kbotnen Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Hei, Jeg holder på å lage et program som vi skal bruke internt til å ta tiden på forskjellige arbeidsoppgaver vi driver med. Programmet skrives i java og skal kunne kjøre på pc og mac. Planen er at dataene skal deles mellom de forskjellige instansene / brukerene / maskinene som bruker programmet, dette v.h.a tabell og felter i en mysql database. Alt dette er forsåvidt greit og flott, men så kommer utfordringen. Jeg ønsker ikke at brukeren av programmet MÅ være online når han bruker det. Han skal kunne bruke programmet, jobbe på prosjekt / ta tiden, og så "sjekke inn" sine endringer neste gang han har Internett. Med andre ord trenger jeg å lagre alle endringer siden sist "innsjekk" på brukerens maskin, når han trykker på "sjekk inn" må endringene flettes inn med feltene i databasen uten å ødelegge opplysninger andre har lagt inn i mellomtiden. Spørsmålet mitt blir da, er det noen som har noen overordnete tips til hvordan jeg skal kunne oppnå dette? Jeg tenker ikke på programkode o.l, kun overordnet ide, tips til et mønster / pattern, eller lignende som kan studeres? -Kristian- Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Design Patterns og UML et stor tema,men start med noe enkelt. Lag ditt eget UML skjema trenger ikke noe program(det finnes mange programmer for UML design) Tegn noen bokser på et papier over idèe du har. Si klient/server/database/brukere hvordan du tenker dette vil henge sammen,du kan gå mere i detaljert til verks når ting blir klarere. Her er en grei artikkel om teamet. http://www.developer.com/design/article.php/3309461/Using-Design-Patterns-in-UML.htm Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Hmm... Dagens beste ikkesvar... Anywho.. Det første som falt meg inn var å dele problemet i to... Selve applikasjonen, som kun vet om å lagre lokalt... Samt en form for synkroniseringsrutine som går i bestemte intervaller. Hvis disse to kobles fra hverandre så er ikke applikasjonen avhengig av nett for å funke, men synkronisering med server går sømløst når den bare har nett... Skjønner? -C- Lenke til kommentar
asicman Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Det bare å lagre dataene på klienten som vanlig. Når brukeren kobler seg opp i mot serveren så bare kopierer du over databasen og husker id på siste record som du kopierte over. Neste gang brukeren kobler seg på kopierer du bare over fra denne recorden og til siste. Så husker du den nye id'en. Hvis det er slik at brukeren kan endre records på klienten må du huske disse også så de kan synkroniseres over. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå