Gå til innhold

OEM fra pc produsentene

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Vil takke for mye nyttig informasjon som jeg har tilegnet meg her, men nå er tiden moden for å be om litt rådføring.

Jeg har nå gått til anskaffelse av min 3 bærbare i løpet av kort tid. Som vanlig er det OEM versjon av Windows installert med egen partisjon til recovery opplegget. Jeg har nå gått delvis til krig mot HP og Microsoft da jeg ikke finner recovery systemet med brenning av tilhørende plater for brukbart. For å være ærlig er det noe forbanna dritt. Dette ligger i at Windows versjonene som medfølger er så forsøplet med alskens dritt at det ikke passer mitt bruksmønster. Jeg er en krevende bruker og har behov for å legge inn en ren versjon av Windows og kun de driverene og programmene jeg har bruk for.

Så til problemet. Jeg har forhørt meg om mulighetene til å få tilsendt en OEM plate med Windows 7. Til svar har jeg vel kort fortalt fått "Nei". Ingen av partene er heller villige til å forklare meg hvorfor praksisen har blitt slik som den er nå. Husker for 4-5 år siden så fikk man jo med Original cd plate med Windows xp (ivertfall fra Dell) og egen plate med drivere. Recovery opplegget hadde vært noen lunde aksepterbart om det kun var Windows og ingen ting annet som ble lagt inn. Har og vært borti at recovery opplegget har re-partisjonert diskene mine så jeg har mistet absolutt alt jeg hadde lagt inn. Heldigvis så har jeg backups på flere disker og på nettet. Men det blir jo så /&%¤%&¤ mye jobb kun for å få formatert.

Som jeg også poengterte så er tydeligvis produktnøkkelen min verdt mindre enn etiketten den er skrevet på. Og at Microsoft og HP oppfordrer meg til å laste ned piratvare da det er uaktuelt for meg å betale for Windows 2 ganger.

Er det noen ringrever her inne som kan gi meg noen råd med hva jeg kan gjøre videre nå?

Jeg mener at recovery systemet er en uakseptabel erstatning for ei plate med en ren versjon på. Jeg har jo betalt for Windows 7 og det jeg har fått installert anser jeg egentlig som vare med mangler. Kan jeg isåfall bruke dette som argument?

Hvordan er egentlig rettighetene mine i denne saken? Jeg kommer som sagt ingen vei hverken med Microsoft eller HP.

Hilsen en frustrert pc bruker.

Endret av kebabsjefen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil ikke komme noen vei mot Microsoft. Ganske enkelt fordi de ikke har ansvar eller gir støtte for OEM-utgaver av operativsystemet. Microsoft er således feil adressat for din vrede.

Det finnes 2 hovedvarianter av OEM. Den ene er ikke mærkevare-tilpasset, den andre har tilpasninger. Hvis det står HP på lisensklebelappen er det den siste varianten du har. Lisensnummeret vil bare passe til tilsvarende variant.

Den erfaring jeg har (har vært borti en svært lang rekke med bærbare maskiner, både HP og andre), er at du blir bedt om å brenne ut backup på DVD-plater første gang du starter maskinen. Hvis du lar være vil du periodevis bli minnet på dette, samtidig kan du via menyer få tilgang til denne funksjonen. Etter at selve operativsystemet er brent ut vil de fleste produsenter gi deg mulighet for å lage en egen DVD med hardwaredrivere. I tillegg kan du starte restorefunksjon (les manualen din) og legge inn fra den skjulte partisjonen hvor backupen ligger.

Lenke til kommentar

Du vil ikke komme noen vei mot Microsoft. Ganske enkelt fordi de ikke har ansvar eller gir støtte for OEM-utgaver av operativsystemet. Microsoft er således feil adressat for din vrede.

Det finnes 2 hovedvarianter av OEM. Den ene er ikke mærkevare-tilpasset, den andre har tilpasninger. Hvis det står HP på lisensklebelappen er det den siste varianten du har. Lisensnummeret vil bare passe til tilsvarende variant.

Den erfaring jeg har (har vært borti en svært lang rekke med bærbare maskiner, både HP og andre), er at du blir bedt om å brenne ut backup på DVD-plater første gang du starter maskinen. Hvis du lar være vil du periodevis bli minnet på dette, samtidig kan du via menyer få tilgang til denne funksjonen. Etter at selve operativsystemet er brent ut vil de fleste produsenter gi deg mulighet for å lage en egen DVD med hardwaredrivere. I tillegg kan du starte restorefunksjon (les manualen din) og legge inn fra den skjulte partisjonen hvor backupen ligger.

Nå har jeg sjekket ut. Den krever 4 dvd'er. . Akkurat som på den forrige maskinen, partisjoner vil bli rettet tilbake til en stasjon og alt, ABSOLUTT ALT vil bli borte. Du kan ikke seriøst mene at jeg skal kunne akseptere dette? Da kunne de like gjerne trukke fra xxx,- antall kroner så jeg kunne kjøpt en normal OEM versjon. Den jeg har nå er jo ubrukelig. Snakk om svindel!!!

Jeg har ikke latt så mye frustrasjon gå utover Microsoft, har bare spurt hvorfor de tillater denne syke praksisen. Problemet mitt ligger hos HP som tydeligvis ikke er særlig kundevennlige i deres praksis.

Endret av kebabsjefen
Lenke til kommentar

Også ved reinstallering av OEM utgave vil alt på C-disken (systemdisken) forsvinne. Partisjoner vil ikke endres bare systemdisken påvirkes. Slik har det vært med de maskiner jeg har benyttet denne type backup på.

Og dette er ikke syk praksis. Hvis du leser innlegg her på forumet vil du bli overrasket over hvor mange som roter bort operativsystem og driver CD-er.

Lenke til kommentar

Har ved flere tilfeller brukt lisensen fra bærbar pc med vanlig windows dvd til å installere ren windows, en er da nødt til å ringe MS sin aktiveringstjeneste for å få aktivert oset.

Kan forøvrig ikke garantere at det virker for deg heller, har brukt metoden med vista, aldri prøvd med win 7, har heller ingen hp med original win 7 lisens å teste det ut på.

Endret av arjato
Lenke til kommentar

Også ved reinstallering av OEM utgave vil alt på C-disken (systemdisken) forsvinne. Partisjoner vil ikke endres bare systemdisken påvirkes. Slik har det vært med de maskiner jeg har benyttet denne type backup på.

Og dette er ikke syk praksis. Hvis du leser innlegg her på forumet vil du bli overrasket over hvor mange som roter bort operativsystem og driver CD-er.

Forklar meg da hvorfor forrige HP maskin min (2 år gammel) hadde akkurat samme systemet og resatte alle partisjonene mine og samlet de til c: på 500Gb slik som når man får maskinen? Denne gangen er jeg ikke villig til å ta den kjangsen.. At andre roter bort tingene sine er vel strengt tatt dårlig argument. Drivere o.l. kan lastes ned.

Endret av kebabsjefen
Lenke til kommentar

Hvis du ikke ønsker å bruke HP's løsning får du vel kjøpe deg en egen OEM eller Retail Windows 7? - Evt kjøpe et annet merke.. Du betaler jo ikke så mye for den windowsen som følger med PC'en uansett (jeg antar maks 3-400,-)

- Ellers har vel de fleste recovery-kitene fra produsent de siste årene hatt en egen os/drivercd separat slik at du kan velge om du vil installere disse samt medfølgende programvare, eller bare kjøre "ren" windows og fikse drivere/etc selv. - Som nevnt så har vel HP funksjonalitet for å bvrenne ut ditt eget "recovery-kit"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...