GeirHH Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Bortsett fra modemet gjorde overspenningsvernet jobben etter et kraftig lynnedslag. Hørte tydelig et klikk. Mener at det stod på eska e.l. at overspenningsvernet må (bør?) byttes etter å ha blitt utsatt. I butikken så de ut som et spørsmålstegn. - Noen som vet om det generelt er slik ? - P.s. Ikkeno billig Clas Ohlson, står BANDRIDGE på utstyret. Lenke til kommentar
debianuser Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Hadde samme problemet en gang. Det som skjedde var at telefonlinja inn i huset ikke var vernet på noe vis, og dermed fikk strømmen fri vei inn til modemet. Ikke sikker på dine rettigheter på dette punktet. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Ikke sikker på dine rettigheter på dette punktet. Rettigheter? Krever du erstatning av bilprodusenten dersom airbag'en blåser seg opp i en kollisjon? (Eller tenkte du på overspenningen som kom via telefonledningen? Det blir en annen sak, ja.) Et overspenningsvern er laget for å "ta støyten" og "ofre seg" for det utstyret det er satt til å beskytte. Dette innebærer ofte at overspenningsvernet ikke er i stand til å gjøre samme oppgaven ved en ny anledning. Ettersom det ikke finnes noen enkel måte å sjekke dette på, er det eneste rette å skifte det ut. Å satse på at vernet gir fullgod beskyttelse etter en "karamell" er jevngodt med å henge opp noen hvitløk og et krusifiks ... Lenke til kommentar
debianuser Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Tenkte på rettighetene i forhold til å få noe igjen for modemet ja, selvsagt ikke overspenningsvernet som gjorde jobben sin skikkelig. Synes å huske at jeg kjøpte nytt modem, så tror nok det er helt og holdent brukerens ansvar å trekke ut telefonledningen under tordenvær. Forøvrig er det uansett smart å gjøre da en datamaskin har mange skjøre kretser. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 8. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2010 Var en garanti på tror 25000 Euro ved skade, men i butikken kunne de ikke gjøre noe for å hjelpe og prosedyren for erstatning virket for tungvindt til at jeg gadd å få erstattet modemet til 495.-. - fikk et nytt gratis av Telenor. Men - jeg ser at "protected"-lampa lyser fortsatt, så da spørs om man kan stole 100 % på det. Ve-vel, jeg har gammelt utstyr som snart er modent for utskifting uansett...så da får jeg ta med et nytt overspenningsvern på kjøpet. Skal sjekke om det finnes tester på slikt. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 (endret) Bytt det!. Så enkelt er det med den saken, med mindre du er 100% sikker på at vernet ikke er svekket, dog har jeg mine tvil for at det er godt som nytt. Har du mulighet til å sjekke det, så gjør det. Hvis ikke, bør du absolutt bytte det. I gjennom jobben min har jeg sett noen vern som har blitt utsatt (riktig nok av typen som står i skringsskapet), og de ser ikke bra ut etter bruk. Ofte er de smeltet/forkullet på innsiden. Når det gjelder modemet ditt så er jeg rimelig sikker på at vernet gjorde slik det skulle. Du må bare huske på at modemet får noe i tillegg til strømmen. Har du ADSL, så har du en telefonlinje som det kan komme overspenning inn på, har du kabel-tv kan det komme den veien osv. Dog spekulerer jeg bare, men jeg kan tenke meg til at du ikke beskytta noe mer en strømmen til modemet ditt, og at det kanskje fikk overspenning via telefonlinja etc. Så vet du det til neste gang. Telefonlinjer må også beskyttes. Når det gjelder rettigheter så er det vel forsikringsselskapet man forholder seg til. Dem vil i sin tur ta eventuelle regresskrav til leverandøren av overspenningsvernet. Det gjør ting enklere for deg som er kunde. I alle fall hvis du har en forsikring som dekker skader lynet kan påføre el.utstyr. Endret 8. juli 2010 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 (endret) kan skrive under på at linjene inn også må beskyttes. har vært ute for lyn inn i kontorbygg hvor core + kantswitcher ble svidd samt endel kort i klienter også, ikke koselig. har mistet en server også fra overspenning når høyspentkabelen inn til bygget røk/smeltet, heller ikke så veldig koselig. Endret 8. juli 2010 av cruzader Lenke til kommentar
bamse87 Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Dersom du har hatt / får utlegg ifm. dette, er eg rimeleg sikker på at dette blir dekka av innboforsikring. Eg veit at enkelte forsikringsselskap ikkje har eigenandel på skader forårsaka av torden, det må du undersøke med ditt selskap. Når det gjeld overspenningsvern: Dersom du veit sikkert at vernet har vore utsatt for ein kraftig overspenning, ville eg ha skifta det for sikkerheits skyld. Det er langt frå sikkert at det fortsatt fungerer som det skal. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 8. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2010 (endret) Bytt det!. Så enkelt er det med den saken, med mindre du er 100% sikker på at vernet ikke er svekket, ........... og at det kanskje fikk overspenning via telefonlinja etc. Så vet du det til neste gang.............Telefonlinjer må også beskyttes. Vernet beskyttet både strøm og telesignaler, etter all sannsynlighet kom "trøkket" via telelinja. Det som forvirrer litt er jo at alt virker ok. Det er også en jordingsindikator som virker. Konklusjon blir vel å bytte. Og hvor kan man få testet isåfall ?. Det kostet kr 699.- hos Spaceworld og det er ikke all verden. Men jeg er litt betenk over mye tydelig uvitenhet blant ekspeditører nå. De kan spesifikasjoner - stort sett bare å selge. Har vel litt med at butikker på storsentre har lang åpningstid, mange ansatte med stor gjennomtrekk - og fagkunnskap deretter. Tidligere hadde Spaceworld en som mekket sammen maskiner for folk og var grei å spørre. Takker for responsen. Endret 8. juli 2010 av geirm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå