Gå til innhold

Kamptråd - Nederland vs Spania (FINALE)

Latias

VM  

115 stemmer

1. 1. Hvem vinner?

Anbefalte innlegg

Uff, kjenner jeg blir så fryktelig oppgitt av fanboys her som ikke klarer å innse det at BEGGE lagene spilte skittent, på hver sin måte.

Ja, begge lagene spilte stygt, men etter min mening var det Spania som spilte best fotball i de periodene hvor det faktisk var litt flyt i spillet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å få det 100%:

In the context of Law 11 – Offside, the following defi nitions apply:

• “nearer to his opponents’ goal line” means that any part of a player’s

head, body or feet is nearer to his opponents’ goal line than both the

ball and the second-last opponent. The arms are not included in this

defi nition

• “interfering with play” means playing or touching the ball passed or

touched by a team-mate

• “interfering with an opponent” means preventing an opponent

from playing or being able to play the ball by clearly obstructing

the opponent’s line of vision or movements or making a gesture or

movement which, in the opinion of the referee, deceives or distracts an

opponent

• “gaining an advantage by being in that position” means playing a ball

that rebounds to him off a goalpost or the crossbar having been in an

offside position or playing a ball that rebounds to him off an opponent

having been in an offside position

Legg merke til at eneste måten iniesta kan ha vært i offside på er dersom han lurte eller distraherte forsvareren. Noe han ikke gjorde - forsvareren gikk mot en annen spiller et annet sted.

Ps: Fantastisk mye bra ang hvordan dommere skal oppføre seg og hvoirdan tolke regler fra side 57 her:

http://www.fifa.com/mm/document/affederation/generic/81/42/36/lawsofthegame_2010_11_e.pdf

Lenke til kommentar

Vi kan trygt si at utvisningen var grunnen til at Spania fikk scoringen. van der Vaart er ikke midtstopper, og en rutinert stopper hadde garantert unngått å oppheve offsiden. Siden de Jong skulle hatt rødt for mordforsøket i første omgang, gjør det meg ingen verdens ting at VM glipper for Nederland på denne måten.

Lenke til kommentar

Anbefaler folk å gå inn på forumet til www.vg.no, vanvittig mye tåpelig og morsomme ting som blir skrevet :thumbup:

Det trenges over hodet ikke, for mengden drit som har blitt postet her er jo helt insane.

Hvis jeg ser bort i fra alle kortene og taklingene som har blitt diskutert til det kjedelige allerede så var denne kampen rett og slett kjedelig. Ja, jeg synes det er kjedelig. På tross av det mange kaller "action" så er det jo ikke noe kontinuerlig spill som foregår. Blåsing konstant. Det er bare frustrerende å se på. (Faen meg værre enn alt av amerikansk sport som har ødeleggende reklame hele tiden.) Og kjedelig. Sitter bare og sukker for hver gang og blir lei hele kampen. Det er en genuin drittkamp som har blitt spilt. Og det var avslutningen på det som alt i alt har vært et skuffende VM.

Når det er sagt så var Spania den riktige vinneren. Bare det at de var minst voldelig (ja, det var vold utpå der i kveld) er greit nok sett ut i fra denne kampen. Alle vet hva som bor i Spania og når de, som de til tider har vist, spiller som best er det etter min mening det absolutt beste og mest underholdende landslaget i verden. Dessverre har kjennetegnet i dette VM vært at alle lag som har "dårlig selvtillit" og går ut med holdningen at de "vet" de er dårligere enn motstanderen, lagt seg bakpå og gjort det vanskelig for både seg selv og (den antatt bedre) motstanderen å spille festfotball.

Jeg var så heldig å få med meg Spania-Polen som var Spanias siste kamp før VM. Og der leverte Spania så til de grader og det endte 6-0. Nå er ikke Polen all verden, men det viser hvor gode Spania er når de slipper til. Nederland på den andre siden har også imponert over lengre tid og har vist at også de kan spille festfotball. Av forskjellige grunner trodde jeg ikke de skulle havne helt i finalen, men jeg visste jo om deres kvaliteter og hadde et positivt syn på dem. Dessverre har de på tross av sølv skuffet i VM. De har ikke gjort mer enn nødvendig og de har brutt ned motstanderen med unødvendig stygt spill og skitne triks.

Så hvis man ser på hva lagene har prestert gjennom hele VM og også finalen tatt i betraktning så er Spania en verdig vinner av de to. Gratulerer Spania.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fotball er tilfeldigheter.

...og ferdigheter thumbup.gif

Joda, det skal nå litt til for å få med seg ballen framover. Men vil si når det kommer til det at kampen/kampbildet kunne endt noe helt annet. Der vil jeg si tilfeldigheten setter større enn ferdighetene.

Lenke til kommentar

Tenk om Spania hadde spilt med Fabregas fra start i alle kampene.

Kanskje vi hadde hatt ett gøy VM da?

Forsåvidt helt greit at Spania vant. "Det minst dårlige laget" er den følelsen jeg sitter igjen med etter VM.

Jeg sitter igjen med "det mest dårlige laget tapte" følelsen. Hvorfor skrev du det så vanskelig?

Fordi jeg ikke er imponert av fotballen levert i dette VM, ei heller i finalen.

Jeg syntes i tillegg det var merkelig at ikke Fabregas fikk spille mer. Han satte fart i Spania i de fleste kampene han kom innpå.

Nederland spiller godt i andre omgang, det skal de ha. den ene Robben-100% sjangsen var tvilsom, men var ikke stygt spill. Må si dere som syter her nå, egentlig bare irriterer dere selv med å krangle. For uannsett hvordan du snur og vender på kampen, skylder på dommere filming. Så er faktisk begge lag ganske likt på vekta når dommeren blåser i fløyta etter 120 min.

Filming har blitt mer og mer i fotballen, desverre.

Jeg brydde meg katten over hvem som vant ikveld. Nederland og Spania var to av de lagene jeg ønsket skulle vinne før VM. Etter fem kamper uten å vise meg noen form for underholdning forsvant dette ønsket.

Edit:

Jeg snakket altså ikke om dommere, fortjent eller ufortjent i denne kampen. Jeg snakket om Fabregas, Spania, Nederland og VM generelt.

Endret av StorPeder
Lenke til kommentar

Så hvis man ser på hva lagene har prestert gjennom hele VM og også finalen tatt i betraktning så er Spania en verdig vinner av de to. Gratulerer Spania.

Slutter meg til det. I semifinalen synes jeg de spilte både fair og underholdende, og fikk vist mye av hva de har å by på. Får nesten gåsehud av å se de dragningene og ballmottakene.

Ikke like lett å oppnå dette mot et destruktivt lag som Nederland. Går man inn for å ruinere en kamp, lykkes man gjerne med dette. Ser imidlertid ut til at Spania var forberedt på stygt spill, og de svarte til en viss grad med samme mynt. Flott at de likevel vinner.

Endret av Konformisten
Lenke til kommentar

Mitt hjerte har alltid heiet på Nederland i mesterskap, og det gjorde det også frem til denne finalen. Men måten Nederland spilte på i denne kampen provoserte meg så mye at jeg mener de tapte fortjent.

Det er helt legitimt å satse på fysisk spill mot et teknisk kanskje hakket bedre lag. I finalen gikk imidlertid Nederland altfor langt. Brystsparket til Jong er noe av det styggeste jeg har sett på en fotballbane - med litt uflaks tar du livet av noen med et sånt spark. De oransje var heldige som ikke gikk til pause med 9 mann. Volden(!) alene rettferdiggjør at de tapte.

Synd at mesterskapet skulle ende slik. Når enkelte av de oransje til alt overmål klikker på dommeren under og etter kampen, tror jeg mange tilhengere ble sittende med en flau smak i munnen.

Lenke til kommentar

Synd at mesterskapet skulle ende slik. Når enkelte av de oransje til alt overmål klikker på dommeren under og etter kampen, tror jeg mange tilhengere ble sittende med en flau smak i munnen.

Enig. Jeg har alltid likt Nederland i mesterskap, men denne gangen syns jeg de tidvis har vært sure, usportslige og temmelig brutale mot motstanderen. Sånn som Tyskland har vært i mange mesterskap. Så moro at Spania tok seieren i år.

Lenke til kommentar

Føler at det er mange som drar inn gammel historie til denne kampen, der Spania ble sett på som kjipe og kjedelige, mens Nederland var det fintspillende, beste laget før. Samme holdning faren min hadde før kampen, men i løpet av kampen likte han Nederland mindre og mindre og jublet faktisk da Spania scorte.

Om Nederland hadde vunnet hadde det gitt et helt feil signal. De har alltid spilt fin og underholdne fotball, men nå, den ene gangen de er usjarmerende og spiller stygt, så skal de liksom vinne? Det hadde vært et tap for fotballen. Det ville gitt et signal om at det er bedre å spille fysisk og ødelegge kamper, framfor herlig angrepsspill og fin holdning som Nederland hadde før i tiden.

Lenke til kommentar

Og jeg mener at skuespillet til spanjolene alene burde vært nok til at de skulle tapt, så her blir vi visst aldri enige...

Kan du nevne mer enn to situasjoner hvor det var skuespill? :)

Nå så jeg den aldri fra ordentlig vinkel, men filmet ikke Iniesta da Heitinga ble utvist?

Nederland var uansett styggest i spillet. En ting er fysisk spill, en ting er slike ting som f. eks. Van Bommel driver med. Bare ute etter å skade, og syter/smisker hos dommeren etterpå. Kvalmt.

Lenke til kommentar

Det er igrunn helt utrolig at Fabregas har fått spille så lite i VM som han gjorde. Mistenker det har mye med at han liker fart, gjennombrudd og rett på mål. Det liker jo ikke Spania...

Men med han på banen spiller de mye bedre fotball.

Nå så jeg den aldri fra ordentlig vinkel, men filmet ikke Iniesta da Heitinga ble utvist?

Filmet vel ikke, men såg ut som Heitinga hadde revet av hele skulderen til Iniesta.

Lenke til kommentar

Det er igrunn helt utrolig at Fabregas har fått spille så lite i VM som han gjorde. Mistenker det har mye med at han liker fart, gjennombrudd og rett på mål. Det liker jo ikke Spania...

Men med han på banen spiller de mye bedre fotball.

Filmet vel ikke, men såg ut som Heitinga hadde revet av hele skulderen til Iniesta.

OK, takk for den. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...