Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CPU kjører på 100% hele tiden.

Anbefalte innlegg

Har mange problemer i det siste, men tror ikke de har noe men dette å gjøre.

CPU'en min kjører på fullt helt fra oppstart. Altså med engang jeg kommer inn på skriveboret, går alle fire kjerner på 100%. Det gjør selvfølgelig at den blir veldig varm, den er vanligvis på rundt 20-30 grader. Men nå starter den på 60 grader å går bare oppover. Av å til under gaming o.l skrur pc'en seg av, så kommer det opp "CPU over temperature" elns.

Er ikke noen spesielt tunge program som kjører når pc'en starter. Så skjønner ikke hvorfor den kan kjøre på 100% da... Nettopp kjøpt nytt hovedkort. (ASUS crosshair IV formula).

Specs

CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition.

GPU: GTX 480.

RAM: Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 6GB.

Hovedkort: ASUS Crosshair IV formula.

Også ett til lite problem. Dette skjer ikke ofte, men av og til får jeg bluescreen. Helt plutselig. Får aldri med meg hva som står på den. Kom på det fordi det kom når jeg nesten var ferdig med å skrive dette.

Si hvis det er noe info som mangler.... ;)

Endret av m0rten95
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver at du har nytt hovedkort... Har du installert Windows på nytt etter denne oppgraderingen? Windows er ikke spesielt gla i at man bytter hardware, ihvertfall ikke når man bytter den mest vitale delen av pc'n.

Ville vurdert en reformatering og installasjon av OS på nytt.

Og du skriver ikke noe om hvilket OS du har... Har du Win7 kan du gå inn og sjekke hvilke prosesser som stjeler all cpu-kraft, det bør gjøres. Ellers er det vanlig prosedyre med antivirus og spyware-sjekk.

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd dette for en stund siden på en installasjon med Win 7 RC. Der var det en prosess som hadde hengt seg opp og spiste alt av ressurser. Husk å klikke for Vis prosesser for alle brukere, eller hvis du har Win 7: velg fanen for "ytelse" og klikke på "ressursovervåkning". I ressursovervåkningsvinduet får du mye bedre oversikt over hva som kjører.

Jeg tror det var en eller annen indekserings eller søkeprosess i windows som hadde gått helt av skaftet. Jeg fant mange som hadde problemet og ulike fikser på nettet, men det ingenting funket hos meg, og til slutt reinstallerte jeg hele systemet for å bli kvitt problemet.

Lenke til kommentar

Første ting du bør gjøre er vel å se hvilken prosess som spiser opp massive mengder med CPU.

ctrl+alt+delete og velg oppgavebehandling.

Gjorde det også, det som tar mest er Google Chrome. Vanligvis står CPU'en på 0% da...

Lenke til kommentar

Du skriver at du har nytt hovedkort... Har du installert Windows på nytt etter denne oppgraderingen? Windows er ikke spesielt gla i at man bytter hardware, ihvertfall ikke når man bytter den mest vitale delen av pc'n.

Ville vurdert en reformatering og installasjon av OS på nytt.

Og du skriver ikke noe om hvilket OS du har... Har du Win7 kan du gå inn og sjekke hvilke prosesser som stjeler all cpu-kraft, det bør gjøres. Ellers er det vanlig prosedyre med antivirus og spyware-sjekk.

Srry, glemte og skrive OS... Har Win 7 64-bit.

Men har visst bare en veldig rar PC.. Problemet gikk bort av seg selv etter en stund. Måtte restarte noen ganger, så var alt som normalt. Har ingen anelse hva det var. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...