Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Cruise control, skade motoren?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Cruise control vil da ikke akselerere i motbakker. Det gir bare pådrag for å holde farten tilnærmet konstant. Det kan medføre nedgiring og dermed økt turtall, men på ingen måte kan det slite på en motor. Å ikke gire ned ville jo være verre, kan resultere i tenningsbank og koksing.

Cruise control kan gi jevnere og roligere kjøring enn manuell gassing. 

Lenke til kommentar

Jeg vil tro en motor har godt av variert kjøring og turtall, og jeg vil derfor tenkte meg at det mindre skadelig å kjøre uten CC over -lange- strekninger. Skadelig er likevel å ta i, da det neppe er det for en gjennomsnittssjåfør. Nå tenkte jeg bare høyt, men jeg skal iallefall fram til at det ikke er skadelig. :p

Men CC gir høyere forbruk og mindre forutsigbar kjøring. Så kan godt hende det gir mer slitasje, men den er isåfall minimal.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro en motor har godt av variert kjøring og turtall, og jeg vil derfor tenkte meg at det mindre skadelig å kjøre uten CC over -lange- strekninger.

Dette var en sær teori, i Norge skal du vel være ekstremt heldig kan du ligge på CC i en time i strekk. Det kryr av motorer som ligger på samme turtall 24/7 uten at jeg noensinne har hørt at dette er noe problem.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro en motor har godt av variert kjøring og turtall, og jeg vil derfor tenkte meg at det mindre skadelig å kjøre uten CC over -lange- strekninger. Skadelig er likevel å ta i, da det neppe er det for en gjennomsnittssjåfør. Nå tenkte jeg bare høyt, men jeg skal iallefall fram til at det ikke er skadelig. :p

Men CC gir høyere forbruk og mindre forutsigbar kjøring. Så kan godt hende det gir mer slitasje, men den er isåfall minimal.

Gir CC høyere forbruk og mindre forutsigbar kjøring? er vel heller det stikk motsatte?

Lenke til kommentar

Det eneste jeg har lagt merke til ved bruk av cruisecontrol på de to bilene jeg har hatt det på er at den mer sjeldent bruker motorbrems (altså null forbruk) i nedoverbakker. Den bruker litt ekstra på at du ikke mister fart i nedoverbakkene, men det tror jeg med mer enn god margin jevner seg ut over en litt lengre distanse.

Lenke til kommentar

Gir CC høyere forbruk og mindre forutsigbar kjøring? er vel heller det stikk motsatte?

Dette har vært oppe før, og da var vel konklusjonen at de som kjører fryktelig uøkonomisk har en gevisnt av det. De som kjører vanlig får et høyere fobruk.

Dette er fordi CC ikke kan lese terrenget slik et menneske kan. Derfor vil den gi gass i oppoverbakker for å holde farten helt konstant, istedet for å holde jevn gass hele veien. Da går kanskje farten litt ned i bakken, men det samme gjør forbruket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...