gwh Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Skal på ferie til utlandet i år, og har tenkt å ha et gps program på Hero'en min. Hva er "best" her? Tenker på brukervennlighet og at man da gjerne får gratis oppdatering av kart i en lengre periode. Lenke til kommentar
Prompel Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 ... får gratis oppdatering av kart i en lengre periode. Akkurat den biten tror jeg blir vanskelig. Det er gjerne kart-oppdateringene de tjener mest på. En variant er å bruke Google Maps. Google Maps Navigation er aktivert i flere land allerede, og det er mulig å legge inn en versjon som fungerer overalt: http://forum.mobilism.org/viewtopic.php?f=431&t=127517 http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=630887 Lenke til kommentar
belenix Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 ... får gratis oppdatering av kart i en lengre periode. Akkurat den biten tror jeg blir vanskelig. Det er gjerne kart-oppdateringene de tjener mest på. En variant er å bruke Google Maps. Google Maps Navigation er aktivert i flere land allerede, og det er mulig å legge inn en versjon som fungerer overalt: http://forum.mobilism.org/viewtopic.php?f=431&t=127517 http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=630887 Å bruke Google Maps Navigation i utlandet er ikke å anbefale, om man da ikke har en "rik onkel i Amerika" som betaler telefonregninga. Kan bli dyrt! Lenke til kommentar
Prompel Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Å bruke Google Maps Navigation i utlandet er ikke å anbefale, om man da ikke har en "rik onkel i Amerika" som betaler telefonregninga. Kan bli dyrt! http://forum.mobilis...p=601371#601371 You can enable map caching (Menu -> More -> Brut Mod -> Read map from cache, Save map to cache). This will force GMaps to save map tiles to the SD card and read from the SD card first, before attempting to download from the net. You can connect via WiFi (or any other net source) and preload the tiles before you start your trip, thus making the maps available for offline use.The preloading can be done by simply browsing the the route you will be travelling - just make sure you do it at the zoom level(s) you desire. Lenke til kommentar
belenix Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Dette blir jo mer eller mindre helt ubrukelig. Du må ha tilgang til WiFi, du må på forhånd holde på å "kjøre opp" dagens rute og vente på at den skal lastes ned. Hva om du vil eller må forandre på dagens rute? Nei, kjøp heller CoPilot, Navigon, NDrive eller Sygic. Det enkleste er ofte det beste, ikke kaste bort ferietiden med unødvendig dill. Lenke til kommentar
gwh Skrevet 8. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2010 Dette blir jo mer eller mindre helt ubrukelig. Du må ha tilgang til WiFi, du må på forhånd holde på å "kjøre opp" dagens rute og vente på at den skal lastes ned. Hva om du vil eller må forandre på dagens rute? Nei, kjøp heller CoPilot, Navigon, NDrive eller Sygic. Det enkleste er ofte det beste, ikke kaste bort ferietiden med unødvendig dill. Hipp som happ mellom hvem du foreslår her? Lenke til kommentar
Prompel Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Det enkleste er ofte det beste, ikke kaste bort ferietiden med unødvendig dill. Helt enig. Derfor kjøper jeg nå denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=602321 Så can Spica'en min være telefon på heltid. Lenke til kommentar
gwh Skrevet 8. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2010 Det enkleste er ofte det beste, ikke kaste bort ferietiden med unødvendig dill. Helt enig. Derfor kjøper jeg nå denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=602321 Så can Spica'en min være telefon på heltid. Er mere multifunksjonstilhenger, og slipper jeg å dra med en ekstra duppeditt på ferie, så gjør jeg det Lenke til kommentar
PulZ Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Har prøvd ut både CoPilot, Ndrive og Navigon. Og foretrekker helt klart navigon her. Ville tatt en titt på denne Lenke til kommentar
belenix Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 @gwh Du kan jo ta en titt på NDrive også. Kan testes gratis i 7 dager. http://www.cyrket.com/p/android/com.ndrive.android/ Lenke til kommentar
Jamm Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 (endret) Blir å teste et par Android nav programer. Har fra før CoPilot på en HTC HD Mini og TomTom på en HTC Touch Pro. TomTom er mitt referanse program. Har også fastmontert GPS i bil som dekker alle behov, men det fungerer dårlig når man er fotgjenger (turist). Største problemet jeg ser med bærbare GPS er i tunneler. Fastmontert i bil henter hastighets signaler fra bilen og man navigerer i tunnellene uten GPS signal. Prøvde Navigon på en Galaxy S og var ikke fornøyd, svakheter på POI, f.eks. manglende hoteller. Var også manglende muligheter til egen tilpasning av instillinger. Har også problemer med POI på CoPilot, f.eks. finnes ikke hotellene ved søk, men "blar" man i kartet så finner man hotellet med de samme navnet man søkte på. Driver nå å laster ned Ndrive, så man får testet hva man vil ha. Neste stopp blir Sygic dersom Ndrive ikke faller i smak. Sygic har ikke prøveversjon eller testdager. Edit: Finner ikke TMC på noen av Android/WM programmene. Endret 9. juli 2010 av Jamm Lenke til kommentar
gwh Skrevet 9. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2010 Sliter litt med sygic, har prøvd å laste ned apk, og installere den, men får opp feilmeldinger. Noen som har en "idiotsikker" oppskrift på hvordan man skal få installert sygic? Lenke til kommentar
borchgrevink Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Noen måte å få Google maps til alltid å vise den retningen man beveger seg i, slik som vanlige GPSer? Lenke til kommentar
osmano Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Sliter litt med sygic, har prøvd å laste ned apk, og installere den, men får opp feilmeldinger. Noen som har en "idiotsikker" oppskrift på hvordan man skal få installert sygic? Den må aktiveres via telefonen på www.sygic.com/setupandroid Fikk du ikke med bruksanvisning? Lenke til kommentar
gwh Skrevet 9. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2010 Sliter litt med sygic, har prøvd å laste ned apk, og installere den, men får opp feilmeldinger. Noen som har en "idiotsikker" oppskrift på hvordan man skal få installert sygic? Den må aktiveres via telefonen på www.sygic.com/setupandroid Fikk du ikke med bruksanvisning? Hmm, først kjøpe og laste ned, og så den apk filen Lenke til kommentar
belenix Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Blir å teste et par Android nav programer. Har fra før CoPilot på en HTC HD Mini og TomTom på en HTC Touch Pro. TomTom er mitt referanse program. Har også fastmontert GPS i bil som dekker alle behov, men det fungerer dårlig når man er fotgjenger (turist). Største problemet jeg ser med bærbare GPS er i tunneler. Fastmontert i bil henter hastighets signaler fra bilen og man navigerer i tunnellene uten GPS signal. Prøvde Navigon på en Galaxy S og var ikke fornøyd, svakheter på POI, f.eks. manglende hoteller. Var også manglende muligheter til egen tilpasning av instillinger. Har også problemer med POI på CoPilot, f.eks. finnes ikke hotellene ved søk, men "blar" man i kartet så finner man hotellet med de samme navnet man søkte på. Driver nå å laster ned Ndrive, så man får testet hva man vil ha. Neste stopp blir Sygic dersom Ndrive ikke faller i smak. Sygic har ikke prøveversjon eller testdager. Edit: Finner ikke TMC på noen av Android/WM programmene. Er jo masse hoteller som POI i Navigon. Ellers kan du jo også enkelt søke i Google inne fra Navigon. Jeg har ingen problemer med å søke etter hoteller i CoPilot. Er vel ingen navigasjonsprogrammer for mobiltelefoner som har TMC (Traffic Message Channel), krever jo en RDS-TMC mottaker. Lenke til kommentar
TucknDar Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Var nylig i Paris, og brukte løsningen med Rmaps beskrevet her: http://pavel85.blogspot.com/2010/01/rmaps-trekkbuddy-atlas-creator-and-poi.html Krever litt forarbeid, bl.a. installasjon av et program på data'n din, men til gjengjeld får du et offline kart med alle de zoom-nivåer du måtte ønske over et så stort område du ønsker. Trenger ikke gå gjennom rutene på forhånd. Fungerer fint med GPS. Lenke til kommentar
Jamm Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 (endret) Er jo masse hoteller som POI i Navigon. Ellers kan du jo også enkelt søke i Google inne fra Navigon. Jeg har ingen problemer med å søke etter hoteller i CoPilot. Er vel ingen navigasjonsprogrammer for mobiltelefoner som har TMC (Traffic Message Channel), krever jo en RDS-TMC mottaker. Søkte i Navigon for en Norsk by, bare to Rica hoteller dukket opp selv om der er 2 hoteller til (Kirkenes). Med POI Hotell søk i CoPilot kommer ikke disse opp i det hele tatt (Rica Hotell Kirkenes og Rica Arctic Hotell). Men blar man i kartet og markerer disse POI kommer de frem med navn, adresse og tlf. Galaxy S har FM-RDS mottaker, burde ikke være noen heksekunst å få til dette. Av smarttelefonene er det vel bare Iphone som ikke har FM mottaker. (Driver fremdeles med nedlasting av Ndrive) Endret 9. juli 2010 av Jamm Lenke til kommentar
belenix Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Ingen problemer med å finne de to hotellene ved hotellsøk i CoPilot. Navigon og CoPilot bruker kartdata fra Navteq, så POI databasen er lik, de samme hotellene på begge to. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 (endret) Jeg bruker også Navigon, var det første Android GPS programmet jeg testa, og likte det godt Mobilen jeg bruker er, SE x10 mini pro (men dette er ikke en Android 2.1 mobil, den kjører 1.6) Endret 9. juli 2010 av J@9 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå