Gå til innhold

Hvilke utgifter har man når man går høyskole?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har planer om å enten ta forkurs eller almenfaglig påbygging til høsten, og lurer da på hvilke utgifter jeg får som student. Årsaken til at jeg lurer er at jeg vurderer å ta forkurs enten i Trondheim eller i Tromsø. Ettersom jeg bor i Tromsø ville det være billigere, men har veldig lyst å flytte til Trondheim.

Lurer også på hva slags stipend kan jeg få?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tar fullt stipend + lån får du ca. 17 500 i august og januar, så ca. 6500 resten av månedene du går på skole (med unntak av juni). Når det kommer til utgiftene avhenger dette veldig hva som blir inkludert i leien (om du bor på studentbolig er det meste som regel inkludert). Selv betaler jeg 4000 i leie (kanskje litt over snittet) 2000 i mat og 500 i regninger, så da er stipendet brukt opp. Jeg har da deltidsjobb som gjør at jeg kan LEVE i steden for å bare OVERleve.

Merk at du må være fulltidsstudent for å få fullt lån + stipend.

Lenke til kommentar

Det er som regel det ja, varierer sikkert fra skole til skole, jeg betaler for eks rundt 1500 kr en gang i året som en data ingeniør bachelor student ved høgskolen i østfold.

+ eventuelle bøker osv du måtte trenge

Endret av dTd
Lenke til kommentar

Får vel ca 87000 fra lånekassa i året. Nok til å overleve, men ikke akkurat noe å feste for.

Bruker ca 3500 på strøm+leie. ca 2000 på mat + 500 regninger.

Passer bra med det HauksA sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...