Keyzer28 Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 (endret) Lurer på om noen kan fortelle meg hva jeg eventuelt gjør feil på bildene under. Jeg har skaffa en Sigma 50mm 1.4, men har store problemer med å treffe fokus på f/1.4. Trodde objektivet skulle være skarpt, men det er det altså ikke (før jeg blender ned til rundt f/2.8). Har forsøkt til hånds på diverse motiver (og fokus ser alltid ut til å ligge foran der jeg faktisk sikter). Satte den derfor opp på stativ, og tok en del bilder nå. Men jeg er ikke sikker på om jeg gjør det riktig (det ligger så mye rundt forbi på nettet, og jeg vet ikke om noe egentlig er helt riktig). Jeg er åpen for at det er jeg som er helt på bærtur. Er klar over at dybdeskarpheten er veldig liten på så stor blender, men disse tre bildene er tatt på stativ, med continius shooting. Bruker det midterste fokuspunktet. Jeg synes i hvert fall det ser ut som om denne frontfokuserer ganske kraftig? Kamera: Canon 550D. Måledingsten ligger i ca. 45 graders vinkel. Første bilde: Fokus ligger på tallet 1, på midtstripen (56 cm fra motivet). Andre bilde: Fokus ligger på tallet 8, på midtstripen (52 cm fra motivet). Tredje bilde: Fokus ligger på tallet 1, på midtstripen (46 cm fra motivet). Endret 8. juli 2010 av Keyzer28 Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Ta et bilde av en avis som du henger på en godt opplyst vegg, gjerne utendørs. Lenke til kommentar
arela Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Endrer du utsnitt etter at du har fått fokus? Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 8. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2010 (endret) Endrer du utsnitt etter at du har fått fokus? Nope, det ville ikke vært så lurt ... Når det gjelder avisa forstår jeg ikke helt, men det må uansett vente til det slutter å blåse kuling utafor her. Endret 8. juli 2010 av Keyzer28 Lenke til kommentar
danielhornaes Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Husk at fokuspunktene ikke har den fasongen det ser ut som i søkeren, slik at du på ingen måte kan være sikker på at fokus ligger akkurat på ett-tallet på en tommestokk. Still heller opp noe med større mellomrom mellom kontrastområdene, slik at du kan være sikrere på at autofokusen velger den linjen du tror den skal velge. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Endrer du utsnitt etter at du har fått fokus? Nope, det ville ikke vært så lurt ... Når det gjelder avisa forstår jeg ikke helt, men det må uansett vente til det slutter å blåse kuling utafor her. Denne målestokk testen forstår ikke jeg i hvertfall.. Ser jo bra ut. Tar du bilde, rett på, av en avis så ser du med engang om det er soft eller skarpt. Garantert bedre resultat.. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 8. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2010 Ok, thanks. Jeg er åpen for at det kan være jeg som misforstår noe. Jeg ser det anbefales diverse målestokktester på nettet, men jeg får ikke disse testene til å stemme logisk. Var derfor jeg var litt i tvil. Jeg er også usikker på hva som menes med "skarp" når jeg leser på nettet at objektivet at skal være "knivskarp" på f/1.4. Alle objektiver er vel litt mykere på største blender enn blendet ned et par hakk? Jeg tok et par portrettbilder her om dagen, og resultatet, etter behandling i Lightroom, ble bra, i hvert fall i mine øyne, selv på 1.4, men før behandling ser utsnittet av øyet jeg hadde fokuset på slik ut (tok 10-20 bilder, men ingen ble vesentlig bedre eller dårligere enn andre på den samme blenderen). Dette er 100 % crop, håndholdt, 1/800 sek, f/1.4, 97 cm fra objektet. Dette er rawfila, gjennom lightroom uten noen justeringer utover forhåndsinnstillingene. Jeg er usikker på hva jeg kan forvente, for når jeg ser på bilder på Flickr, etc, er det jo ingen som legger ut i 100 %. Og ja - jeg er klar over at man ikke skal stirre seg blind på 100 % crop. Jeg liker ikke på noen måte å være en av disse som hyler om fokusfeil, og det er mulig jeg er litt preget av alle debattene. Jeg satte noen miniatyrspritflasker oppå laptopen, og prøvde meg fram nå. Jeg treffer alle. Dette er også helt ubehandlet, i relativt urutinert lys, men her treffer den flaska jeg fokuserer på uten problemer. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 8. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2010 En til. Raw-fil gjennom lightroom, kun standardinstillinger, litt er crop-a og retta opp, tatt på stativ med f/1.4, 1/1250 sec. Fokus på den lille statuens øye. Jeg vet ikke helt hva jeg egentlig venter. Uansett trives jeg enormt med brennvidden og de kreative mulighetene lysstyrken gir. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 1: Det er vanskelig å bruke f/1.4, veldig vanskelig på folk 2: Du må legge ut hele bildet. Umulig å si noe fra en crop alene.. Når det er snakk om skarpt, så er det relativt. Det er ikke skarp i forhold til 200L på f8, men i forhold til andre f/1.4 objektiver.. Det du kan gjøre med en avis er å først bruke AF, så manuell fokus via liveview zoomet inn 10 ganger. Er det lik, så er AF bra. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 8. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2010 1: Det er vanskelig å bruke f/1.4, veldig vanskelig på folk 2: Du må legge ut hele bildet. Umulig å si noe fra en crop alene.. Når det er snakk om skarpt, så er det relativt. Det er ikke skarp i forhold til 200L på f8, men i forhold til andre f/1.4 objektiver.. Det du kan gjøre med en avis er å først bruke AF, så manuell fokus via liveview zoomet inn 10 ganger. Er det lik, så er AF bra. 1. Jeg vet. Men det ble ikke noe bedre på statuen jeg la ut - her med stativ. 2. Modellen har ikke lyst til å bli bretta ut. Når det gjelder dette med skarpt i forhold til andre objektiver og andre brennvidder, er jeg klar over det, og det er der jeg lurer. Jeg vet ikke hvor skarpt et f/1.4-objektiv skal være for å betegnes som skarpt, men jeg trodde det skulle være spesielt skarpt også på stor blender, for må man blende ned kraftig kan man jo like gjerne bruke et annet objektiv med samme brennevidde på f/5.6, eller 2.8 for den saks skyld. Skal forsøke det siste du skrev. Her er for øvrig et av de første bildene jeg tok da jeg fikk objektivet i forrige uke. F/1.6, med fokuspunktet i løvens høyre øye. Her er jeg meget fornøyd, men så begynte jeg å leke meg med litt mindre gjenstander, og det var da jeg begynte å lure, noe som fikk meg til å søke på nettet, og til slutt tok jeg fram tommestokken jeg også ... Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Her hadde du mye fint lys, og kamera hadde det enkelt. Det er nok hovedgrunnen for at det ble skarpt og fint. For i denne størrelsen ser det bra ut. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 8. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2010 Takk for svar. Jeg skal bruke det en stund og sjekke ut ulike lysforhold. Alt annet du ser over er tatt i relativt beskjedent lys, noe innendørs, og (utsnittet av) øyet tidlig om kvelden. Jeg leser og knipser og står i om dagen, og jeg har en del å sette meg inn i. Skulle jeg om noen måneder finne ut at det er noe muffens med objektivet, har jeg uansett fin reklamasjonstid, så jeg tror kanskje jeg skal fortsette å fokusere på det fototekniske, i stedet for å sitte her og henge meg opp i noe som sannsynligvis er et resultat av at jeg er relativt fersk med foto, samt hauger av debatter der mange like ferske som meg sitter og hyler. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 8. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2010 (endret) Det du kan gjøre med en avis er å først bruke AF, så manuell fokus via liveview zoomet inn 10 ganger. Er det lik, så er AF bra. Jeg klarte visst ikke helt å gi meg likevel. I det minste kan jeg lære noe av svaret jeg får. Jeg stilte opp stativet foran dvd-samlinga mi, riktignok ikke i spesielt godt lys. Jeg gjorde det du skrev over, og brukte i tillegg speillås ved autofokus, samt selvutløser. Det burde altså ikke være noe rystelser som forstyrrer i bildet. Her er med autofokus og speillås. Først hele bildet, så et utsnitt. Jeg hadde fokuspunktet på U-en i Mulholland. Utsnitt. Her er er det samme bildet med manuell fokus, forstørra til 10 ganger i livview. Utsnitt. Kan dette være autofokusen som sliter i mindre godt lys? Lukketid er 1/60. Forskjellene er i hvert fall vesentlige, og bildene tatt med autofokus samsvarer godt med uklarhetene jeg ser av andre bilder tatt med AF. Bildene ligger her i full størrelse. Endret 8. juli 2010 av Keyzer28 Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Jeg tror du bare skal sende det inn til justering. Mitt var vel ca sånn og er helt fint nå.. Kameraer med AF justering ville nok ikke hatt stort problem med det der, men uten må det nok inn.. Heldigvis er det gratis, ser man bort fra frakten til reperatør. Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Velkommen etter når det gjelder 50/1.4... Som Ingardj sier så bør du sende objektivet, men da sammen med hus til justering hos Camera & Videoteknikk. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 8. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2010 Jaja, jeg lærte i hvert fall noe nytt. Jeg har ikke helt forstått poenget med Liveview, men nå som jeg brukte den til dette ser den uhyre praktisk ut ved blant annet makrofotografering. Når det gjelder å sende inn kamera og objektiv. Jeg forstår at både mitt kamera og mitt objektiv kan ligge på ytterkantene hva feilmargin angår, noe som sammen resulterer i for stor feilmargin. Og derfor bør jeg sende inn både hus og objektiv. Men hva da med mitt andre objektiv? For ikke å snakke om objektivene jeg i fremtiden kommer til å kjøpe? Når jeg får igjen kamerahus og objektiv kan jeg ikke da riskere at mitt Sigma 17-70 plutselig sliter? Jeg får stikke innom Fotovideo og høre. Antar de tar seg av det meste. Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Det viktigste er at kameraet ditt ligger innenfor marginene som kameraprodusent har satt. Nest viktigst er at objektivet ditt blir kalibrert opp mot huset ditt. Som oftest er det objektivene som går utover marginene til huset, men det er absolutt rom for at kameraene også kan være feiljustert. Camera & Videoteknikk vil ikke justere fokuseringsmarginene i huset ditt da det er Serviceproffen AS som gjør slikt for Canon. Med andre ord bør du sende det til Canon om du misstenker huset fokuserer feil. Deretter objektivet som kalibreres opp mot ditt kamera. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 8. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2010 Ok, det høres logisk ut. Jeg skulle ønske jeg hadde lest litt om microjustering før jeg handlet kamerahus. Føler jeg leste alt det var mulig å lese om både kameraer og objektiver, men denne muligheten overså jeg glatt relevansen av, og avskrev alle problemene jeg leste om Sigma-objektiver med hysteriske brukere. I så fall hadde jeg nok valgt et 50D i stedet, og hatt muligheten til å ordne dette selv. Bruker butikker som Fotovideo Camera & Videoteknikk? Enklere for meg å dra inn og levere det enn å styre med pakkinga selv. Og hvor lang tid tar sånt? Ikke greit å være uten kameraet så godt igang som jeg er om dagen. Har ikke blitt rent lite fotogal i løpet av de siste månedene, men får benytte tiden uten utstyr til å lese litt mer, og håpe på såpass fint vær at den skarpe sola uansett ikke gjør det fristende å fotografere. Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Alle som forhandler Sigma bruker C&V som verksted for Sigma. Tar som regel en ukes tid. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 8. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2010 Ok, takker. En ukes tid høres levelig ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå