Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tap av vognkort og utdeling av skilt

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg var innom vegvesenet i dag og leverte inn skiltene og leide prøveskilt før jeg kjørte videre og tok etterkontroll av eu-kontroll. Så nå er altså bilen eu-godkjent, men skiltene mine ligger hos vegvesenet. Da jeg dro tilbake for å hente dem fikk jeg beskjed om at jeg må ha med vognkort del 2, som jeg selvfølgelig ikke finner, (mulig den ble kastet etter en liten brann vi hadde)

Så det jeg lurer på da er hva som skal til nå får at jeg kan få ut skiltene?

Hvis jeg fyller ut skjema for tap av vognkort og leverer det, kan jeg da hente skiltene med en gang? Eller må jeg vente til at Del 2 kommer?

Takker for svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

d letteste er vell og spørre biltilsynet .

jeg vill anta at du må fylle ut skjema for tapt vognkort , vente X antal dager på nytt vognkort ( innen den tid vill skiltet ditt seff ha blitt destruert) deretter bestille nytt skilt , vente X dager på det og betale extra :p

Det og komme deg ut og kjøre denne helgen er nokk ikke noe du kan planlegge på , og obs kjøring på prøveskilt er et dårlig alternativ da du ikke kan ha passasjer i bilen .

Lenke til kommentar

d letteste er vell og spørre biltilsynet .

jeg vill anta at du må fylle ut skjema for tapt vognkort , vente X antal dager på nytt vognkort (innen den tid vill skiltet ditt seff ha blitt destruert) deretter bestille nytt skilt , vente X dager på det og betale extra :p

Nei, det vil de ikke. Forutsatt at trådstarter forklarte hvorfor han leverte dem inn, (altså, at han skulle hente dem ut igjen snart), så makuleres ikke skilt før 6 måneder etter innlevering.

Å levere inn skiltene og bestille prøveskilt for EU-etterkontroll, selv om godkjenningsfristen er overskredet, synes meg ellers noe i overkant lovlydig. Riktignok er det ikke helt lovlig å kjøre med avskiltingsbegjæring, men forsikringen gjelder fortsatt, med mindre det kan påvises en årsakssammenheng mellom manglende EU-OK og ulykkestilfellet, altså at en teknisk feil påpekt på EU-kontrollen fører til en ulykke.

Om han må vente på nytt vognkort del 2 for å få ut skiltene, eller om det er nok med levert tapsmelding, det har jeg ikke kjennskap til...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...