Gå til innhold

Hva kan en bruke akselerometeret i telefonen til?

Anbefalte innlegg

Hei,

Registerer at en del nye telefoner kommer med innbygget akselerometer, men hva kan dette brukes til? Kan en f.eks. bruke det til å måle G-krefter når en kjører bil? (Jeg hadde et protabelt akselerometer en gang som jeg kunne ha med meg i bil når jeg kjørte f.eks. på bane også registrerte det krefter i svinger, så kunne en laste dataene inn på en datamaskin i etterkant og analysere, kan en dette med de nye telefonene med akselerometer?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det mest nyttige eg har funnet som eg bruker akselerometeret til er å sette enkelte bevegelser til bestemt funksjoner. Til dette bruker eg eit program som heiter g-trigger.

Av funksjonane som eg bruker mest er at når eg beveger telefonen raskt i mot den rettninga som undersida peiker så slår tastelåsen seg på. Grunnen til at eg har valgt den rettninga er at når eg slepp telefonen ned i lomma så slår tastelåsen seg på av seg sjølv.

Den andre funksjonen eg bruker er når eg ristar telefonen sidelengs så slår eg på LED lyset, er veldig praktisk når eg skal f.eks låse opp ei dør i mørket og eg ikkje har to hender fri til å slå av tastelåsen og leite etter lys funksjonen.

Lenke til kommentar

Hvor viktig synes dere akselerometerfunksjonen er? Dersom dere skulle hatt en ny telefon i ville dere satt akselerometer som et krav? (Hadde egentlig lyst på en HTC Desire, men den virker så vanskelig å få tak i så jeg har funnet en annen jeg kunne tenke meg, men denne har ikke akselerometer:(

Lenke til kommentar

Akselerometer er eigentleg ikkje viktig i det heile tatt, i mine auger er det mest ein kjekkt å ha funksjon.

Som nemt så bruker eg akselerometeret til å slå på og av LED lyset på min mobil, men om eg seier at eg bruker funksjonen fleire gongar i måneden så trur eg at eg overdriv.

Men det er kanskje også litt avhengig av kva slags mobil du ser på, ein del mobilar har gjort seg nærmast avhengig av å bruke akselerometeret til å vri biletet 90 grader når du legger telefonen sidelengs, men dersom du kjøper ein mobil utan akselerometer så er heller ikkje mobilen lagt opp til at du må ha denne funksjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...