Gå til innhold

Standard reisetid for diverse destinasjoner?

Anbefalte innlegg

Hei.

Finnes det et verktøy eller en oversikt som kan fortelle meg ca hvor lang tid man bruker fra Oslo til forskjellige destinasjoner rundt omkring i verden?

Er spesielt interessert i reisetider til forskjellige amerikanske flyplasser...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Doh.. Det avhenger jo helt av hvilken hastighet man flyr. Vet man hastigheten, er det ikke noe problem å regne ut, men hastigheten varierer en hel del. Det er f.eks. ikke uvanlige at gunstige vindforhold kan forkorte lengre flyturer med en time eller mer.

For grove overslag, kan denne linken brukes:

http://www.airrouting.com/content/TimeDistanceForm.aspx

Når det kommer til det som stort sett betyr noe, faktisk reisetid inkl evt. mellomlandinger er det som nevnt stort sett oppgitt når man søker etter billetter. Bruk f.eks. denne:

http://matrix2.itasoftware.com/

Lenke til kommentar

Ok. Hadde håpet at det fantes en eller annen oversikt over hvor langt det var fra Gardermoen til forskjellige flyplasser rundt omkring...

Spesielt når man skal til destinasjoner man ikke når rett fra Norge så varierer jo flytid veldig med hva slags connections man får.

Det er bare 2 destinasjoner i USA som er tilgjengelig direkte fra Osl:

New york 8:25

Philadelphia 8:30

Lenke til kommentar

Doh.. Det avhenger jo helt av hvilken hastighet man flyr. Vet man hastigheten, er det ikke noe problem å regne ut, men hastigheten varierer en hel del. Det er f.eks. ikke uvanlige at gunstige vindforhold kan forkorte lengre flyturer med en time eller mer.

For grove overslag, kan denne linken brukes:

http://www.airroutin...stanceForm.aspx

Når det kommer til det som stort sett betyr noe, faktisk reisetid inkl evt. mellomlandinger er det som nevnt stort sett oppgitt når man søker etter billetter. Bruk f.eks. denne:

http://matrix2.itasoftware.com/

Takk for linker :-)

Skjønner jo at det er forskjellig tider basert på hastighet.

Hadde bare håpet at det fantes en oversikt over hvor lang tid de enkelte flyselskap regner fra a til b og at denne oversikten var samlet et sted hvor den var søkbar...

Lenke til kommentar

Takk for linker :-)

Skjønner jo at det er forskjellig tider basert på hastighet.

Hadde bare håpet at det fantes en oversikt over hvor lang tid de enkelte flyselskap regner fra a til b og at denne oversikten var samlet et sted hvor den var søkbar...

Problemet med en slik oversikt er at den blir fort utdatert og krevende å vedlikeholde. I tillegg blir den heller ikke veldig nøyaktig. Jeg har f.eks. flydd fra Amsterdam til San Francisco med KLM med samme rute to ganger i løpet av kort tid, men hvor forskjellige flytyper ble benyttet. Husker jeg ikke helt feil, skilte det over en time på oppgitt flytid.

Det enkleste om du vil finne reell reisetid er å bruke en god søkemotor (den jeg ga link til, er by far den beste jeg har sett) hvor du kan sortere treff etter samlet reisetid. Finnes det direkteflyvninger, kommer de øverst. Da vil du også se hvor det lønner seg å ta mellomlandinger tidsmessig.

Et eksemepel:

- Jeg skal reise Seattle - Norge - Seattle neste måned. Eneste direktefly fra Norge til USA bruker ca 8 timer og 30 minutter. Fra New York/Philadelphia må jeg regne med ca 6 timer videre til Seattle. Korteste reisetid jeg finner er 17 timer (inkl mellomlanding).

- Dropper jeg direktefly til USA men flyr til f.eks. Nederland kan jeg sette meg på et direktefly til Seattle som tar ca 10 timer. Dette fordi at de bruker større og raskere fly, samt de på en lengre strekning også forkorter avstanden mer ved å legge ruten langt nord (enkel geometri).

- Altså kan jeg spare 4 timer reisetid ved å velge riktig sted å mellomlande, selv om begge alternativ har en mellomlanding med ca like lang tid mellom flyvningene.

- For meg som misliker å fly og misliker flyplasser enda sterkere, er det altså en no brainer hvilken rute jeg velger (det skader selvsagt ikke at å fly om Nederland både er billigere og gir bedre fleksibilitet når det kommer til billetter i tillegg)

Lenke til kommentar

Og flyr du til Seatle med Icelandair sparer du ytterligere 2-3 timer...

Det stemmer at man sparer noe, men man må opp en del i pris, fly 757 og får ingen servering ombord.

Hadde forsåvidt vært interessant å prøve IcelandAir en gang, men siden hverken tur eller retur er fra Oslo for mitt vedkommende (og det i tillegg er forskjellige flyplasser) blir de ikke noe reelt alternativ. I alle fall ikke denne gangen.

Lenke til kommentar

Og flyr du til Seatle med Icelandair sparer du ytterligere 2-3 timer...

Det stemmer at man sparer noe, men man må opp en del i pris, fly 757 og får ingen servering ombord.

Hadde forsåvidt vært interessant å prøve IcelandAir en gang, men siden hverken tur eller retur er fra Oslo for mitt vedkommende (og det i tillegg er forskjellige flyplasser) blir de ikke noe reelt alternativ. I alle fall ikke denne gangen.

Icelandair kan være billige om man treffer på tilbudene. Og de selger da mat ombord.

Icelandair til Toronto:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1108710

Lenke til kommentar

Har en mistanke om at de gode tilbudene er vanskelig å fly herfra, såvidt jeg vet flyr de direkte fra Keflavik til Seattle bare om sommeren.

Med mine reiseruter er stort sett Skyteam det kalrt beste alternativet. Typisk reiser jeg over for ca 3 uker hvor jeg vet jeg skal innom 3 byer i Norge og Sverige, og alle disse byene har flyvninger til og fra Amsterdam med Cityhopper. Flyr jeg til en by og fra en annen by hjemveien, finner jeg stort sett alltid billetter for samme pris som tradisjonelle returreiser. Jeg har faktisk opplevd å få billetter til lavere pris med en slik utradisjonell reiserute.

Ikke minst må det nevnes at jeg har droppet FlyingBlue til fordel for Alaska Airlines' fordelsprogram, og ifølge nettsiden deres får jeg 1:1 miles om jeg velger Delta-flyvninger. Qualifying miles (og legs). 25k miles og MVP-status i år kan da være innen rekkevidde, og da kvalifiserer man for gratis upgrades hos både Alsaka og Delta (avhenger av tilgjengelighet). I tillegg til 1.5:1 opptjening av miles neste år. Med 2-3 flyvinger hver vei over dammen i året vil man bli belønnet bra.

Jeg frykter at det er en feil på Alaskas nettsider angående 1:1 ratio, men vet ikke om jeg skal ta sjansen på å spørre om det eller ta en evt. krangel med de i ettertid.

http://www.alaskaair.com/as/mileageplan/MileagePartners_Airline.asp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...