Gå til innhold

Anbefaling av kamera ca 4000+

Anbefalte innlegg

Ser det allerede ligger en del lignende tråder her, men prøver meg likevel.

Jeg har planer om å kjøpe videokamera, men er fryktelig usikker på hva jeg skal kjøpe. Kriteriene mine er:

- Må være HD

- Må fungere bra innendørs/i lav belysning

- (stillbilde-funksjoner har ingen betydning)

Om jeg har skjønt det riktig er det vel spesielt når det gjelder innefilming at en del kamera sliter litt.

Kamera vil bli brukt hovedsakelig til filming av ferier/turer, samt dagligdagse ting (skal snart få hund, så regner med det blir mye filming av denne, spesielt inne).

Er avhengig av tips og råd da jeg har null peiling på kamera. Har sett litt på Sony CX-115 og Panasonic SD60. Hva er de viktigste forskjellene på disse to, og finnes det kanskje et bedre alternativ? Så vidt jeg ser har begge disse optisk bildestabilisator (er dette et moment jeg bør legge mye vekt på?). Eller får jeg kanskje mer for pengene om jeg går litt opp i pris? Ser jo at Sony CX305 har vidvinkel (som jeg forstår kan være kjekt å ha når man filmer inne), samt internminne på 16GB. Denne er jo en del dyrere, men internminne kan kanskje forsvare noe av denne forskjellen? Bør jeg heller gå for et slikt enn tidligere nevnte billigere modeller?

Legger også til at jeg ikke nødvendigvis må ha et Sony (eller Panasonic) kamera, det har bare blitt disse merkene jeg har sett på så langt.

Takker for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å få gode resultater innendørs bør du gå for kameraer som har modus med 25 bilder i sekundet. Disse kalles ofte for 25p eller 25 progressive. Optisk bildestabilisator er et must. Ellers blir opptakene for ustabile. Internminne bør du ikke legge så mye vekt på. Minnekort er billige nå om dagen, og prisen synker fort. Du kan heller begynne med et rimelig kort på 16 GB, og deretter kjøpe større kort senere når behoved melder seg.

Lenke til kommentar

Takk for innspillet, har sjekket ut litt selv, og er nok enig i at det hadde vært en fordel med 24/25p.

Det jeg lurer på er for det første om det er noe vesentlig forskjell mellom 24p og 25p (må evt 24p konverteres til 25p senere?), og gjerne om du har noen spesifikke anbefalinger når det gjelder kamera. Syns det er veldig vanskelig å finne info om hvilke kamera som har dette.

Lenke til kommentar
- Må være HD

Husk at HD ikke er et mål for kvalitet. Det er et mål for pikseltall på sensoren. Det finnes HD-kamera til under tusenlappen men kvaliteten er noe helt annet enn HD-kamera til 10 eller 100 ganger prisen.

HD er et greit krav, men jeg ville bare gjøre oppmerksom på at HD ikke nødvendigvis betyr kvalitet.

- Må fungere bra innendørs/i lav belysning

- (stillbilde-funksjoner har ingen betydning)

Om jeg har skjønt det riktig er det vel spesielt når det gjelder innefilming at en del kamera sliter litt.

Videokamera (utenom de vanvittig svinedyre) har veldig små bildesensorer. Størrelsen på bildesensoren er veldig viktig for god video innendørs og i lav belysning. De ulike kameraene varierer fra elendig til middelmålig kvalitet under sånne lysforhold.

Det finnes fotokamera i prisklassen 4000+ som har mye større sensor og god bildekvalitet innendørs og i lav belysning. Fotokamera er ikke ergonomisk som videokamera og er heller ikke helt enkel å styre slik videokameraene er. Jeg sier dette fordi at du ikke skal få falske forhåpninger til kvalitet innendørs og i lav belysning. Videokamera gir derimot god bildekvalitet på dagtid utendørs.

Sony CX-115

Panasonic SD60

Sony CX305

Du kan sjekke sensorstørrelsen på disse ved å sammenligne reell brennvidde med "tilsvarende" brennvidde. Del det største tallet på det minste. Det forteller hvor stor størrelseforskjell det er på sensoren i videokameraet og et fotoapparat med 35mm filmrull. Jo mindre tall jo mindre forskjell.

Sony CX-115 har 15x forskjell

Panasonic SD60 har 12x forskjell

Sony CX305 har 10x forskjell

Sistnevnte har altså størst sensor og er i hvert fall i teorien best på innendørs belysning. (nærmere middelmålig enn elendig).

Merk at mye optisk zoom er et dårlig tegn. Det betyr liten sensor, dårlig lysgjennomgang i optikken og lavere skarphet på optikken. Man har heller ikke bruk for mye zoom. Det har blitt et slags skrytetall a la megapiksler som skaper alt for mange kompromisser om det tas for langt.

Blenderen (f-tallet) forteller hvor god lysgjennomgang optikken har. Jo lavere tall jo bedre. Det er en logaritmisk skala så små forskjeller i tallet gir stor forskjell.

Sony CX-115 har 1,8 på vidvinkel og 2,2 på tele

Panasonic SD60 har 1,8 på vidvinkel og 3,3 på tele

Sony CX305 har 1,8 på vidvinkel og 3,4 på tele

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...