Newsbee Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Hei Jeg sitter på 20/1-linje bak en Jensen AirLink-ruter (AL89300 v3 - med siste firmwareversjon) som, når jeg bruker torrent, fungerer veldig bra. Hastigheten er absolutt slik jeg har vært vant til tidligere. For litt siden fikk jeg ny maskin og gikk da fra Vista til Windows 7 (64bit). Med Vista var hastigheten upåklagelig, mens med W7 fungerer altså torrent ok, mens nettleseren er så treig at man til tider kan lure på om man sitter bak et analogt modem (når uTorrent er lukket altså). Jeg har googlet litt, men det eneste jeg fant var i grunn å ta bort IPv6-funksjonen på den enkelte tilkobling, uten at dette har gitt nevneverdig resultat. Er det noen tips til hva årsaken til treig nettleser kan være? Man skal vel ikke behøve å bruke portforewarding på det (som på uTorrent)? Utover at jeg har ny maskin er det ikke gjort noen endringer som skal ha betydning for hastigheten. Jeg skiftet kanal på ruteren, men det løste ikke problemet, selv om jeg nå er "alene" i mitt kanalområde. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 DNS eller antivirus-problemer vil jeg tro, har du prøvd med flere nettlesere? Lenke til kommentar
Newsbee Skrevet 8. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2010 DNS eller antivirus-problemer vil jeg tro, har du prøvd med flere nettlesere? Ja, både Chrome (som jeg bruker fast) og IE8. Husker ikke i farten om jeg har testet opera og firefox også. DNS? Jaha? Antivirus: Bruker Microsoft security essentials, men det er kanskje årsaken altså? Lenke til kommentar
rWLCnB9yxT9WlAzurPH1 Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 (endret) . Endret 25. januar 2018 av rWLCnB9yxT9WlAzurPH1 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Som de over er inne på, så er det trolig router som er blitt overbelastet pga torrent. Dette kan føre til at DNS-oppslag (oversette navn på webside til IP) går tregt via routeren. Når du setter DNS direkte i PC, så slipper man å spørre via routeren. Jeg tipper det er nok å slå av torrentprogrammet og restarte router, for at alt blir normalt ved surfing. Men vi snakker jo om crap de la crap... Jensen, så problemet vil nok returnere oftere enn du hadde tenkt deg. For å redusere sjansen for fuckup, så slå av DHT i torrenprogrammet og begrens antall forbindelser globalt til f.eks 50. Selv har jeg en router som tåler 300.000 samtlige forbindelser, men det er ikke noe gutta på Elkjøp pusher på folk. Der er det jo avanse viktigere enn fornøyde kunder, dessverre. Lenke til kommentar
Newsbee Skrevet 9. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2010 (endret) Men vi snakker jo om crap de la crap... Jensen, så problemet vil nok returnere oftere enn du hadde tenkt deg. Selv har jeg en router som tåler 300.000 samtlige forbindelser, men det er ikke noe gutta på Elkjøp pusher på folk. Fikk ruteren med på kjøpet av ADSL-linje, og det er jo ikke rart at det ikke er top notch da i grunn. Forslag til "skikkelig" ruter da? Modell,pris / link? Har rett nok ikke interesse av en løsning som kunne fått NASA til å rødme, men en typisk ruter ligger da vel et sted under 1000,- har jeg inntrykk av. Endret 9. juli 2010 av Newsbee Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Den jeg har er ASUS RT-N16, ellers er DIR-655, Netgear WNDR3700, Buffalo WZR-HP-G300NH m.fl. gode routere. Alle disse ligger mellom 600 og vel 1000kr på prisguiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå