Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke boot'a fra CDROM

Anbefalte innlegg

Jeg fikk ikke installert Vista pga. av at jeg hadde reset'a BIOS. Selv om jeg trodde jeg fikk stillt alt tilbake igjen så viste det seg at jeg hadde bomma litt.

Feilmeldingen jeg fikk ved oppstart forsvant etter at jeg i BIOS først valgte å laste de optimaliserte verdiene for hovedkortet mitt, før jeg gikk videre med de andre tingene som overklokking.

Etter dette fungerte ting som det skulle. Problemet mitt var antagelig relatert til ACPI instillingene i BIOS.

Hva burde ACPI stå på?

Når jeg booter fra DVDROMet så kommer det opp denne mld'n:

BOOTMGR is misssing. Press CTRL + ALT + Delete to restart.

Og jeg har lånt en ekstern DVDROM som funker og jeg prøver å installere Windows 7 men får opp en en error under installering. Dette er error'n:

Windows cannot install required files. Make sure all files required for installation are available, and restart the installation. Error code: 0x8007045D

BTW Windows DVD'n har blitt brukt før.

Endret av dsbilling
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Hva burde ACPI stå på?"

Jeg vet ikke.

Det er mulig å reparere MBR (MasterBootRecord) med Windows DVD'en. Det gjøres slik:

1) Boot'e opp fra DVD-rom, sette DVD-rom som boot device, eller trykke F11 ved oppstart for å velge.

2) I windows installasjonsmenyen, velge "repair", så velge det valget som tryller fram en kommandolinje (CMD.exe)

3) Skrive inn to kommandoer

bootrec.exe /fixmbr og press enter

bootrec.exe /fixboot og press enter

4) Boot'e opp med harddisk som device, enten satt med bios, eller ved å trykke F11 ved oppstart.

Det er F11 på min maskin i allefall.

Kanskje er DVD-rom'en gåen? Da jeg installerte Vista på nytt daua DVD-rom'en, tilfeldigvis på samme tidspunkt, og jeg måtte kjøpe en ny en.

Endret av Decoman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...