IcedInsanity Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 På XMS'en min så kan en låse demperene, pleier å låse bakdemperen når eg sykler asfalt, prøvde litt å ha den låst i terrenget, men orket ikke det så lenge.Angrer ikke på at eg skaffet meg fulldempet, en sitter nå ikke så mye i terrenget hverken når en tråkker eller i nedoverbakker og i nedoverbakker spesielt var det grusomt å ha låst bakdemper. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 (endret) Håper du ikke skal bruke den alt for mye i terrenget, for ser det ikke er bakdemper på Nakamuraen, og det kommer du til å savne om du er ute i skauen. Du kan ikke være særlig bevandret på sti- og terrengsykling? Hardtail fungerer ypperlig i temmelig grovt terreng. Sykkelen The Coon har kjøpt hører så absolutt hjemme i terrenget (og om du lurte, jeg har både hardtail og fulldemper). Endret 24. juli 2010 av ventle Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 (endret) Deg om det. Men siden du har begge deler, så kan du kanskje si hva du foretrekker i temmelig grovt terreng. Endret 24. juli 2010 av LunaticFanatic Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 (endret) Når man triller uten å tråkke høres den vanlige 'klikkelyden' fra bakhjulet, men også når jeg tråkker kan jeg høre såvidt en liknende lyd, men lavere. Er det vanlig. Tror ikke kjedet eller giret er feiljustert. Skal det være dønn stille når man tråkker? Høres nesten ut som om noe er feil med hjulet eller noe annet. Skal ta den første lange sykkelturen i dag og teste den skikkelig. Latterlig gode bremser på den btw Endret 24. juli 2010 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
ventle Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Men siden du har begge deler, så kan du kanskje si hva du foretrekker i temmelig grovt terreng. I'm glad you asked. I vår har jeg syklet mye fulldemper fordi hardtailen har vært ute av stand, og nytt godt av dens gode kontakt med underlaget og demping av ujevnheter og harde landinger. For ett par uker siden fikk jeg endelig satt sammen hardtailen igjen, og da ble det som en drøm å komme seg ut i terrenget igjen med en sykkel som er roughly 5kg lettere, som besvarer tråkkene mine umiddelbart uten forsinkelse, som tvinger meg til å jobbe mer teknisk og være nøyere med sporvalg og mer aktiv med beina i utforkjøringene, og som gir meg ett litt heftigere adrenalinkick når det går hardt for seg i tekniske nedkjøringer. I dag var jeg i Åre og kjørte downhill, da var fulldemperen det selvsagte valget, og da ble det utrolig moro å kombinere den forbedrede teknikken jeg hadde fått trent inn gjennom å bruke hardtailen ett par uker med fulldemperens tilgivende bakende. Poenget mitt er altså, jeg bruker begge deler, halvt om halvt, og foretrekker begge. Både hardhale og fulldemper har sine fordeler og ulemper, sin særegne sjarm, og med unntak av til heisbasert sykling og landeveissykling er ingen av dem overlegen den andre, nesten uansett terreng. Forandring fryder Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Mvel, der eg ferdes er vertfall alt annet enn fulldempet utelukket. Røffe stier, steiner, bekker og røtter er overALT, inkl mye nedover i samme terreng.Prøvde en kompis sin hardtail noen ganger gjennom skauen, og det var ikke akuratt det samme kan en si, så det var greit å komme tilbake til XMS'en.. Men såklart har eg hatt noen artige turer med låne hardtailen også, men ikke akuratt i de områdene eg pleier å ferdes. Lenke til kommentar
svante Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Du syns ikke det blir en smule galt å gjemme seg bak argumentet om at der du sykler er det alt for hårete terreng når diskusjonen startet med at du mente en person som skal bruke sykkelen på grus og asfalt gjorde en feil når han ikke gikk for en fulldemper? The Coon: Husk at sykkelen må kjøres inn. Ta flest mulig turer, la det gå noen uker og så stikker du tilbake til butikken du handlet i. Da har vaiere strukket seg litt og ting generelt har fått til til å sette seg. En gratis tune-up da vil muligens hjelpe på. Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Ser ingen anntydning til at han skal kun bruke den på grus og asfalt heller eg. "Jeg sykler 50/50 på asfalt/lett terreng" Men såklart viss lett terreng betyr KUN grus så skal eg stikke hodet mitt frem fra bak argumentet, ei heller sa eg at han gjorde en feil da han ikke gikk for fulldempet, eg mente at han nok kom til å savne fulldempet siden han brukte ordet terreng i posten sin. Problemet her er vel kanskje den enkelte sin oppfatning av hva ordet "terreng" innebærer, viss lett terreng betyr grusveier med en og annen løvetann og bruskork i veien så tok eg feil da eg sa at han kom til å savne fulldempet. Og eg ser at det var mange som blåste seg opp pga det eg sa. Som ventle sa "Hardtail fungerer ypperlig i temmelig grovt terreng." Det kommer vel annpå øyet som ser, bare for at noen mener hardtail fungerer ypperlig så kan vel andre mene noe annet uten at noen slår helt knute og beskylder andre for å ikke være "bevandret i terrenget" Lenke til kommentar
ventle Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 (endret) Jeg står fortsatt for min påstand sykkelen du henviste til tidligere (Cube XMS) er en lett maratonsykkel med 100mm i begge ender. Jeg har tilgode å komme over terreng der hardtail er uegnet, men en 100mm fulldemper er uproblematisk (og jeg har syklet i mye grovt terreng). Men for å ha god flyt kreves forskjellig teknikk avhengig av om man bruker hard eller spretten bakende, så jeg er ikke overrasket over at du opplever det som keitete når du en gang i blant enten kjører med låst bakdemper eller lånt hardtail, jeg har samme følelsen når jeg plukker frem hardtailen etter en lengre periode med bare fulldemper. Men etter ett par turer på hardtailen i teknisk terreng kommer flyten tilbake, og det er bare å suse avgårde, jeg savner ikke bakdemperen som du påsto The Coon kom til å gjøre. ...og sånn bare for å ta med helt i andre enden av skalaen: jeg kjenner flere som herjer stiene i Trondheim med ikke bare stiv bakende, men også stiv gaffel, og med bare ett gir på sykkelen. Hvis jeg plutselig skulle prøvd dette ville det nok gått seint og humpete for seg, men når jeg sykler sammen med dem kan jeg slite med å henge på, selv om jeg bruker fulldemperen - fordi de har teknikken som kreves for å håndtere terrenget med sånn redskap. Og du har kanskje lest denne saken: http://terrengsykkel.no/index.php?id=2393 ? Kanskje du har sett denne videoen: ?Kanskje har du vært på ett norgescupritt i rundbane, og observert at flertallet av Norges beste terrengsyklister, inkl. bla. Hovdenes, Fagerli, Kjøren, Nordskar, Gravdal og Kippernes fortsatt bruker hardtail, også i ritt med relativt ujevnt terreng: http://teambiathlon.no/index.php?module=gallery&a=44 ? Dette er ikke anti-fulldemperpropaganda fra min side, jeg har som sagt fulldemper selv og nyter den minst like mye som hardtailen ute i skogen, det er bare påstanden om at hardtail er uegnet i terrenget jeg vil avkrefte, dette er i beste fall ett resultat av uvitenhet Det handler bare om å være vant med utstyret og å ha teknikken som passer det, og det får man bare ved å bruke det man har. Så enten man har fulldemper, hardtail eller en helstiv en, ett eller mange gir, 26" eller 29" hjul (eller noe i mellom), Skivebremser eller V-bremser, er det bare å komme seg ut i terrenget og søke nye utfordringer. Sjansen er stor for at det i de aller fleste tilfeller er syklisten, og ikke sykkelen, som er begrensningen Endret 26. juli 2010 av ventle Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Sikkert artig med racersykkel i skauen. Ja vet at poenget ditt var å vise at alt er mulig, men det er mulig å kjøre romfergen nedover E6 også, men er ikke så veldig ofte at det skjer. Og jada, leste om karen som syklet Birken med racingsykkel, men at en, to eller ni stykker gjør det så betyr vel ikke det at en racer egner seg like godt i terrenget som en fullblods terrengsykkel, joda den kommer seg sikkert gjennom, men til hvilken pris. Lurer også litt på hvor mange dekkbytte karen hadde iløpet av den lille turen sin, men kanskje nå når eg antydet at racingdekk ikke egner seg til terreng, så vil noen påstå at racingdekk egner seg like godt, eller kanskje bedre i terrenget enn standard terrengdekk? Men nå blir dette bare avsporing, så eg slutter nå, eg har skjønt ditt poeng, dog eg sa ikke at en hardtail er uegnet i terrenget, eg mente kun at en fulldempet gjerne hadde vært bedre, men siden en kar syklet Birken med racer så tok eg feil...... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Hvis jeg kan skyte inn noe her... brukte nakamura zenith fra 95 eller 96 til 2003 og kan ikke si jeg noen gang har irritert meg over avstivet sykkel i terreng, men jeg merket nå at jeg savner heldempet igjen etter å ha syklet litt på min nye nakamura platinum core. tilvenning håper jeg, så jeg ikke har brent av 11k på noe ræl delene på nakamuraen skal være bra så.. we'll see i guess. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå