firberblad Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 (endret) Hei, har endelig bestemt meg for å kjøpe en macrolinse til mitt Canon 450D. Med tanke på pris har jeg kommet frem til 3 alternativer, men trenger litt hjelp/erfaringer for de tre. Hovedsakelig ønsker jeg å ta bilder av blomster, insekter, andre ting veldig nært. Behovet for portrett etc er derfor sekundert. Sigma 70mm Macro Canon 60mm macro Canon 100mm Macro Har etter ca et år funnet ut at jeg trives best med å ta nærbilder, og gjerne prøve å lage litt kreative motiv, av noe som ved første øyekast ikke utpeker seg som noe motiv i det hele tatt. Endret 8. juli 2010 av firberblad Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Jeg kan bare svare for den 60mm'n som jeg har selv, den er jeg meget godt fornøyd med.(I tillegg har jeg Sigma 150mm F2.8 APO EX DG Macro for Canon, litt annen størrelse på den, så 60 er lettere å ta med seg. Gir bra bilder.) Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Skal du bruke den til insekter så er valget 100mm av dem - ville og sett på Sigma 150mm Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Jeg hadde Sigma 70mm før og den var sylskarp og ga fin bokeh. Jeg var veldig fornøyd med den bortsett fra en litt upraktisk solblender som var treg å få av og på. Man måtte litt for nært innpå insekter for å få 1:1. Sigmaen er solid som en tanks. Nå har jeg en Tamron 90mm. Den er ikke like skarp, men gir bedre avstand til insekter. Selv om mye av "objektivet" bare er en slags innebygget solblender. Tamronen føles også solid men ikke like solid som Sigma 70mm. Jeg har ikke brukt Canon 60mm eller 100mm, men hvis jeg skulle velge på nytt ville jeg nok valgt Tamron sin 60mm f/2,0 macro. Den gir til tross for kort brennvidde ganske lang avstand til motivet, noe som gjør at den ikke blir for vid for insektsbruk. 60mm er også en veldig fin brennvidde for blomster. Både brennvidden og f/2,0 gjør den godt egnet for portretter. f/2,0 gjør at autofokusen jobber meget bra selv når du skal bruke f.eks f/8. Tamron 60mm er litt slankere enn Sigma 70mm og en god del kortere enn Tamron 90mm. Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 8. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2010 Da er min bestilling sendt til komplett og er jeg heldig så ligger Canon sin 100mm i posten og venter om noen dager. Så på 150mm fra sigma, men hadde ikke de ekstra kronene. Takker for de svar jeg fikk Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Nice, er meget godt objektiv =) Lenke til kommentar
st.einar Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Hei! Jeg har selv valgt Tamron 90mm macro med lysstyrke 2,8, og kan ikke få fullrost denne. Den føles godt i hånden og er lett å bruke, spesielt er vekslingen mellom manuell fokus og autofokus suveren. Brennvidden er suveren ikke bare til macro, men også til portretter, og pga den gode lysstyrken er den et utmerket allroundobjektiv, som fokuserer nesten inn til linsefronten. Det er tom bra dybdeskarphet i makrofunksjonen. Jeg tror at du pga forstørrelsen er bedre tjent med en 90mm enn med en 60mm dersom du ønsker å fotografere blomster (til sammenligning er makro på 300mm en vits, for du sitter metern unna motivet med et tungt objektiv i kanskje frisk bris og vil prøve å knipse når du har motivet i søkeren og dertil skarpt.) Lykke til med valget ditt. (For meg sto valget den gangen mellom Tamron 90 og Tokina 100, det var tilfeldigheter som gjorde at jeg landet på Tamron.) Hei, har endelig bestemt meg for å kjøpe en macrolinse til mitt Canon 450D. Med tanke på pris har jeg kommet frem til 3 alternativer, men trenger litt hjelp/erfaringer for de tre. Hovedsakelig ønsker jeg å ta bilder av blomster, insekter, andre ting veldig nært. Behovet for portrett etc er derfor sekundert. Sigma 70mm Macro Canon 60mm macro Canon 100mm Macro Har etter ca et år funnet ut at jeg trives best med å ta nærbilder, og gjerne prøve å lage litt kreative motiv, av noe som ved første øyekast ikke utpeker seg som noe motiv i det hele tatt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Gratulerer med kjøpet firberblad. st.einar: Jepp, MF/AF-veksleren er på Tamron 90mm er deilig! Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 9. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2010 Gleder meg til posten klarer å bringe linsa noen hundre kilometer nord for polarsirkelen. Neste på ønskelista blir vel en vidvinkel for landskap, men da tror jeg kjerringa kverker meg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Neida, det er bare å søke etter de råd og tips som finnes på nettet så ordner det seg nok. Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 10. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2010 Genial tråd det der Simen1. Lenke til kommentar
oletangen Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 Gratulerer med et ekstremt bra objektiv! Har selv hatt dette i ca. 8 måneder, og siden den gang har jeg ikke brukt mitt ekstremt dårlige 70-300mm objektiv en eneste gang. Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 (endret) Da er objektivet i hus og du verden så fersk jeg er på Makro fotografering. Men du verden så artig det er. (eller sikkert blir det når det første gode bildet kommer). Skjønte jo fort at Stativ er viktigere enn frokost, og at dybdeskarphet er noe jeg bare rett og slett må lære mer om. Frihånd er drittvanskelig og litt vind kan ødelegge et perfekt motiv. Tar mest bilder av blomster (kort sommer i nord) og grunnet kald sommer er det begrenset med insekter. Gruer meg til mørketida. Noen som har brukt den 100mm canon linsa og erfart hvilken blenderåpning som funker bra med tanke på litt dybdeskarphet. Prøvde litt med blenderåpning på 11-13 i går og det ble ikke så aller verst. Endret 15. juli 2010 av firberblad Lenke til kommentar
picatta Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Som en liten kuriositet ligger den linsa der på topp over linser som kommer til Canon i mellomklasse siktet. The Best Canon Lenses Blir spennende å se bildene du får tatt med den Lenke til kommentar
bareanton Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Jeg har samme objektiv som du har kjøpt deg og jeg er storfornøyd med den. Den er veldig grei å bruke til andre ting enn makro også, som for eksempel hodeportretter. Leste at du tar mest bilder av blomster, så da kan jeg komme med et lite tips. Ta med deg blomstene inn på kjøkkenbordet. På den måten kan du øve deg og utforske hvordan objektivet fungerer i litt mer kontrollorte omgivelser. Du kan for eksempel på den måten utforske hvilken blenderåpning du trives med i hvilke situasjoner. Å svare på spørsmålet angående dybdeskarphet er vanskelig, jeg for min del bruker alt fra f/2.8 til f/16 alt etter situasjon og hvilke effekt jeg ønsker. Et annet lite tips er at bakgrunnen er nesten like viktig som motivet når det gjelder makrofotografering. Forresten så går det fint å bruke det håndholdt. Dette er i hvert fall mine tanker og det er helt sikkert en del av makroekspertene på forumet her så er helt uenig med meg. Lykke til med nytt objektiv, du kommer sikkert til å ha mye gøy med det. Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Bra valg, fiberblad. Jeg har bare erfaring med Sigma 70mm, og er veldig godt fornøyd med bildekvaliteten. Desverre blir den litt for kort på fullformat, men fungerer OK på crop. Med 100mm får du ganske bra avstand på crop, også er du noenlunde fremtidssikret med tanke på evt. overgang til fullformat i fremtiden. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Kort avstand er ikke nødvendigvis noen ulempe. Bruker man mer enn ca 100-150 mm på crop så blir det unødvendig vanskelig å håndholde kameraet ved makrofoto uten at det forbedrer noe annet enn at insekter ikke blir skremt så veldig fort. Man kan jo si at stativ og lang brennvidde er å foretrekke, men da går man også glipp av impulsive situasjoner som når et insekt setter seg på en fin plass i noen sekunder. F.eks en marihøne på nesen. Jeg har prøvd litt semi-makro med en Tamron 70-300 1:2 og en Sigma 70-200 1:3 men jeg synes det var svært upraktisk både med tanke på å holde det i ro og med tanke på at avstanden fra stående posisjon og ned på bakken blir for kort. Det er jo ikke særlig praktisk å dra med seg en stol å stå på. Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Ganske enig i at brennvidder over 100-150mm kan bli litt vel langt på crop. På fullformat tror jeg, uten å ha prøvd selv, at 150mm er akkurat passe. Min (begrensede) erfaring med makrofotografering tilsier at håndholdt fotografering er tilnærmet umulig. Selv bruker jeg enten stativ eller monopod som støtte. Monopod fungerer ganske bra, og gir en god del større bevegelsesfrihet enn et vanlig stativ. Hvis jeg hadde brukt mer tid på makrofotografering, ville jeg investert i et 150mm objektiv som supplement til min 70mm. Siden den løsningen ikke er aktuell pr. nå, vurderer jeg å selge 70mm og oppgradere til en 100mm. Det du sier om fotografering av impulsive situasjoner er jeg ikke helt med på. Med stativ/monopod og litt lang brennvidde, kan man dekke et større område uten å måtte bytte stilling hele tiden. Hvis man for eksempel ønsker å fotografere humler i et blomsterbed må man hele tiden flytte seg for å komme nært nok med brennvidder <100mm. Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Jeg tar omtrent kun makrobildene mine håndholdt, som regel med blits for større dybdeskarphet, både fordi insektene omtrent aldri står i ro, vind og fordi det rett og slett er mer gøy for meg å ta bilder håndholdt. Skal man ut med stativ må det være vindstille, så da blir det som regel tidlig om morgenen mens insektene fortsatt sover og har fine dråper på seg. =) Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 25. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2010 Hei, Takker for de gode tipsene dere har gitt meg. Var en liten tur ute i går ved sjøen og knipset litt. Ble fornøyd med et par av bildene. Det med fokus er nok det jeg syns er vanskligst på frihånd. Tror rett og slett jeg trenger å ta en del for å bli kjent med linsa og hvordan den og kamera fungerer sammen. Tenker da på lukkertid/blender, avstander etc. Men, det er utrolig artig. Selv om kjerringa ble litt oppgitt over at jeg brukte 15 minutter på å gå 20 meter da det meste skulle avbildes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå