært så vanskelig å innføre et system med flere typer fravær, hvor alt kom på vitnemålet? Politisk fravær, sportslig fravær, sykdomsfravær og ubegrunnet fravær. Så får arbeidsgiver se selv. Systemet er innført, man trenger egentlig bare gjøre det obligatorisk. I stedet for 14 dager fravær, 2 dager sykefravær, 1 dag politisk arbeid, 2 dager ubegrunnet, 9 dager toppidrettsstevne. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Jepp. Ingenting "fjernes" fra vitnemålet, så er det opp til arbeidsgiver om han vil ha toppidrettsutøvere eller politisk aktive. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Det skal allikevel nevnes at en person som har 4 3-dagers perioder fravær som skyldes politisk arbeid vil kunne få fjernet alt fraværet ved å dokumentere dette Ikke i Bodø, her har de et nazi-opplegg, all politisk arbeid må strekke seg over en hel skole dag, enkelttimer politisk arbeid gjeldes ikke, samt at det politiske arbeidet må være på nasjonalt nivå. Angående legebehandlinger må behandlingen strekke seg over en hel skoledag for å kunne være gyldig.. Jau, kyss meg i ræva, enkelte ting er bare så håpløst gjennomført at man ikke kan bli annet en flau... Lenke til kommentar
Alzamon Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 vel, det er ikkje så vanskeleg å komme seg opp til skulen. Vis en har viljen og til giddalause folk: TO BAD. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Er du villig til å gjenta det hvis du blir syk og ikke klarer å komme deg på skolen? Det er en betydelig forskjell på det å skulke og være syk. Lenke til kommentar
thadon Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Måtte man ikke ha legeerklæring før? Da må skolen min ha kjørt et eget opplegg, for der måtte man ha legeerklæring hvis man skulle få stryke fraværet. Tror uansett ikke det blir noen endringer i holdninger, de som skulker\gir faen vil fortsatt skulke\gi faen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Tidligere måtte man "dokumentere" fraværet, noe som betydde legeerklæring/sykemelding. Så kom det en regelendring for noen måneder(?) siden der man fjernet dokumentasjonskravet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå