Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Noen som kan noe om spamassassin her?

Vihr et oppsett som bruker spamassassin som spamfilter, men i det siste går det helt over styr, så godt som alt som ikke står på hvitliste blir merket som spam uansett...

Han som satte opp dette for oss er ikke tilgjengelig for tiden, og noe må gjøres.. noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva står det i mailheaderene? SpamAssassin legger som regel på noen headere, bl.a med begrunnelse for hvorfor mailen er flagget som spam.

F.eks som dette (ikke spam, men du ser den har fått en score på 1.888, og hva som denne scoren er bygget opp av)

X-Spam-Status: No, score=1.888 tagged_above=0 required=3.5 tests=[AWL=0.045, HTML_IMAGE_RATIO_04=0.17, HTML_MESSAGE=0.001, MIME_HTML_ONLY=1.672]

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Hva står det i mailheaderene? SpamAssassin legger som regel på noen headere, bl.a med begrunnelse for hvorfor mailen er flagget som spam.

F.eks som dette (ikke spam, men du ser den har fått en score på 1.888, og hva som denne scoren er bygget opp av)

X-Spam-Status: No, score=1.888 tagged_above=0 required=3.5 tests=[AWL=0.045, HTML_IMAGE_RATIO_04=0.17, HTML_MESSAGE=0.001, MIME_HTML_ONLY=1.672]

Her er spamrapporten fra en mail som ble merket spam...

X-Spam-Flag: YES

X-Spam-Checker-Version: SpamAssassin 3.2.3 (2007-08-08) on

mail.xxxxxxxxxxxx.no

X-Spam-Level: ****

X-Spam-Status: Yes, score=4.0 required=1.0 tests=AWL,DNS_FROM_OPENWHOIS,

FH_DATE_PAST_20XX,HTML_MESSAGE,SPF_PASS autolearn=disabled version=3.2.3

X-Spam-Report:

* 3.4 FH_DATE_PAST_20XX The date is grossly in the future.

* 2.4 DNS_FROM_OPENWHOIS RBL: Envelope sender listed in bl.open-whois.org.

* -0.0 SPF_PASS SPF: sender matches SPF record

* 0.0 HTML_MESSAGE BODY: HTML included in message

* -1.8 AWL AWL: From: address is in the auto white-list

Måtte x'e ut litt av adressen pga interne sikkerhetsregler..

Jeg ser jo hva det har fått poeng for, men savner en plass å "tweake" disse innstillingene i sppamassassin....... eller har iaf ikke funnet ut hvor jeg gjør det..

...spesielt det med "grossly in the future" forstår jeg lite av...

Lenke til kommentar

FH_DATE_PAST_20XX tror jeg er en bug i SpamAssassin mtp. årsskiftet 2009/2010. En oppdatering til ny versjon bør løse denne. DNS_FROM_OPENWHOIS RBL betyr at senderen av mailen står i en eller annen svarteliste for spammere, som SpamAssassin slår opp i. Ser ut som dette også kan være en bug.. igjen, oppdatering er nok en god idé.

Edit: Førstnevnte er forøvrig ikke en bug, det ble varslet på spamassassin.org minst et halvår i forveien. Jeg så ikke den selv, så jeg opplevde dette selv de første dagene i januar, men fikk forholdsvis fort patchet opp.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...