Gå til innhold

Kjøpe ny terrengsykkel


Rakn

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er på utkikk etter ny terrengsykkel. Prisklasse 7 - 9 000,- Kr.

 

Vil ha:

 

Gir system SRAM. Tenkte på klassen X7 eller X9.

 

Demper med LOCK-OUT.

 

Og skivebremser.

 

Hadde vært VELDIG hyggelig om noen kunne ha hjulpet meg! :)

 

GUTT 15 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket bruk er det du ser for deg?

 

Andelen grus, sti og asfalt for eksempel? Skal den tåle mye røff bruk, eller skal den gå fort oppover? Er du flink til å skru slik at du kan tjene på å kjøpe en sykkel med en god ramme som du kan oppgradere etterhver? Hva med brukt?

Lenke til kommentar

Hvilket bruk er det du ser for deg?

 

Andelen grus, sti og asfalt for eksempel? Skal den tåle mye røff bruk, eller skal den gå fort oppover? Er du flink til å skru slik at du kan tjene på å kjøpe en sykkel med en god ramme som du kan oppgradere etterhver? Hva med brukt?

 

Det vil bli syklet like 50% / 50% på grus og asfalt. Denne gangen har jeg tenkt til å kjøpe en sykkel som skal ligg på rundt 10,5 KG eller noe rundt der.

 

Pappaen min kjøpte en Diamant Apex T4 som ser veldig grei ut. Visst det ikke her mulig å få noe som er lik den sykkelen til 7 - 9 tusen kroner kan jeg gå opp på 10.000 kr.

 

Jeg kan mekke litt selv, men med tanke på at jeg fortsatt vokser så er jeg litt usikker ved kjøp av ramme. :)

Lenke til kommentar

Hvis grusvei er det groveste du skal utsette den for, kan du vurdere stiv gaffel. Sparer deg for ett par tusen sammenlignet med en god dempegaffel, sparer deg for vedlikehold og sparer deg inntil en kilo vekt.

 

Ok. Men har du noen gode forslag da? Noe som ligner på den Diamant Apex T4? Noe i den klassen?

Eller bare en annen sykkel du vet er en god sykkel?

Lenke til kommentar

 

Det vil bli syklet like 50% / 50% på grus og asfalt. Denne gangen har jeg tenkt til å kjøpe en sykkel som skal ligg på rundt 10,5 KG eller noe rundt der.

 

 

Hvis du ikke skal sykle mye i terrenget bør du også vurdere en cyclocross-modell. Den har bukkestyre og blir nærmest en ren landeveissykkel om man setter på slicks. Passer man dessuten på å få en modell med ramme med fester for skjermer/bagasjebrett får man også en fin touring-sykkel. Selv har jeg brukt en MTB hardtail som flerbrukssykkel i mange år (jobb/tur/trening) med flere hjulsett med dekk for forskjellige underlag (asfalt-slicks, grusdekk, piggdekk), men etter en halv sesong på cyclocross (Fuji Cross pro - 10900 hos birksport.no) virker denne helt overlegen til mitt bruk. Skal man forsere mange lange/bratte bakker på en cyclocross-sykkel med oppakning bør man være oppmerksom på at de vanligvis er utstyrt med 10x2 gir med omtrent samme utveksling som en landeveissykkel. Da bør man vurdere å sette på en kompakt eller trippelkrank med lettere gir.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+9871234

Jeg slenger meg på her. Hva slags type gir, bremser osv bør jeg se etter for en terrengsykkel til 8-10k? Og hvilken høyde bør rammen være. Jeg er ca 175.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

http://www.dbs.no/nyheter/hvilken-rammest%C3%B8rrelse-m%C3%A5-jeg-ha

 

Og som svar på sykkel deler, gir osv, se svaret mitt over.

 

Cube XMS eller Cube LTD er MEGET gode sykler.

 

Gir:Shimano Deore SL-M530 Rapidfire-Plus, 9-s

Bremser: Hayes Stroker Ryde hydraulic disc brakes (180/160mm)

Gaffel: Manitou Minute LTD 100mm, Air Assist, Remote-Lockout

Demper: Suntour Epicon 165mm, lockout

 

http://www.surosa.co.uk/5001/products/Cube_XMS.aspx

Endret av LunaticFanatic
Lenke til kommentar

Har ikke oversikt over hva som er å få kjøpt nytt i den prisklassen for tida, men vil anbefale deg å ta en titt på bruktmarkedet på terrengsykkel.no - for 8-10 lapper kan du få veldig mye for pengene der.

 

Angående størrelse er det forskjellig fra merke til merke da de forskjellige merkene har forskjellig geometri, men generelt bør en seterørshøyde rundt 17-18" være høvelig for deg.

Lenke til kommentar

Hei.

Er på utkikk etter ny terrengsykkel. Prisklasse 7 - 9 000,- Kr.

 

Hei, moro med sykkel ;)

 

Jeg er ikke oppdatert på de siste modellene, men av de terrrengsyklene jeg har hatt/prøvd så har norske Gekko vært den beste.

 

Så mitt råd blir fks. å sjekke ut denne (Ikke SRAM gir riktignok):

 

http://www.antonsport.no/s/p.aspx?pid=7960&cid=1015&vid=48094

 

Vær tålmodig og ta deg god tid til å få prøvd syklene litt. At geometrien passer (og korrekte innstillinger) er vel så viktig som alt annet.

 

Ha det moro på to hjul !

 

Ps. Oops, ser at denne tråden er litt gammel. Er det blitt noe kjøp ?

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nja. Jeg sykler 50/50 på asfalt/lett terreng, men jeg tror det skal gå greit. Veldig uvant å sykle på da jeg har brukt en Haro XLS R5 i seks år nå. Får opp setehøyden litt og bar-ends så blir alt bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...