Dinger Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Hei Først og fremst, skriver på min htc desire, så vennligst ignorer evt. Skrivefeil.. Skal kjøpe en laptop til fruen, helt basic for surfing, bilderedigering, kanskje en film i ny og ne. Det trenger ikke være verdens beste, men det skal for all del ikke være en dårlig pc heller... Skjermstørrelse minimum 14, greit batteri, greit tastatur grei skjerm osv osv. Jeg satser på å få litt hjelp med specs her inne. Jo lavere pris jo bedre, og den rimeligste jeg fant var på elkjøp til 3300, elkjop.no/product/data/barbar-pc/SATC650D113/toshiba-satellite-c650d-113 En kompis foreslo denne istedet: https://www.abbo.no/abbo/default.asp?page=vare&ProdusentID=LX%2EPMZ02%2E024 Nå er det 600 prisforskjell på disse 2 som jeg ikke har lyst å bruke med mindre det er en veldig god grunn til det. Med tanke på det begrensede bruksområdet vil hun sikkert bli fornøyd uansett, men det siste jeg vil er å kjøpe en direkte dårlig pc, uansett hvor billig den er. Den skal heller ikke.være akkurat god nok, skal ha litt krefter igjen etter en dag med tiltenkt bruk. Driftssikkerhet, hva specs'ene betyr, hva den vil yte dårlig på osv osv. Med mindre jeg får gode grunner til å ikke gjøre det, tror jeg jeg går for den førstnevnte Takker for svar OBS: Setter pris på all hjelp, også forslag til andre maskiner, men det siste jeg trenger er 14 nye alternativer, så med mindre jegnabsolutt burde gå vekk fra disse ser jeg helst at jeg ikke blir mer forvirra... =o) Lenke til kommentar
daihiep Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Dette er mine meninger:) Du sier at du ikke vil betale for en topp spec pc, men den du skal kjøpe bør heller ikke være nederst i bunnnivået. Altså en pc noe under gjennomsnittet som jeg tolker det til, men jeg ser at du vil gjerne gå for en pc etter prisen, som skal være lavest mulig. Det jeg reagerer på er prisklassen = hvor god en pc er. (Tar forbehold om at det ikke alltid stemmer, men i denne sammenhengen blir det riktig). Det alternativet som du selv har funnet fram selv er egentlig blant de laveste man kan få pr idag, i den størrelsen og pris. Med andre ord, man kan ikke få noen "dårligere" pc når man shopper rundt det prisnivået. Til svar på ditt innlegg vil jeg mene at den pc fra elkjøp holder for bruken den er tiltenkt. Det står også at denne klarer grunnleggende multimediaoppgaver, så noen avanserte oppgaver vil den ikke klare. Jeg har ikke drevet med bilde- og videoredigering før, har derfor ingen erfaring. Lenke til kommentar
Dinger Skrevet 8. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2010 Hei og takk for svar Ja, jeg kan se at det blir en dårlig pc i den størrelsen og pris, men den dårligste pc'en i en toppklasse blir jo likevel en bra pc. I dette tilfellet, kan man si at dette er bunnsjiktet av "mellomklassen"? Selv om den gjør jobben tiltenkt til, vil jeg ikke kjøpe den hvis den i seg selv er en dårlig pc. Ser at spm mine blir litt.. spesielle kanskje, men har ikke peiling på data, og vil forsikre meg om at fruens gave ikke er noe "møkk" Lenke til kommentar
daihiep Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 (endret) Jeg tror dette blir vanskelig for meg å vurdere, fordi det er kun mine meninger som kommer fram. Jeg mener nå at mellomklassen for hvermansen har en pris på 6000-8000 kroner. I den prisklassen får man gode og utrolig fine maskiner. Klassen under der igjen ligger på ca 4000-6000. (Forbehold; mine meninger=ingen fasit ) Ja, helt korrekt, jeg definerer en pc-klasse ut fra pris. Den prisen du er villig å betale for, ca 3500,- er det laveste i segmentet "store, kraftige pc". Man kan godt få en mini-pc til den prisen og, men svakere specs. Håper du skjønner hva jeg mener. Videre ser jeg at du gjerne lar hjernecellene svinge heftig og funderer på om det er verdt å betale +600kr for alternativet som din venn har kommet med. Altså min mening; en prisøkning med ca 1000-1500,- til klassen under snittet (4000-6000) blir for mye for din del. PC fra elkjøp: Det beste forslaget mitt nå, er at du tar en tur til elkjøp for å se på pc'en du vurderer å kjøpe. Da kan du holde, ta på, lukte på og hva du vil, slik at du får en formening om det blir et bra kjøp eller ikke. Ut fra bildet på nettsiden ser den ganske fin ut, ikke noe å klage på. Dagens pc brukere gjør flere ting på pc'en samtidig, derfor er det ekstra viktig at en pc har 2 prosessor-kjerner. Den fra elkjøp har det. Ellers er pc'en fra elkjøp en ganske brukbar pc for daglig bruk og skal kunne kjøre flere oppgaver samtidig. Et godt tips er å sjekke opplevelsesindeksen i windows, noe jeg mener bør ligger rundt dette for pc'en fra elkjøp: Prosessor: 3,7 Minne/RAM: 4,5 Grafikk Aero/Skrivebord: 3,2 Grafikk spill: 4 Primær harddisk: 5 (Det ser og høres dårlig/svakt ut, men det er ikke det.) Min pc yter omtrent det samme, fortsatt massevis med ytelse til overs Stemmer det, er det isåfall en brukbar pc til formålene den skal benyttes til. Alle pc'er er egentlig det.. (Tall og verdier er fra egne erfaringer og antatte gjetninger.) Endret 11. juli 2010 av daihiep Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå