William_S Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 (endret) Hei! Jeg er i dag en A4 student som studerer dataingeniør og skal begynne på mitt 2 år til høsten. Greia er liksom at jeg synes dette blir litt A4 og at det er så mye mer jeg egentlig har lyst til. Studiet jeg går er i og for seg greit nok i seg selv, men har det problemet er at jeg litt for interessert i mange ting og burde ha gjort ting annerledes.Burde vel gått i utlandet. Er feks veldig glad i samfunnet rundt meg og synes Midtøsten er spennende og kunne tenke meg og studert det. Så er det jeg egentlig aller vil helst bli da nemlig pilot. Problemet her er penger. Det jeg på en måte frykter er om jeg blir ferdig dataingeniør er at jeg vil få meg jobb og bare utsette pilotutdanninga og aldri gjøre noe med saken. Jeg har heller karakterne til å komme inn på luftfartsfag i Tromsø, men kan ta opp fag. Noen som har noen gode råd til en som ikke vet helt hva man burde gjøre? Endret 8. juli 2010 av William_S Lenke til kommentar
OrjanB Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Ta opp fag, skaff deg et enormt studielån (som du enkelt betaler tilbake med fet pilotlønn) og bli pilot! Lenke til kommentar
William_S Skrevet 8. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2010 Ta opp fag, skaff deg et enormt studielån (som du enkelt betaler tilbake med fet pilotlønn) og bli pilot! Hadde det vært så enkelt som det... Hehe. Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Den letteste måten å ødelegge en hobby er å gjøre det til yrket ditt Dersom du har det som trengs for å bli pilot (karakterer, syn etc.), regner med det er kommersiell pilot? Så er det jo enormt mange som har gjort det før deg, så det burde jo gå greit om du virkelig vil det. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 Det er jo ikke bare-bare å ta opp et "enormt" studielån, siden man faktisk ikke får mer enn så og så mye per år. Jeg kjenner en som vil bli pilot, og han er utdannet som noe helt annet i dag og skal enda jobbe i noen år for å få nok penger. Selv har jeg tenkt at det er viktig å gå rett på utdanning og holde løpet ut, så det blir gjort, men slik jeg har oppfattet utdanningen (for helikopterpilot i det minste) er det en relativt kort utdanning, men det koster MYE. Derfor er det for mange ingen annen utvei enn å jobbe på forhånd for å tjene opp nok penger. Til syvende og sist er det ikke så viktig om man bruker noen få år ekstra, så lenge man ender opp med en jobb man virkelig trives i. Det er viktig å kjempe for de målene man har. Når det er sagt, så starter jeg selv på høyere IT-utdanning til høsten, så jeg skal være forsiktig med å råde folk til å søke seg ut av min egen bransje. Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 Mange tar pilot-utdanning gjennom forsvaret. Da får du lønnet utdanning, men du er bundet til å jobbe noen år for forsvaret etterpå. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 "Noen år" = 12. Og det er slettes ikke bare bare å komme inn. Dessuten må du ta etterutdanning om du vil jobbe innen sivil luftfart etterpå. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 11. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2010 Mange tar pilot-utdanning gjennom forsvaret. Da får du lønnet utdanning, men du er bundet til å jobbe noen år for forsvaret etterpå. Det er nok ikke aktuelt i og med at jeg røk ut på del 1 av opptaket, men de testene er jo for militære flygere hvor det kreves langt mer enn hos sivile flygere. Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 det kreves ganske mye av kommersielle flygere og. hva var grunnen til at du røk ut? Kan jo hende det stopper deg for å gå privat flyskole også. Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Etter min mening syns jeg pilotyrket blir A4 (hvis det er sånne store passasjerfly du tenker på). Altså de er jo ikke mer enn flygende bussjåfører. Men hvis du virkelig virkelig ikke syns dataingeniør er interessant kan du jo vurdere en annen utdanning. Altså, du har i så fall bare mistet ett år (pluss det som kommer kanskje). Anbefaler deg å ta noe studier i utlandet. Du behøver ikke å ta hele utdanningen din i utlandet. Det går eventuelt an å ta ett eller to semesteret utenfor Norge, og tilslutt skjøte den sammen med graden din hjemme i Norge. Du kan for eksempel ta et semester i utlandet nå til våren igjen (tenker på dataingeniørlinja de). Lenke til kommentar
William_S Skrevet 11. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2010 det kreves ganske mye av kommersielle flygere og. hva var grunnen til at du røk ut? Kan jo hende det stopper deg for å gå privat flyskole også. Forsvarets tester bruker man jo ikke på sivile flyskoler. Veit ikke hva jeg røk ut på fikk bare beskjed om at jeg ikke hadde besått. Kjenner en som har CPL-A, han tok noen lignende tester før han begynte. I følge de testene skulle det ikke være noe godt flygeremne på han. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå