lillerubin Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 har kræsja bilen, og må bytte lykter og skal lime skjermen, og fikse en bitteliten bulk, dette vil sikkert koste bare noen få tusenlapper siden vi skal kjøpe bruktdeler på bilpressa. men så er saken den, bilen har full kasko, og taksten kom på 25000. bilen står ikke i mitt navn enda, men hun det står i har jo kjøpt seg ny bil, så bonusen er på bunn på denne nå. han som skal fikse bilen mener det er best å drite i å ta det på forsikringa pga egenandelen på 3000 og bonustap. JEG mener det er best å ta den på forsikringa, siden det ikke er noe bonus på den. jeg har også en annen skade på bilen som forsikringen ikke dekker, så jeg tenkte jo at siden jeg får 25000 til rådighet at jeg kunne bruke litt av det på den. eller er det ikke sånn det fungerer? er det ikke sånn at jeg får utbetalt de forsikringspengene på egen konto og kan bruke de som jeg vil? (rettere sagt hun som eier bilen da) Lenke til kommentar
dreuf Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Om du velger å ta ut pengene, så tror jeg du får litt mindre, da de ikke regner samme timepris på deg som på ett verksted (litt på tynn is her). Du skriver at bilen ikke har bonus... Bonus følger personen som har forsikret den og ikke bilen. Det vil si at om forsikringen står på deg og du har 0 i bonus, så vil du få minus bonus. Står forsikringen på forrige eier, så vil hun bli trukket i bonus, og om jeg var tidligere eier, hadde jeg krevd deg for bonustap etc. For å sjekke om det lønner seg å bruke forsikring kan du bruke denne formelen: årspremie x 3 + egenandel = prisen som skaden bør være på før det lønner så bruke forsikring. Lenke til kommentar
lillerubin Skrevet 8. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2010 Om du velger å ta ut pengene, så tror jeg du får litt mindre, da de ikke regner samme timepris på deg som på ett verksted (litt på tynn is her). Du skriver at bilen ikke har bonus... Bonus følger personen som har forsikret den og ikke bilen. Det vil si at om forsikringen står på deg og du har 0 i bonus, så vil du få minus bonus. Står forsikringen på forrige eier, så vil hun bli trukket i bonus, og om jeg var tidligere eier, hadde jeg krevd deg for bonustap etc. For å sjekke om det lønner seg å bruke forsikring kan du bruke denne formelen: årspremie x 3 + egenandel = prisen som skaden bør være på før det lønner så bruke forsikring. NÅ er årspremien på 12000, men skal sette den i mitt navn, og da skal jeg ha delkasko, og da vil årspremien bli på nesten 5tusen. hun har bonusen sin på bil nr 1, den nye, mens den gamle bilen har ingen bonus. Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Du får nok ikke 25.000,- inn på konto. Hvis bilen blir kondemnert så kan du få penger utbetalt. Da må skaden være dyrere å reparere enn det bilen er verdt. Ellers er vanlig praksis på skade at forsikringsselskapet må ha en faktura fra verkstedet som blir betalt. Forsikringsselskapet kan også velge verksted. De innhenter gjerne priser fra forskjellige steder. Så har sikkert ikke forsikringen 0% opptjent bonus da man starter som regel på 50% Skal du bruke forsikring og klarer å inngå en privat utbetaling så blir sikkert dette beløpet lavere enn 25.000,- . Da bør ikke du få de restrende pengene p.g.a. at det ikke er din forsikring. Vedkommende som forsikringen står på vil bli oppført med en skade og det forlenger hennes tid på å opparbeide seg mer bonus. Man får rabatt også ut i fra hvor lenge siden det var siden du hadde skade. Ofte så mister man ikke bonus ved første skade, men man blir nullstilt i forhold til neste dato for bonusopprykk. (kan nok variere) Bilen er vel sikkert a ikke omregistrert og er heller ikke din! Her må du bruke sunn fornuft og være real slik at du ikke lager trøbbel for hun som faktisk eier bilen. Ut i fra at det virker som om det var din skyld og bare din bil som ble skadet ville jeg tatt utgiftene ved dette selv. Lenke til kommentar
lillerubin Skrevet 8. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2010 det er jo derfor jeg spør, fordi jeg lurer på hvordan dette fungerer. har ingen planer om å ødelegge for henne for å tjene meg noen tusenlapper, absolutt ikke. takk for svar, nå skjønner jeg litt mer:) Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Ellers er vanlig praksis på skade at forsikringsselskapet må ha en faktura fra verkstedet som blir betalt. Forsikringsselskapet kan også velge verksted. De innhenter gjerne priser fra forskjellige steder. Ikke hos Gjensidige. Jeg siterer fra vilkårene: "Kontanterstatning utbetales på grunnlag av takst, hvorav arbeidskostnadene erstattes med 50 %." Med andre ord, delekostnader erstattes fullt ut, (selv uten at du faktisk kjøper nye deler) og arbeidet med halvparten av hva det ville kostet på verksted. Så til selve hovedspørsmålet om egenandel og bonus. Selv om det ikke er opparbeidet noe bonus på denne bilen, så slipper bileier ikke unna bonustapet likevel. Da har selskapene nemlig et fint ord som heter "malus" og er det motsatte av bonus, altså et tillegg i premien i forhold til "normal" premie. Med 0% bonus og en skade som normalt medfører 30% tap, så ender du altså med 30% tillegg i premien i forhold til "normalt" 0%. I tillegg, og det er det vesentligste med tanke på totalkostnaden, så vil det ta 3 flere år enn de "vanlige" 17 (10% pr år fra 0 opp til 70%, fem år på 70% før 75%, fem år på 75%) å komme seg opp til "drømmesituasjonen"; 75% bonus uten tap ved første skade, og i alle disse 20 årene blir premien betydelig dyrere enn situasjonen ville vært uten skaden og bonustapet. En kaskoskade skal være ganske dyr før det lønner seg å ta den på forsikringen, men en fordel er jo at du får fordelt betalingen (bonustapet) på mange år... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå