Gå til innhold

Vil erstatte konsoller med PC (PC/PS3/X360)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har prøvd, dog med PS3 controller. Det er alt for få spill idag med ferdig innebygget støtte til f.eks 360 kontroller, kommer det flere spill med dette er jo det et pluss. Men konsollene fungerer trådløst og det er jo enklest, men nå er det ikke alle spill som bruker joypad heller, og FPS spill foran TVen med mus og tastatur fungerer håpløst dårlig for min del ihvertfall.

Mulig dog jeg heller burde invistere i en 360 kontroller, men har denne f.eks innebygget vibrasjon(altså vet den har det, men får man brukt det på PCen?)

Veldig mange av de nye spillene som kommer på konsoll først har allerede ferdig og klart oppsett for xbox kontroller (ikke PS3 kontroller tho :/ )

Vibrasjon funksjonen fungerer veldig bra. Dirt 1 og 2, assassin's creed 1 og 2, Borderlands, Street fighter 4, siste Burnout spillene, Prince of Persia og mange mange flere har klart støtte for xbox 360 kontrollere. Ellers så kan du fikse det til selv.

I spillet "Trine" for eksempel kan du koble til 3 kontrollere og spille 3 spillere.

Så nå at komplett selger en trådløs 360 kontroll for windows, tenker jeg bestiller den i dag sammen med en 2 tb hardisk. Håper det vil øke spillgleden litt :)

Lenke til kommentar

Husk at den trådløse kontrolleren for windows er eksakt den samme som for 360, så om du allerede har de, så kan du bruke de, du må bare ha en mottaker.

AtW

Okei, har bare PS3 og ikke 360 så. Men da var ihvertfall det bestilt :)

Lenke til kommentar

PC -> Kan brukes til alle spill.

Konsoll -> Ikke

Og i hvilken posisjon er du til å uttale deg om andre menneskers preferanser?

Regner med han sier sin egen mening og kun fra sitt ståsted. Selv om ens eget ståsted ikke alltid behøver å være riktig.

Jeg spiller mest på konsoll og er veldig fornøyd med det. Bestilte nettopp en gaming pc for litt siden, men det betyr ikke at ps3 legges på hylla. :)

Jeg støtter både ps3 og pc.

Lenke til kommentar

Artig og lese hvor lite enkelte konsollspillere kan om PC plattformen.

For det første: Konsollene er en PC. De er bare like. Altså i en konsoll har du akkurat det samme som i en PC, ulempen er at du ikke kan oppgradere den.

Når Xbox 360 kom, var PC langt overlegendt grafikkmessig. "Full HD" reklameres i øst og vest, men det er bare tull når det gjelder konsollene. De fleste spill er i 30 bilder i sekundet med mye dårligere grafikk og oppløsning. Lavere AA og generelt rævva for og si det mildt i forhold til en bra PC.

PC: Du selv bestemmer hvor bra grafikken du vil ha på den. Ønsker du spille i Full HD, 60 bilder i sekundet og bra detaljer ja så er det mulig. Det koster penger, men muligheten er der.

Ikke noe problem og koble den til TV i stua og sitte i sofaen om en vil det.

Konsoller: En gammel utdatert maskin som kun er laget for å masseproduseres billig med dårlig og utdatert hardware og dyre spill.

Jeg vet hva jeg snakker om, det er synd at noen har latt seg lure såpass at de faktisk tror konsollene er best.

Endret av avanore
Lenke til kommentar

avanore: Kvaliteten på et spill trenger da nødvendigvis ikke å ha noe som helst å gjøre med grafikk å gjøre?

For min del betyr gameplay og en god historie utrolig mye mer enn grafikkhoring.

Og jeg vet hva jeg snakker om. Det er synd at dagens ungdom tror at et bra spill kun avhenger av grafikk.

Lenke til kommentar

avanore: Kvaliteten på et spill trenger da nødvendigvis ikke å ha noe som helst å gjøre med grafikk å gjøre?

For min del betyr gameplay og en god historie utrolig mye mer enn grafikkhoring.

Og jeg vet hva jeg snakker om. Det er synd at dagens ungdom tror at et bra spill kun avhenger av grafikk.

Ingen som påstår at grafikk ikke har noe med ett spills kvalitet å gjøre vet hva de snakker om, det er rett og slett feil.

AtW

Lenke til kommentar

Så hvis jeg finner glede i spill uten vesentlig god grafikk, vet jeg ikke hva jeg snakker om?

Poenget mitt var bare at grafikken ikke har alt med saken å gjøre, og det eneste argumentet 98% av PC-folka har brukt i denne diskusjonen har vært relatert til grafikk og hvor mye bedre grafikk man har på en pc.

Innlegget mitt var ment som kritikk til det avanore sa i denne diskusjonen her.

Så klart har grafikk noe å gjøre, fordi dette hjelper til med å bygge stemningen i hvert spill, men det hjelper ikke at grafikken er i full HD hvis spillet rett og slett er kjedelig.

Gameplay og story har like mye å si som grafikken etter min mening.

Men min mening betyr vel ingenting, siden jeg ikke hører til PC-fanboyene?

Lenke til kommentar

Ingen som påstår at grafikk ikke har noe med ett spills kvalitet å gjøre vet hva de snakker om, det er rett og slett feil.

AtW

Grafikk er jo med å bygge opp atmosfæren og utsèendet til et spill, så selvfølgelig har det med kvalitèten til et spill å gjøre, men!

Det er ingen hemmelighet om at grafikk får størst oppmerksomhet i dagens marked, noe som (for meg) gjør at spill-mediet stagnerer.

Spill som Psychonauts er glimrende eksempel på spill som ikke en gang da det kom ut var særlig gjennomført da det kom ut, hverken grafiskt eller gameplay-messig (preget av vanskelig plattforming grunnet trælete level-design etc), men som fortsatt høstet inn veldig god kritikk av anmelderne (og de som faktisk så forbi grafikken og de mindre attraktive delene ved spillet).

Problemet var bare at spillet ikke solgte noe særlig, skyld gjerne på dårlig PR osv, men det er ingen hemmelighet at folk dømmer spill etter utseendet.

De skal selvfølgelig få lov til det, men det har ingenting med kvaliteten på spillet å gjøre, kun preferansen til personen som spiller.

PC er en bedre konsoll på mange grunnlag ja, og det er ingen som benekter at konsoller er en "TV-PC" for spill, men det finnes faktisk de som foretrekker å sitte i en sofa og bare fyre opp et spill uten mye om og men.

Det finnes flere enn de på forumet som gjør alt for å få best mulig ut av opplevelsen, størstedelen av de som kjøper spill er jo "den store massen", og de vil ha det så enkelt så mulig slikt at de kan bare sette seg ned å spille uten å tenke på å dra PCen bort til TVen også videre.

PC har også store problemer med pirater, et problem konsoller er mindre preget av (selvfølgelig er pirater et problem der også, men i mye mindre grad), som dermed gjør PC (per dags dato) en mindre attraktiv konsoll for selskapene som vil tjene penger, som de jo må ha for å kunne lage flere spill.

Klart, vil du ha best grafikk, bruk PCen, men det er rimelig trangsynt å påstå at det beste er å bytte ut konsoller med PC kun fordi PC har en fordel innen grafikk.

De største kvalitètene til spill etter min mening er hele pakken, ikke hvor bra utsèendet til karakterene og omgivelsene er.

Grafikk burde være et verktøy for å skape troverdige omgivelser for verdenen spill-skaperne lager, ikke et salgs-triks.

Men det er såklart min mening, og det er alltid lov å være uenig.

Edit:

Det skal også nevnes at PC har en fordel når det gjelder FPS, men når den store massen ikke virker å bry seg nevneverdig av store hit-boxer på Konsoll, da ser jeg ikke problemet bare fordi en liten kjerne ser på det som nedverdigende.

Endret av NiXx
Lenke til kommentar

Grafikk burde være et verktøy for å skape troverdige omgivelser for verdenen spill-skaperne lager, ikke et salgs-triks.

Denne setningen oppsummerer i hovedsak poenget jeg har prøvd å få fram hele tide.

Takk til NiXx for en formulering som var enkel ;)

Lenke til kommentar

Så hvis jeg finner glede i spill uten vesentlig god grafikk, vet jeg ikke hva jeg snakker om?

Poenget mitt var bare at grafikken ikke har alt med saken å gjøre, og det eneste argumentet 98% av PC-folka har brukt i denne diskusjonen har vært relatert til grafikk og hvor mye bedre grafikk man har på en pc.

Innlegget mitt var ment som kritikk til det avanore sa i denne diskusjonen her.

Så klart har grafikk noe å gjøre, fordi dette hjelper til med å bygge stemningen i hvert spill, men det hjelper ikke at grafikken er i full HD hvis spillet rett og slett er kjedelig.

Gameplay og story har like mye å si som grafikken etter min mening.

Men min mening betyr vel ingenting, siden jeg ikke hører til PC-fanboyene?

Nei, les hva jeg skriver igjen. Ingen påstår vel at grafikk har "alt med saken å gjøre", men når man snakker om plattformer, så er det det teknsike som skiller de. Det er ikke noe som gjør det vanskeligere å lage ikke-kjedleige spill på PC enn konsoll, eller motsatt (om man ikke vil ta med mangel på modding-muligheter osv inn i det), det er de teknsike rammene rundt som skiller plattformen, det er ikke sånn at et spill på PC magisk blir kjedligere enn samme spill på konsoll bare fordi det har bedre grafikk. PC har bedre grafikk og bedre kontrollmuligheter, det øker kvaliteten på totalopplevelsen. SAmtidig er det ingenting med det som gjør det vanskeligere å lage feks en god story.

AtW

Lenke til kommentar

AtW

Det er ingen hemmelighet om at grafikk får størst oppmerksomhet i dagens marked, noe som (for meg) gjør at spill-mediet stagnerer.

Spill som Psychonauts er glimrende eksempel på spill som ikke en gang da det kom ut var særlig gjennomført da det kom ut, hverken grafiskt eller gameplay-messig (preget av vanskelig plattforming grunnet trælete level-design etc), men som fortsatt høstet inn veldig god kritikk av anmelderne (og de som faktisk så forbi grafikken og de mindre attraktive delene ved spillet).

Problemet var bare at spillet ikke solgte noe særlig, skyld gjerne på dårlig PR osv, men det er ingen hemmelighet at folk dømmer spill etter utseendet.

De skal selvfølgelig få lov til det, men det har ingenting med kvaliteten på spillet å gjøre, kun preferansen til personen som spiller.

Er det ingen hemmlighet? Grafikk har stagnert ganske mye de siste årene, indie-spill er mer poulære enn noensinne, eksemplet ditt på et spill med dårlig grafikk som gjør det dårlig er ikke akkurat det man vil kalle av nyere dato. WoW, Sims osv er vel heller neppe hva man kan kalle grafikkmonstre?

Og selvsagt har det noe med kvaliteten til et spill å gjøre, om man med kvalitetne mener hvor bra og moro det er å spille det (og hva annet skal kvaliteten på et spill reflektere?). Resten av innlegget ditt går stort sett i den samme fellen som nevnt over, bare fordi en plattform kan ha god grafikk, så betyr ikke det at den må ha noen dårligere story enn en plattform med dårligere grafikk. Om noe, så er det motsatt.

AtW

Lenke til kommentar

Man kan laste ned spill spill til PC "out-of-the-box" (gratis). Det kan man ikke med konsoll :p

Man kan, men man må bare brenne det ut.. Men det er sant det du sier, den konsollen til 2-3 lapper kan fort bli dyrerere enn PCen hvis man tenker på etterforbruk på spill og man kun laster ned. Ulovlig, men sant.

Lenke til kommentar

Jeg var hardcore pcgamer, men så gikk jeg over til konsoll. Og det tok en måned å bli vandt.

Jeg koser meg mer med en kontroll i hånda og deilig 5.1 lyd rundt meg, med en stor og fin tv på 42"

Endret av dih
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...