Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Batterilyset lyste plutselig i dag, mest sannsynlig bare batterier som er gåent?

Anbefalte innlegg

Har nå hatt min kjære Opel Astra 92mod i over 1 år, tatt service på den og gått gjennom EU-godkjenning i år uten et eneste problem. Har enkelt og greit vært en drøm å ha!

MEN, i dag når jeg kom frem til jobb så begynte plutselig batterilyset å lyse, jeg glemte det helt bort frem til jeg var ferdig og skulle kjøre hjem. Det lyste fortsatt, og bilen var naturlig nok helt død. Prøvde med startkabler, første gang døde den mens jeg rygget, andre gangen døde den mens jeg dytta inn clutchen, og 3. gang døde den når jeg satt meg inn i bilen. Så nå står den på jobb, med et batterilys på som lyser opp hele bilen!

Hva er mest sannsynlig problemet? Batteriet, eller dynamo?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det var batteri så skulle den ikke stoppe vil jeg tro, hadde problem selv med defekt batteri for en liten stund siden, bare jeg fikk startet den så gikk den, den fikk strøm fra dynamoen når den først gikk.

Tror det er dynamoen hos deg.

Endret av arjato
Lenke til kommentar

Mye koster det sånn ca. å bytte dynamo? Må vel få noen til å hente bilen også, hørte med naboen til jobben(Viking) hvor mye de skulle ha for å kjøre den ned til nærmeste verksted som er maks 2km unna.. Og de skulle ha 1250kr, så det er jo helt uaktuelt!

Lenke til kommentar

En mulighet er jo å ta med deg batteriet og lade det og kjøre på verksted, eller ta med et nytt batteri, så du kan kjøre bilen selv.

Dynamoen ville jeg ha skiftet selv, men en må jo være komfortabel med å skru.

Endret av arjato
Lenke til kommentar

Får vel en dynamo som passer til bilen din på biltema for en 800 kroner. Jeg vill helt klart tatt med dynamo til stedet der bilen står, og bytte den der. Ha med startkabler, så du får startet, så kan du jo bare kjøre hjem og eventuelt lade opp batteriet.

Å skifte dynamo er stort sett en meget enkel jobb.

Lenke til kommentar

Hmmm.. Biltema er bare 500m unna, så mulig jeg bare skaffer meg et nytt batteri. Batteriet er sikkert like gammelt som bilen, så er kanskje bare like greit å kjøpe nytt nå uansett! Har Jula i nabobygget, så mulig de har en batterilader jeg kunne lånt sånn at jeg ihvertfall får bilen avgårde selv!

Lenke til kommentar

Får vel en dynamo som passer til bilen din på biltema for en 800 kroner. Jeg vill helt klart tatt med dynamo til stedet der bilen står, og bytte den der. Ha med startkabler, så du får startet, så kan du jo bare kjøre hjem og eventuelt lade opp batteriet.

Å skifte dynamo er stort sett en meget enkel jobb.

Det er det ja? Får høre med gutta på biltema i morgen, vet det jobber et par der oppe som er faglig meget dyktige, så de bør vel ha noen tips å komme med!

Lenke til kommentar

Jeg tror nok også det er dynamoen, så da burde vel alt være i orden nå. Symptomene er typiske. Når dynamoen ikke lengere lager strøm så kan du kjøre til batteriet er tomt, og da er det ikke mer strøm igjen til tenning osv for motoren, da stopper du. Med startkabler får du start, men siden motoren ikke lager engen strøm vil den stoppe nesten med en gang du kobler fra. Nytt batteri vil da ofte se ut til å hjelpe, fordi du kan kjøre til du har tømt det, og et nytt fulladet batteri varer overraskende lenge særlig nå om sommeren når bilen er lettstartet.

Batterilampen i de fleste biler er egentlig ganske villedende, den lyser ikke når batteriet er gåent, men når batteriet ikke får lading. Det er vanligvis forårsaket av at dynamoen ikke virker.

Lenke til kommentar

Batterilampen i de fleste biler er egentlig ganske villedende, den lyser ikke når batteriet er gåent, men når batteriet ikke får lading. Det er vanligvis forårsaket av at dynamoen ikke virker.

Det heter ladelampe, ikke batterilampe (førstnevnte ord gir f.eks. 9 ganger flere treff på google, samt at det brukes i all faglitteratur...), og da er beskrivelsen helt korrekt.

Lenke til kommentar

Joda, den heter kanskje ladelampe, men på de aller fleste biler er det et oransje lys med bilde av et batteri. Vet derfor om flere bekjente som har trodd at det har vært batterifeil, og kastet bort penger på nytt batteri når de har trengt ny dynamo eller reim.

Lenke til kommentar

Joda, den heter kanskje ladelampe, men på de aller fleste biler er det et oransje lys med bilde av et batteri. Vet derfor om flere bekjente som har trodd at det har vært batterifeil, og kastet bort penger på nytt batteri når de har trengt ny dynamo eller reim.

Men hvis folk hadde sjekket i instruksjonsboken sin, så hadde de visst bedre. Utrolig at folk kommer inn på verkstedet jeg jobber og spør om hvor knappen for re-setting av dekktrykk er. Irriterende å bli tatt av en jobb for å måtte gå ut og vise kunde som har kjørt ens ærend opp til verkstedet for å finne det ut, istedenfor å bruke 3 min i instruksjonsboken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...