Gå til innhold

Hvor mye må jeg skatte av feriepengene dersom jeg slutter jobben nå?

Windoge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du slutter nå, får du likevel ikke feriepengene (med mindre du ber spesielt om det) før neste år. da slipper du å skatte av det.

dersom du ber om å få dem utbetalt med en gang, må du skatte av dem som vanlig inntekt, med andre ord ihht skattekortet.

Lenke til kommentar

Riktig det han sier, men det er litt forskjellig fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. Noen utbetaler alle feriepenger for innværende år i sluttoppgjøret dersom det ikke blir spesifisert noe annet.

Spesifiser det du vil ha ;)

Men ja, dersom du skal ha pengene i sluttoppgjøres må de skattes på, så det lønners seg i prinsipp å vente.

Lenke til kommentar

Det spiller ingen rolle når du får feriepengene utbetalt. Skatt må du betale uansett. Den eneste forskjellen er at du betaler skatt ved utbetaling dersom de blir utbetalt i opptjeningsåret. Dersom du får de utbetalt året etter vil selve utbetalingen være skattefri, men beløpet vil være en del av det totale skattegrunnlaget ditt til neste år. Dvs. at du betaler skatt på disse pengene, men dette er fordelt over alle de andre lønningene dine.

Når jeg sier at det ikke spiller noen rolle er det en sannhet med ett forbehold. Dersom det er slik at du til neste år vil ha så lav inntekt at du har lavere skatteprosent (eventuelt frikort) i forhold til årets skatteprosent vil du tjene på å utsette feriepengeutbetalingen. Dersom du får en høyere skatteprosent til neste år vil du tjene på å få penge utbetalt i år.

Det viktigste å huske på er at feriepenger ikke er skattefrie. Skatten må du betale uansett, du kan bare bestemme litt når og hvordan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...