Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dekk og felgdimensjoner for dummies (like me)


Anbefalte innlegg

Jeg har en 2000 Golf 1,6 Highline og ønsker meg både nye vinterdekk og sommerdekk med alufelger. Er dog litt i tvil om hva slags dimensjoner jeg bør gå for, eller hva disse verdiene egentlig står for. Ønsker i alle fall å ha større diameter både på felgene og på dekkene enn hva som er standard, samt større bredde enn hva som er standard.

 

Standardmål for vinterdekk er 14" diameter og 175/80 R14.

 

Det jeg dermed lurer på er hva 175/80 står for?

 

Verdien 14" diameter antar jeg er diameteren på felgen, mens R14 da bør være dekkets indre diameter?!

 

Håper noen kan gi en tilbakemelding på disse spørsmålene og en kjapp innføring i fenomenet dekk- og felgdimensjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

175/80R14, da er vel golfen din tyskimportert. Tror ikke noen av de norske ble levert med mindre enn 15"?

 

Uansett, 175/80R14

 

175: mønsterbredde i milimeter

80: høyde på dekk fra felg til ytterkant i prosent av dekkbredde (veggen på dekket er altså 80% av 175mm).

R: Radialdekk (kontra Diagonaldekk)

14: for 14" felg.

 

Om jeg var deg ville jeg vurdert å skaffe et sett med 15" felger til vinterbruk, 175/80R14 er på god vei til å bli ukurant, mens 195/65R15 (som er dimensjonen du ville brukt på 15" felg) er en meget kurant dimensjon.

 

Edit: Blippblopp var raskere på avtrekkern :thumbup:

Endret av SilverCRX
Lenke til kommentar

Det jeg dermed lurer på er hva 175/80 står for?

 

Verdien 14" diameter antar jeg er diameteren på felgen, mens R14 da bør være dekkets indre diameter?!

175 angir dekkets bredde i millimeter. Tallet 80 angir at dekkets profil (tykkelse) er 80% av bredden. R står for radialdekk. Det stemmer at dekkets indre diameter er 14 tommer.

Lenke til kommentar

Wow, det var raskere enn Lynvingen og Supermann :D

 

Tusen takk for raske og oppklarende svar! Vurderer 17" til både sommerdekk og vinterdekk. Eller er det spesielle hensyn jeg bør ta i forhold til dette? Bor på sørvestlandet og kjører piggfritt på vinteren. Vil ikke at dekkene skal være så "tykke" fra felg til mønster (lavradial??). Trenger at dekk og felger ser litt tøffere ut, med mindre gummi mellom felg og mønster :)

 

Bukker igjen!

Lenke til kommentar

Lavprofil er ordet du leter etter ;)

 

Og nei, det er ikke noe i veien for å bruke 17" både sommer og vinterhjul annet enn kanskje pris og lavere marktrykk.

 

Jo bredere dekk du har på bilen din, jo bedre fordelt blir vekten. Det har ikke så mye å si på tørre sommerveier, men på vintern er du ute etter best mulig grep. Brede vinterdekk får mindre trykk mot veien, og da også mindre grep.

 

Meen pris er nok den største faktoren. Lavprofil vinterdekk av god kvalitet er dyrt.

 

Prismessig er 15" det beste alternativet ditt for vinterhjul.

Lenke til kommentar

Apropos 14" versus 15". Det står 15" på bilen nå, men på byttdekk.com så står det at 14" er standard (anbefalt). Derfor antok jeg at bilen kom med 14". Uansett. Viktig med godt grep på vinterføre, så det er kanskje lurt å ha litt smalere dekk på vinteren, så kan jeg heller ha litt bredere om sommeren. Men diameteren har ikke så mye å si i forhold til vinterføre altså?

Lenke til kommentar

Wow, det var raskere enn Lynvingen og Supermann :D

 

Tusen takk for raske og oppklarende svar! Vurderer 17" til både sommerdekk og vinterdekk. Eller er det spesielle hensyn jeg bør ta i forhold til dette? Bor på sørvestlandet og kjører piggfritt på vinteren. Vil ikke at dekkene skal være så "tykke" fra felg til mønster (lavradial??). Trenger at dekk og felger ser litt tøffere ut, med mindre gummi mellom felg og mønster :)

 

Bukker igjen!

17"? Får håpe det er bra veier der du bor. Skjønt, min erfaring med veiene på sørvestlandet tilsier det motsatte ;)

Lenke til kommentar

17"? Får håpe det er bra veier der du bor. Skjønt, min erfaring med veiene på sørvestlandet tilsier det motsatte ;)

 

Haha, nei jeg vet ikke så veldig mye om hvilken innvirkning dette har på kjøreopplevelsen, men som du sier så er ikke veiene alltid like gode her :)

Lenke til kommentar

Lurer på om noen kan gi meg en oversikt over fordeler/ulemper i forhold til brede/smale dekk? Som nevnt tidligere i tråden gir brede dekk dårligere veigrep og jeg kan samtidig tenke meg at jo bredere dekk jo mer støy ved kjøring. Er det andre ting man bør tenke på ved valg av dekkbredde, foruten veigrep og støy?

Lenke til kommentar

Lurer på om noen kan gi meg en oversikt over fordeler/ulemper i forhold til brede/smale dekk? Som nevnt tidligere i tråden gir brede dekk dårligere veigrep og jeg kan samtidig tenke meg at jo bredere dekk jo mer støy ved kjøring. Er det andre ting man bør tenke på ved valg av dekkbredde, foruten veigrep og støy?

 

Brede dekk gir dårligere veigrep? Hvorfor tror du sportsbiler kommer med brede dekk, ikke sykkeldekk? Det sier seg selv at jo mer kontaktflate du har mellom to overflater jo mer friksjon skaper du.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

På vinter ville jeg ikke gått under 55-profil. På sommer spørs det hvor "sportslig" du vil ha bilen. Jeg har sportspakke på min bil, og 205/55-16 på vinter og 215/45-17 på sommer. På slett og fin asfalt sitter den som ferdigtygga BUGG, men på vanlig norsk asfalt er det på grensen til ukomfortabelt. Vurderer derfor 205/55-16 også på sommer ved neste skifte, selv om det ikke ser så bra ut. Bilen min er forøvrig godkjent med 215/40-18, iflg papirene.

Lenke til kommentar

Lurer på om noen kan gi meg en oversikt over fordeler/ulemper i forhold til brede/smale dekk? Som nevnt tidligere i tråden gir brede dekk dårligere veigrep og jeg kan samtidig tenke meg at jo bredere dekk jo mer støy ved kjøring. Er det andre ting man bør tenke på ved valg av dekkbredde, foruten veigrep og støy?

 

Brede dekk gir dårligere veigrep? Hvorfor tror du sportsbiler kommer med brede dekk, ikke sykkeldekk? Det sier seg selv at jo mer kontaktflate du har mellom to overflater jo mer friksjon skaper du.

 

Det var snakk om vinterdekk på vinterføre.

 

Hadde selv en Golf 4. 16'' var stor nok følte jeg iallefall. Husker dessverre ikke hvilken dim jeg kjørte på da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Nå er det dekkbredden, og ikke felgdiameter, som gjør forskjellen på veggrep på vinterføre. Det som MÅ stemme er rullediameter, slik at dersom man går ned på dekkbredde, må man gå opp på profilen for å få samme rullediameter med samme felgdimensjon. For å regne ut dette lager du en formel i Excel eller finner en kalkulator på nettet.

 

På en relativt liten bil som Golf ville jeg holdt meg på max 195 dekkbredde på vinterdekk. 205 eller større vil gjøre at bilen flyter lettere på snøslaps, og vil virke ustabil. På is og hard snø spiller dette mindre rolle.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for max 16" på sommer. Jeg har selv hatt 215/45-17 på sommeren og kan erfare følgende:

+ Bilen sitter veldig godt i svingene

+ Bilen ser litt tøffere ut

- Dekkene støyer mer enn 16"

- Dekkene gir mindre komfort enn 16"

- Dekkene sporer mer enn 16"

- Felgene er mer utsatt for skader pga. mindre gummi som demper

 

Etter ett år med 17" om sommeren var jeg lei. I dette landet med rævva veistandard har jeg klart å slå skjev 3 stk 17" alufelger. Det skal ikke mer til enn at Satans vegvesen har holdt på med noe vegarbeid og ikke markert humpene godt nok. Og i 50 km/t blir alufelger slått skjeve. Det fører til ubalanse og annet slitasje.

 

Noe annet irriterende er at 17" sporer. Spesielt i Norge. Jeg har kjørt med 17" i Europa og var storfornøyd med de. Men altså, her i landet med vinter og salt som sliter på asfalten og dårlig vedlikehold av veiene så går det ikke så bra.

 

Dette er altså mine egne erfaringer. Etter at jeg har gått over til 16" på sommeren så har jeg aldri vurdert å gå tilbake til 17". Men jeg merket selvfølgelig at 16"erne var litt mer "wobbly" i svingene. Det merkes kun ved litt hard kjøring. Under normal kjøring er de ikke noe dårligere enn 17".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...