Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Eg har ikkje hatt ein skikkelig PC på 5 år så nå er det på tide med ein ny!

Problemet er at eg er like blond som Mette Marit når det gjeld hardware og slikt. Har vert å kikka på komplett sine sider for eit greit alternativ og fant denne her: http://www.komplett....aspx?sku=10429. Er dette ein grei PC? Såvidt eg hugsar er 2gb ram litt lite så må sikkert oppgradere til 4gb. Har ikkje tenkt å bruke noko særleg meir enn 10 000 inkludert skjerm.

Håper nokon kan gje eit godt svar til ein pcanalfabet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okay, men det viktigste av alt: hva skal du bruke den til?

Er det viktig at du får den ferdigbygget, eller er det aktuelt å bygge den selv? Prisen på maskinen du linker til tilsvarer ca prisen på den jeg bygde selv i oktober, som har bedre skjermkort (og kraftigere strømforsyning), dobbelt så mye RAM, dobbelt så stor harddisk (dog uten operativsystem, som jeg får gratis av skolen) og 24" skjerm (ingen andre eksterne komponenter eller software inkludert).

Komplett er generelt mye dyrere enn andre nettbutikker, men til gjengjeld er det veldig trygt og enkelt å bruke PC-byggeren deres.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Den har langt mer RAM, mye bedre skjermkort og generelt bedre CPU (hvor relevant dette er avhenger av bruksområde). Den mangler Roccat-kitet som følger med i pakken trådstarter linker til samt operativsystem, men er generelt mye mer PC for pengene. Denne kommer imidlertid i deler, ikke ferdigbygget.

Til gaming ville jeg vurdert denne eller denne fra Komplett, men skal du først kjøpe i deler kan du like gjerne kjøpe fra en billigere butikk.

edit: oh, alt som er nevnt i disse to siste innleggene har imidlertid vært uten os og eksterne komponenter (bl.a. skjerm). En 24" skjerm pluss Windows 7 Home Premium OEM bør havne på litt i overkant av 2000 kr totalt.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Det kommer jo helt an på hva man skal bruke maskinen til. Hvis han skal bruke maskinen til gaming, hva er da fordelene med å bruke masse ekstra penger på en sekskjerneprossessor og SSD-disk, og samtidig fire på grafikkytelsen ved å gå fra 2x5770 til 1x5850?

Per i dag er det ingen spill som ikke kjører optimalt på en i5 750 eller Phenom II x4. Ettersom de fleste spill også lastes over på RAM ved oppstart har heller ikke SSD noe særlig å si, da det kun vil korte ned denne innlastingstiden (som i onlinespill ofte brukes på å vente på andre spillere uansett). Til gaming er grafikkytelse mye viktigere, og AMD-oppsettet til under 8000 som jeg linker til, med 5770 i crossfire, vil yte vesentlig bedre enn et oppsett med ett enkelt 5850 rent grafikkmessig.

Dersom maskinen skal brukes til tunge oppgaver som medieproduksjon/-redigering, "tallknusing", komprimering/dekomprimering etc. vil det derimot kunne ha mye for seg å prioritere CPU og SSD fremfor grafikkytelse.

Derfor er det viktig at trådstarter forteller oss hva han skal bruke maskinen til.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Bruken blir for det meste til speling av nokolunde nye spel (age of conan o.l). Har ein kompis som kan hjelpa meg med bygging av pc men 10 000kr inkl. skjerm er maksgrense. Er som sagt passe blond innanfor hardware :)

Endret av crux85
Lenke til kommentar

Okay, spill it is. Jeg antar du vil ha inkludert operativsystem (windows) og skjerm. Tar ikke høyde for andre eksterne komponenter (mus, tastatur etc) siden du ikke har spesifisert dette.

Kommer tilbake med forslag til handleliste hvert øyeblikk.

Jess, jeg har satt opp to forslag. De to er svært like, men likevel med vesentlige forskjeller hva angår CPU, hovedkort og skjermkort.

Den første listen har en sekskjerneprossessor fra AMD, to skjermkort til Crossfire samt hovedkort i toppklassen, dette for bl.a. å få mer ut av crossfireløsningen. Grafikkløsningen kan utifra tester jeg har lest (du får søke dem opp selv) best sammenlignes med en enkel 5870, dog skal 5770 i CF yte noe bedre enn dette igjen i de fleste spill. Denne er littegrann over budsjett, starter på 10238 pluss frakt fra billigste nettbutikk (Amentio).

Den andre listen har en kompetent firekjernersprossessor, også fra AMD, ett skjermkort av samme type som du finner to av i forrige liste, og et rimeligere hovedkort. Dette er en god gamer-PC som holder til alle dagens spill. Starter på 8007 pluss frakt fra billigste nettbutikk (også Amentio).

Begge lister inneholder 1TB harddisk, Windows 7 Home Premium 64 bit, 4GB RAM, DVD-brenner og en 24" skjerm med VGA, DVI og HDMI som jeg har selv, og er svært fornøyd med.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Selvsagt må det være lov å spørre, men ja, begge oppsettene har kun kompatible deler. Den rimeligste er i det hele tatt svært lik denne, som jeg monterte selv for et halvt år siden for en kompis. Totalprisen har forøvrig ikke droppet nevneverdig siden den gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...