Gå til innhold

Ingen kan levere bredbånd sentralt i Oslo?


Anbefalte innlegg

Har opplevd å få en noe merkelig problemstilling. Jeg har nylig flyttet inn i en enebolig og ingen av leverandørene av bredbånd kan levere til boligen pga "tekniske begrensninger" (Telenor) og "Kapasiteten vår i området er fylt" (Nextgentel).

 

Det er for det første ekstremt merkelig siden de som tidligere bodde i boligen hadde bredbånd fra telenor, og for det andre merkelig siden boligen ligger sentralt til i Oslo mellom borettslag og andre boliger som har bredbånd.

 

Telenor hadde problemer med at de sa at linjen her var aktiv, men når de sa hvem det var den var aktiv på, så var det naboen, og ikke oss eller de tidligere beboerne i vår bolig.

 

Så mitt spørsmål er da, hva kan jeg si til selskapene? Det bør jo være fult mulig å levere siden det alt har vært nett her for opptil noen uker siden, og å gå til innkjøp av mobilt bredbånd når en bor sentralt i Oslo syntes jeg virker helt merkelig, det er jo ikke akkurat ingenmannsland. Jeg tror til og med at det det like ned i veien er mulig å få fiber...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsøk med Canal Digital eller GET, bredbånd på koaxialkabel, altså Tv-pluggen... Ellers, med tanke på at det er boretslag i nærheten, så kan det være at det ligger noen fiberkabler under bakken, som du kan koble deg på med litt graving...

Lenke til kommentar

Har opplevd å få en noe merkelig problemstilling. Jeg har nylig flyttet inn i en enebolig og ingen av leverandørene av bredbånd kan levere til boligen pga "tekniske begrensninger" (Telenor) og "Kapasiteten vår i området er fylt" (Nextgentel).

 

Det er for det første ekstremt merkelig siden de som tidligere bodde i boligen hadde bredbånd fra telenor, og for det andre merkelig siden boligen ligger sentralt til i Oslo mellom borettslag og andre boliger som har bredbånd.

 

Telenor hadde problemer med at de sa at linjen her var aktiv, men når de sa hvem det var den var aktiv på, så var det naboen, og ikke oss eller de tidligere beboerne i vår bolig.

 

Så mitt spørsmål er da, hva kan jeg si til selskapene? Det bør jo være fult mulig å levere siden det alt har vært nett her for opptil noen uker siden, og å gå til innkjøp av mobilt bredbånd når en bor sentralt i Oslo syntes jeg virker helt merkelig, det er jo ikke akkurat ingenmannsland. Jeg tror til og med at det det like ned i veien er mulig å få fiber...

 

Hvilken adresse er det (om du ønsker å legge det ut)?

Kan være Telenor kjører utjevningskabel hos deg evt så kan det være mangel på kobberlinjer der du bor.

Lenke til kommentar

 

Hvilken adresse er det (om du ønsker å legge det ut)?

Kan være Telenor kjører utjevningskabel hos deg evt så kan det være mangel på kobberlinjer der du bor.

 

Canal Digital leverer ikke her, og Get leverer visstnok ikke nett igjennom kabel-tv her, men jeg tror kanskje jeg skal sjekke med dem igjen siden det var de forrige som bodde her som sa at de hadde prøvd tidligere uten noe hell.

 

Gir ikke opp nøyaktig adresse, men er mellom Haugenstua og Furuset i Oslo. Huset er virkelig gammelt, så det kan jo ha noe å si.

Lenke til kommentar

Nå blir det bare rare og rarere... Get sier at det aldri har vært noe kabel-tv her, og at adressen ikke eksisterer i deres system. Det er jo helt merkelig med tanke på at de som bodde her før faktisk hadde get, og vi så at de så på tv med get når vi kom.

 

Begynner å lure på om jeg bor på et sted som ikke er i kontakt med resten av verden og ikke finnes på noe kart for noen som leverer tv, nett eller telefon.

 

Burde vel kanskje prise meg lykkelig for at mobiltelefoner virker i denne dødsonen jeg lever i :roll:

Lenke til kommentar

Telenor hadde problemer med at de sa at linjen her var aktiv, men når de sa hvem det var den var aktiv på, så var det naboen, og ikke oss eller de tidligere beboerne i vår bolig.

 

Det høres ut som linjen er brukt til delt aksess. Dvs. at hvis det er dårlig kapasitet i området, så deler Telenor ett trådpar på to abonnenter. Utjevningskabel er noe helt annet (kabel mellom to koblingsskap). Utjevningskabel kan føre til at man ikke kan levere ADSL, men det har ingenting med at din linje er "aktiv".

 

Jeg var ute for noe tilsvarende (om ikke det samme), da jeg flyttet sist. Jeg skulle flytte med meg ISDN og ADSL. Jeg hadde naturligvis sjekket at dette var mulig før jeg bestilte. Rett før installasjonsdato, fikk jeg melding om at Telenor kun kunne levere ISDN, ikke ADSL p.g.a. "tekniske begrensninger". Kjedelig, men flyttingen var jo i gang, så jeg fikk finne meg i det, til jeg var ferdig med flyttingen og sjekket det videre. Dagen etter at jeg hadde fått ISDN i hus, så sjekket jeg igjen. Gjett hva, ADSL var ikke noe problem! ISDN krever ett rent linjepar (ingen deling), så Telenor har nok ryddet i linjene sine for å gi meg ISDN. Når det var gjort, så var ADSL ikke noe problem lenger.

 

Jeg ville nok ha lagt inn en bestilling/interesse, hvis det er mulig. Om Telenor ikke greier å finne kapasitet nå, så kan det fort bli ledig kapasitet hvis en nabo flytter eller sier opp sitt abonnement. Det er nok det som er grunnen til at de som bodde i huset før har hatt ADSL, men at du ikke får. Er det nok interesse, f.eks. hvis de har mange registrerte interessenter, så oppgraderer også Telenor fort ett område.

Lenke til kommentar

Har du hørt med Viken fiber om dem har noen planer for der du bor siden hele Høybråten nå er fiberbelagt kan man si.

Viken Fiber

 

Nei det har jeg ikke, er privatbolig så fikk inntrykk av at det kanskje ikke var gjort på en, to, tre. Skal ta å høre med dem om hvordan det er med dekningen og mulighet, takk for tips :)

Lenke til kommentar

Telenor hadde problemer med at de sa at linjen her var aktiv, men når de sa hvem det var den var aktiv på, så var det naboen, og ikke oss eller de tidligere beboerne i vår bolig.

 

Det høres ut som linjen er brukt til delt aksess. Dvs. at hvis det er dårlig kapasitet i området, så deler Telenor ett trådpar på to abonnenter. Utjevningskabel er noe helt annet (kabel mellom to koblingsskap). Utjevningskabel kan føre til at man ikke kan levere ADSL, men det har ingenting med at din linje er "aktiv".

 

Jeg var ute for noe tilsvarende (om ikke det samme), da jeg flyttet sist. Jeg skulle flytte med meg ISDN og ADSL. Jeg hadde naturligvis sjekket at dette var mulig før jeg bestilte. Rett før installasjonsdato, fikk jeg melding om at Telenor kun kunne levere ISDN, ikke ADSL p.g.a. "tekniske begrensninger". Kjedelig, men flyttingen var jo i gang, så jeg fikk finne meg i det, til jeg var ferdig med flyttingen og sjekket det videre. Dagen etter at jeg hadde fått ISDN i hus, så sjekket jeg igjen. Gjett hva, ADSL var ikke noe problem! ISDN krever ett rent linjepar (ingen deling), så Telenor har nok ryddet i linjene sine for å gi meg ISDN. Når det var gjort, så var ADSL ikke noe problem lenger.

 

Jeg ville nok ha lagt inn en bestilling/interesse, hvis det er mulig. Om Telenor ikke greier å finne kapasitet nå, så kan det fort bli ledig kapasitet hvis en nabo flytter eller sier opp sitt abonnement. Det er nok det som er grunnen til at de som bodde i huset før har hatt ADSL, men at du ikke får. Er det nok interesse, f.eks. hvis de har mange registrerte interessenter, så oppgraderer også Telenor fort ett område.

 

Saken her er at når jeg snakker med telenor så begynner de å snakke om mine svigerforeldre som bor i nabohuset på samme eiendommen som om de bor i dette huset, selv om adressene er forskjellige. De sa det var noe med at de brukte linjen, men de har jo ikke telenor.

 

Jeg sjekket og i forkant og da var det bare fryd og gammen, helt til vi flyttet. Vi hadde egentlig tenkt å basere oss på ip-telefon, men tanken har slått meg at om jeg får lagt inn en telefonlinje her så burde det gå helt fint å bestille internett på den etterpå.

Lenke til kommentar

Saken her er at når jeg snakker med telenor så begynner de å snakke om mine svigerforeldre som bor i nabohuset på samme eiendommen som om de bor i dette huset, selv om adressene er forskjellige. De sa det var noe med at de brukte linjen, men de har jo ikke telenor.

Selv om de ikke er kunde hos Telenor, så bruker de Telenors kabler hvis de har fasttelefon eller xDSL. De andre leverandørene leier da kabelen av Telenor. Koaks og fiber er det en del konkurranse på, men vanlige kobberkabler for fasttelefon og xDSL er det mer eller mindre bare Telenor som har.

Lenke til kommentar

Nå har telenor gitt et svar om at det er pga kapasiteten er sprengt, og de kan kun tilby mobilt bredbånd. Om jeg skaffet meg ISDN-linje eller vanlig telefon gjorde ingen forskjell.

 

Mobilt bredbånd er jo helt håpløst for mer enn en person, og 5000 mb i måneden er jo ingenting, så da satser jeg på svar fra viken fiber og håper de kan levere sakene visst ikke får vi snakke med svigers om ikke vi skal oppgradere deres linje og legge en kabel fra dem til oss (ca 5-10 meter) også koble den til en trådløs router her oppe og dele på utgiftene til bredbånd på den måten.

 

Må innrømme at jeg er helt satt ut av at det skal være så dårlig utbygd nett i Oslo...

Lenke til kommentar

Får du ikke fiber, kan NetCom "4G" (LTE) kanskje være noe?

 

Dekningen i Groruddalen er blitt ganske så bra - har målt det til 80/30 Mbit (download/upload) rundt Kalbakken, Ammerud, Rødtvet, Grorud.

 

Sjekk her:

 

https://netcom.no/kundeservice/dekning.html?linkid=snarvei

 

Velg "Data"/"Dekning i bil"/"4G" for en pekepinn.

 

Du må ha en liten Windows-maskin som ruter til Samsung-modemet støttes av ruter(e) i fremtiden, men der jeg bor er denne løsningen bedre enn alt annet jeg kan få levert - inkludert DSL og kabel-TV på bra koaks - fiber har hittil ikke vært mulig å få til.

 

Du kan jo evt. teste 4G og returnere innenfor angrefrist hvis du ikke er fornøyd? :O)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Farballa: Det du kan gjøre er å høre med naboen om dere kan dele nettet. Splitte månedsavgiften på 2 :) Det er selvfølgelig ulovlig i henhold til avtaler isp'er har (tjenestene skal ikke videreselges). Men det må da kunne gjøres unntak, hvis du forklarer situasjonen for f.eks nettleverandøren som naboen har :thumbup: Eller bare holder tystnad :p lol.

 

 

Må bare få sagt at nettutbygging i Norge er varierende. Sitter selv i Nord-Norge på en ganske øde plass. Har mulighet for 400mbit/s fiber... og her er ikke nabo på lang avstand. Har selv 10mbit/s å det holder for meg.

Lenke til kommentar

Dele med naboen er absolutt et alternativ siden de også er svigers, men dekningen på deres trådløs er ikke spesielt god. Det er jo også noen meter mellom husene og huset vårt og deres, så vi må vel få lagt noe kabel eller trådløs til trådløs i vinduene.

 

Nå har uansett kanskje telenor kommet med en løsning om at de skal bruke en måned på å utrede om de skal splitte en linje for å gi oss ADSL her. Vikenfiber var og positive og sa det burde være mulighet, men måtte vente til noen som hadde full kontroll var tilbake fra ferie før de kunne svare helt sikkert.

 

Så løsning blir det kanskje likevel, selv om det kommer til å ta litt tid.

Lenke til kommentar

Vikenfiber var og positive og sa det burde være mulighet, men måtte vente til noen som hadde full kontroll var tilbake fra ferie før de kunne svare helt sikkert.

 

Så løsning blir det kanskje likevel, selv om det kommer til å ta litt tid.

Ja! Fiber til folket!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...