TheNarsissist Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Hei, skal begynne på Vgs til høsten, og har søkt 1.Studiespesialisering 2. Idrett og 3. Elektro. Inntaket i Østfold skulle vist ikke være ferdig før 14 juli, men da jeg logget meg på facebook nå, sto det masse om folk som hadde fått tilbud om studie plass allrede. Logget meg inn på Vigo nå, og da sto det at jeg hadde fått tilbud om plass på elektro, og på svarstatus sto det forhåndsvart, hva betyr det? Under sto det Du står på venteliste til: Studiespesialisering Vg1, nr 4 og idrett nr 14. Det sto også forhåndsvart på svarstatusen til disse to og, hva betyr dette? Og hva betyr det venteliste greiene? Må 4 som har fått tilbud om plass på Studiespesialisering Vg1 takke nei til plassen hvis jeg skal komme inn? Har litt panikk nå. Vil virkelig inn på Studiespesialisering. Gikk ut av ungdomsskolen med 4,03 i snitt, så trudde jeg ville komme inn Lenke til kommentar
p0pc0rn Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Betyr nok at du ikke har kommet inn på studiespesialisering, men har forhåndssvart på at du har takket ja til elektro. At du er nr.4 og nr.14 tror jeg er hvilket nummer du er i køen for å komme inn. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 8. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2010 Jeg har for faen ikke svart på en dritt jo. Lenke til kommentar
Constanse Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Det er veldig rart at du er tilbudt en skole på det tredje linjevalget ditt. Vanligvis er det bare de som suger enormt som må så langt ned på listen før de finner en skole de kommer inn på. Siden du fikk over 4 i snitt gjelder dette så absolutt ikke deg. Jeg ville kontaktet inntakskontoret jeg, selv om de sikkert har nok å henge fingrene i om dagen. (Grunnen til min fordømmelse av tredjeplassplasseringen: slik jeg har forstått det sjekker de først samtlige skoler på førstevalget ditt, så andre skoler i området innenfor samme programmområde før de beveger seg nedover på listen. Tror tallet for de som fikk en skole innnefor det første programmområdet sitt var 96 % i Hordaland i fjor.) Lenke til kommentar
p0pc0rn Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Du er garantert å komme inn på et av de tre valgene du har satt opp. Og siden du ikke kom inn på førstevalget så er du automatisk kommet inn på andrevalget. Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Jeg kom inn på studiespess. Men står som nr.14 på venteliste på Elektro. Er det sjangse i det hele tatt for å få plass ved elektro tror dere ;S ? Lenke til kommentar
Christiαno Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 (endret) Du er garantert å komme inn på et av de tre valgene du har satt opp. Og siden du ikke kom inn på førstevalget så er du automatisk kommet inn på andrevalget. Men trådstarter kom tydeligvis inn på tredjevalget. Han har i såfall vært ekstremt uheldig, jeg kjenner ingen som har kommet inn på tredjevalget før iallefall. Det må være mindre enn 1 % som kommer inn på tredjevalget, for flesteparten kommer inn på første som nevnt ovenfor her. Men med 4 i snitt er det veldig rart du havna så langt ned, jeg ville ihvertfall ha tatt kontakt med utdanningsetaten for å dobbelsjekke. Du burde jo ha kommet inn, med mindre du kun søkte på skoler med drithøyt i snitt for å komme inn på både studiespesialisering og idrett. Jeg kom inn på studiespess. Men står som nr.14 på venteliste på Elektro. Er det sjangse i det hele tatt for å få plass ved elektro tror dere ;S ? Bare Gud vet, og kanskje utdanningsetaten. Men det er selvfølgelig mulig, og selvom du ikke kommer inn på 2. inntak heller kan skolen kontakte deg i løpet av de første skoledagene på grunn av ikke-oppmøtende elever som har mistet skoleplassen sin og vil gi den til deg. Endret 8. juli 2010 av Chris9 Lenke til kommentar
Shazame15 Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Veldig rart at han ikke kom inn på studiespesialisering spesielt, da det er den billigste linjen for staten å drive så de tar gjerne inn så mange som mulig der. Har aldri hørt om noen som ikke kom inn på studiespesialisering. Sier det samme som de andre: ring inntakskontoret. Når det gjelder det forhåndssvaret har du sannsynligvis haket av for at ja, du tar plassen du blir tilbudt, men vil vente og se om du kommer inn på første- eller andrevalget ved senere inntak. Vet ikke helt hvordan det fungerer, men det var det rådgiveren vår sa til oss Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 8. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2010 Synes også det er rart at jeg fikk tilbud så tidlig. Skulle jo ikke få vite det før den 14. Skal ringe i morgen, noen som har tlf nummeret? Hvis jeg må gå elektro vet jeg faen ikke hva jeg gjør Lenke til kommentar
Christiαno Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 (endret) At du fikk tilbud tidlig er du ikke aleine om. Inntaket i Oslo var klart allerede på onsdag. Det varierer fra år til år hvilken dag det er klart, det var tydeligvis tidlig i år. Nå veit ikke jeg hvordan det er i Østfold da, men hvis inntaket er spesifikt den 14. juli burde du kanskje vente til den dagen kommer før du kontakter dem. Endret 8. juli 2010 av Chris9 Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 (endret) Det er vel egentlig ikke så mye å undersøke her. Inntakskravene varierer fra år til år og skole til skole, og noen linjer er mer populære på noen steder enn de er i andre deler av landet. Her har studiespesialisering tradisjonelt vært blant de vanskeligste linjene å komme inn på, sammen med media, og på én skole tror jeg kravet har ligget på rundt fem i snitt noen år. At trådstarter ikke kommer inn med rundt 4 i snitt overrasker meg ikke så veldig, og det har neppe blitt gjort noen feil. Å ligge som nr. 4 på venteliste høres ikke så helt verst ut. Hvor stor sannsynligheten for å komme inn avhenger av hvor mange plasser skolen har, men siden inntakskravet, med all respekt, ikke ligger høyere, så vil jeg tro at noen kan ha fått tilbud om det på samme måten som du har fått tilbud om elektro. Det kan være at de heller vil stå på venteliste, og dermed rykker du opp på listen. Du skal ikke så bort fra at du får plass, men hvorvidt du vil risikere plassen på elektro for å stå på venteliste må du ta stilling til selv. Elektro er forresten ikke så helt verst, men det er selvfølgelig en fordel å ha litt interesse for det. Det vil heller ikke være noe stort hinder for videre studier, siden det finnes et hav av ulike løp mot høyere utdanning etter yrkesfag. Endret 10. juli 2010 av Horrorbyte Lenke til kommentar
TMB Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Du kommer ikke til å angre på å gå elektro på Malakoff bare så det er sagt Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 11. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2010 Tviler ikke på at skolen er bra, men jeg vil ikke bli elektriker eller noe sånt. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Det er mange som går ett år på hvasomhelst, og så finner ut at det ikke er noe for dem alikevel, og går vg1 på nytt en annen linje Kanskje du kommer inn på Studiespes neste år? (Forresten, man kan bli mye mer enn elektriker hvis man går elektrofag-veien..eksempel dataelektroniker) Lenke til kommentar
MalaPlay982 Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Forhåndssvar er noe som er nytt i år, tror jeg, og dvs. at du automatisk takker ja til det "beste" tilbudet. Får du tilbud om plass på førstevalget ditt, takker du automatisk ja til det. Får du tilbud om plass på andrevalget ditt og står på venteliste til førstevalget ditt, takker du automatisk ja til det. Osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå