Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fargene | RGB, CMY eller RBY

Jeg lærte, som sikkert de fleste andre, som barn at våre primærfarger var rød, blå og gul. Dette baserte jo jeg deretter hele mitt liv på, for som alle vet får man jo grønn av å blande gul og blå. Dette satte jeg ingen spørsmålstegn ved.

Da jeg begynte i 2.-klasse på videregående lærte jeg om fax- og kopimaskiner og monitorer. Der ble jeg forklart at

de "lysende" primærfargene var RGB, nemlig rød, grønn og blå, og at

de reflekterende primærfargene var CMY, nemlig cyan, magenta og gul.

De som er kjent med dette kan helt sikkert svare meg på følgende...

Er rød, blå og gul primærfarger i det hele tatt, eller har bare blå tatt cyans plass og rød magentas?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ser i f. eks. en nesten hvilken som helst printer, ser du jo at fargene heter cyan og magenta. En slik printer klarer jo å skrive ut hvilke farger det måtte være! Det med at blå og rød er primærfarger er vel egentlig grovt/enkelt sett, slik at folk på barneskolen ikke skal begynne å gå rundt med ord som magenta og cyan i hodet... Blå og rød er jo dagligdagse ord. Mye enklere.

Lenke til kommentar

Primerfargene er de fargene hvis lysstråler kan blandes sammen for å skape alle fargesensasjonene. Prosessen som brukes for å blande disse fargene kalles "additativ". De forskjellige fargenes bølgelengder blandes sammen for å skape alle fargene. Disse fargene har jeg lært er rød, grønn og blå. Dette er de fargene øyet vårt ser.

Cyan, magenta og gul kalles subtraktive primærfarger. Dette er fordi de brukes til f.eks å printe ut et bilde på et ark. Da fargene ikke kan lyse av seg selv må man i stedet fjerne de fargene man vil fra arkets hvitfarge.

Dermed er det bare rød, grønn og blå som kan kalles primærfarger. Cyan, magenta og gul er subtraktive primærfarger.

Grunnen til at du lærte at blått, rødt og gult var primærfargene er nok at du skulle slippe å lære de vanskelige ordene ja. Litt dumt spør du meg. Vranglære er verre enn å ikke lære noe. Men på den andre siden kan det jo være jeg som er vranglært. Det er ikke som om Frank var verdens beste lærer i dette faget.

Lenke til kommentar

Vranglære er verre enn å ikke lære noe.

Sant, så sant.

Men på den andre siden kan det jo være jeg som er vranglært. Det er ikke som om Frank var verdens beste lærer i dette faget.

Word! :woot:

Ja, da har vi vel omtrent samme mening... Hadde bare en diskusjon en annen sted, så jeg måtte sjekke opp i det... :D

Takk takk... Akkurat det jeg ville høre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...