Gå til innhold

praktisk allround objektiv til canon søkes

Anbefalte innlegg

heisann,

Jeg ser behovet for et praktisk allroundobjektiv til "hverdagen" siden jeg synes at zoomspekteret på kit objektivet ikke strekker til.

jeg har sett litt rundt og fant to alternativer:

1. Canon EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS

2. Canon EF 28-135mm/3,5-5,6 IS USM

hvilket bør jeg velge med tanke på bildekvalitet "allround bruken" og ikke minst lommeboken. Alternativ 2 koster ca. 1500,- mer enn alternativ 1.

Objektivet skal brukes til alt fra natur, landskap, portrett, gruppebilder og litt studio men mest utendørs.

Noen som har erfaringer eller for/mot argumenter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og det er i teleenden du synes det skorter mest? Om ikke tror jeg nok 15-85 er det kjekkeste EF-S-objektivet. Har du behov for mye mer tele enn det og ikke er interessert i vidvinkel foreslår jeg heller å prøve 55-250 i tillegg, for eksempel. 28-135 tror jeg nok ikke er en vinner, men det kan kanskje noen som har prøvd si mer om.

Lenke til kommentar

ja synes at det blir litt lite tele med 18-55. tenkte da heller å kjøpe et rent vidvinkel senere. nå vil jeg bare ha noe som dekker de fleste allround behov uten å måtte dra med seg ekstra objektiver og drive fram og tilbake med bytting av objektiver.

btw. koster begge alternativene rundt 2100,- på ebay (splitter ny med frakt til norge).

så da er det vel enten eller...

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt 18-135mm fremfor 128-135mm. 18-135mm er ikke fantastisk; men helt fin til den prisen og bedre enn kit-zooomen.

Men om jeg hadde turt å kjøpe såpass billig optikk på ebay, det er et annet spørsmål. Du mister 5 års reklamasjonsrett, og det blir fort dyrt å få fikset det på garanti.

18-135mm er ikke så dyr her hjemme - rundt 3000,-

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt 18-135mm fremfor 128-135mm. 18-135mm er ikke fantastisk; men helt fin til den prisen og bedre enn kit-zooomen.

Men om jeg hadde turt å kjøpe såpass billig optikk på ebay, det er et annet spørsmål. Du mister 5 års reklamasjonsrett, og det blir fort dyrt å få fikset det på garanti.

18-135mm er ikke så dyr her hjemme - rundt 3000,-

jeg tenkte da på 28-135 med tanke på USM. Er det en fordel eller har det ikke noe å si om man har USM eller ikke?

Lenke til kommentar

USM er stillere og raskere autofokus. En har også fulltids manuell overstyring av fokus(På de fleste i allefall)

Så viss du ikke har behov for lynkjapp autofokus så er det ikke noe problem uten USM, men fotograferer du sport eller andre ting som krever kjapp autofokus så vil jeg anbefale USM.

Lenke til kommentar

jeg tenkte da på 28-135 med tanke på USM. Er det en fordel eller har det ikke noe å si om man har USM eller ikke?

Det er det siste jeg ville tenkt på i den prisklassen. USM er mer stillegående enn de uten; men 18-135mm er ikke veldig bråkete den heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...