Falkers Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 (endret) Bruksområde: For det meste spill, men litt video,bilde redigering og film-musikk kan vel nevnes også. Max pris: Helst under 20 tusen Trenger ikke: Lydkort, Mus, tastatur og OS Overklokking: Vil komme til å klokke opp CPU, ikke noen planer om å klokke GPU i første omgang. Nå er det sikkert 5 år siden sist eg oppgraderte, så tiden er nå kommet for ny Pc Har brukt en god uke på å se etter beste oppsettet, lest reviews osv.. Har kommet fram til dette så langt: Favoritt Liste dustinhome.no Kabinett: CORSAIR FULLTOWER OBSIDIAN 800D Slik eg forstår det, er dette kabinettet en liten våt drøm, i utgangspunktet hadde eg ikke forestilt meg å bruke så mye på et kabinett, men siden dette ser så himla bra ut + det er et kabinett for framtiden og garantert plass til Radeon 5970...så satser eg på det. Hovudkort,CPU,Kjøling,Minne: ASUS CROSSHAIR IV FORMULA 890FX AM3, AMD PHENOM II X6 1055T 2.8GHZ, Noctua NH-D14, CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 PC12800 1600MHZ CL8 Som sagt så skal eg overklokke litt her(satser på opp mot 4Ghz stabilt), så håper og tror 1055T+Noctua er veien å gå, på minne siden er eg usikker på om 4GB vil være nok, men satser på at 4GB vil holde en stund framover spesielt på spill siden? Lagring: OCZ VERTEX 2 2,5" Read/Write 285/275 MB/s 120GB SSD, SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB 3000Kr for en god SSD med 120GB kapasitet, er det bedre å gå for Intels populære 80GB til ca 1800Kr og med det spare litt penger og heller oppgradere SSD når dem blir bedre på kapasitet/pris seinere? Skjermkort og Strøm: ASUS RADEON HD5970 2GB, FRACTAL DESIGN NEWTON R2 1000W MODULAR 1000W er vel litt overkill, men tenkte prisen var bra, den er modular og eg har litt til extra i tilfelle crossfireX seinere, om det holder med 1000W? Usikker på skjermkortet, tenkte eg for en gangs skyld skulle kjøpe det beste(har tidligere alltid valgt mid-range og angret det), men muligens et 5870 vil holde i lange baner og heller gå for 1 til i crossfireX seinere og spare litt penger nå? Skjerm: SAMSUNG SYNCMASTER P2470H Her er eg eXtremt usikker, vil helst holde det under 2500Kr for skjerm, størrelse minimum 24, veldig viktig at skjermen er god på gaming....så etterslep/ghosting er fy,fy!, med tanke på framtidig mulighet for eyfinity(3 skjermer) så er vel design messig denne samsungen ikke beste valget....så her trenger eg virkelig hjelp! Det var alt tror eg, venter spent på svar Endret 8. juli 2010 av Falkers Lenke til kommentar
Sandviiik Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 (endret) joa det ville funke Endret 8. juli 2010 av LuckYowN Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Ser ut som et relativt solid oppsett det der ja. Intels X25 80Gig er nok å fortrekke ja. Ville tro du er rimelig bestemt på Obisidian 800D? Fleste som først kjøper er jo det. Det har for all del gode løsninger og ser rått ut, men hvis du ikke har tenkt å vannkjøle hele systemet ditt vil du få svært dårlige kjøleegenskaper ut av det. Jeg ville anbefalt det nye HAF X fra CM. Det er et utrolig kabinett. Kanskje beste entusiast kabinettet som finnes. Jeg liker designet også, men det er kanskje litt mer "military" og skriker litt mer enn 800D som ser mer stilig ut. Kan jo ikke gå spesielt galt med X6 og Crosshair IV Hvis du dropper den dyre SSDen for en billigere Intel ville jeg lagt litt ekstra penger i 8GB RAM. Tror du vil få betydelig ytelse for fremtiden ved å øke fra 4 og litt opp. Har du 8 har du masse å gå på ^^ 1000W er plenty, og plenty er bra Ingenting i veien med det, dog er ikke fullstendig kjent med FD sine PSU'er. Har alltid vært en Corsair mann. Har du penger til det så er jo 5970 det beste du får. 5870 er et knallkort. Har det selv, og det går unna for å si det sånn, men ville gått for 5970 hvis jeg var deg. Lenke til kommentar
Sandviiik Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Ville tro du er rimelig bestemt på Obisidian 800D? Fleste som først kjøper er jo det. Det har for all del gode løsninger og ser rått ut, men hvis du ikke har tenkt å vannkjøle hele systemet ditt vil du få svært dårlige kjøleegenskaper ut av det. Jeg ville anbefalt det nye HAF X fra CM. Det er et utrolig kabinett. Kanskje beste entusiast kabinettet som finnes. Jeg liker designet også, men det er kanskje litt mer "military" og skriker litt mer enn 800D som ser mer stilig ut. Ening i den! haf x er det beste vifte kabinettet mens 800d er deet beste vannkjølig kabinettet! eller er det det? Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Her er fire stalltips fra meg; - PSU, her kommer du ikke utenom Enermax Modu87+. Ja, jeg anbefaler den til stort sett alle. I et kabinett som Corsair 800D kommer ikke viften til å starte før belastningen stiger over 400W. Da vil lydnivået ligge på ca. 11db, noe som knapt er hørbart med mindre du legger øret helt inntil strømforsyningen. Videre går den ikke over 23db ved full guffe, noe som må anses som meget bra. Denne er for øyeblikket en av, om ikke den beste strømforsyningen som silentpcreview.com har hatt til testing. - Kutt ned litt på skjermkortet, og invester mer i skjerm. Det er tross alt denne du kommer til å se på hver dag i overskuelig fremtid. - Man kan aldri få nok ram. Det var en gang 640kb holdt i evigheter, men du ser hvor raskt tiden endrer seg. Jeg vil si at 8GB er minimum i disse dager. Dyrt er det heller ikke. Å koste på seg litt ekstra ram er noe du ikke kommer til å angre på. - Med mindre du ser for deg at du kommer til å ha 20 spill installert samtidig, kan du kutte ned litt på SSD, dvs gå for Intel 80gb, og heller finansiere de tre overnevnte poengene mine. Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 (endret) Men gud i himmelen da mann, fant en Modu87+ 700W til 4k? Man bruker da ikke 1/5 av budsjettet sitt på en så god PSU med mindre man er sykt støyalergikker eller vasser i penger. Skulle gjerne sett noen reviews av hvor bra en slik PSU yter altså, men nei. Det virker ille å kunne kjøpe HK og CPU for samme pris som en PSU For øvrig er jeg enig i det med skjermkortet når jeg tenker meg om. Skaff en med lav MS og gode farger så vil du få en bedre visuell opplevelse enn med 5970 vs 870. Du kan eventuelt investere i enda et 5870 senere, eller vente på 6xxx serien for en oppgradering. Er jo det som er det fine med å bygge Å Å Endret 8. juli 2010 av Maccan Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 ^ Koster 1400kr for 700W'en på pixmania. Jeg bestillte min derifra, og fikk den etter tre dager. Hvor får du 4000 fra? Ang. skjerm, så mener jeg at du bør se etter noe litt større enn en 24". 27- eller 30" er utrolig deilig å jobbe med. Om du har plass selvfølgelig. Evt gå for to stk 24"ere. Uansett hvilken skjerm du velger anbefaler jeg deg å gjøre grundig research før du bestemmer deg. Valg av skjerm er noe av det viktigste du gjør for å bli fornøyd med PC-kjøpet. Her vil du absolutt ikke gå på noe bom-kjøp. Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 1400kr ja? Hmm, jeg bare søkte på prisguide.hardware.no jeg. Bare ABBO som solgt 700W for 4100kr hehe. Ang. skjerm spørs det hva han skal gjøre. Jeg syntes 22-23" er perfekt til gaming. Skal man redigere og ha mye oppe bør man ha 2 skjermer eller 27"+ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå