Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan man sykemelde seg som "vikar"?

Bearar

Anbefalte innlegg

Hei

Tittelen sier vel sitt.

Jeg lurer også på hvilke rettigheter jeg har som vikar?

Endrede arbeidsforhold har gjort sitt til at jeg ikke klarer gjøre jobben lenger (pga en sykdom i føttene) og jeg lurer på om sjef er pliktig til å finne en ny jobb til meg?

Tusen takk for alle tilbakemeldinger.

edit: Jeg ser at dette kanskje passer best under juss, så moderatorer må gjerne flytte tråden.

Endret av Oppkast
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt, sykemelding (eventuelt løpende sykemelding(?)) har du krav på selv om du er vikar. Hvordan det blir med lønn vet jeg ikke (tror du skal få lønn uansett, evt fra NAV)

Din arbeidsgiver er der i mot ikke pliktig til å finne deg en mer passende arbeids oppgave, men som regel er de behjelpelig med slik.

Lenke til kommentar

Arbeidsmiljøloven § 4-6 (1):

(1) Hvis en arbeidstaker har fått redusert arbeidsevne som følge av ulykke, sykdom, slitasje e.l., skal arbeidsgiver, så langt det er mulig, iverksette nødvendige tiltak for at arbeidstaker skal kunne beholde eller få et passende arbeid. Arbeidstaker skal fortrinnsvis gis anledning til å fortsette i sitt vanlige arbeid, eventuelt etter særskilt tilrettelegging av arbeidet eller arbeidstiden, endringer i arbeidsutstyr, gjennomgått arbeidsrettede tiltak e.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...