Gå til innhold

Ingeniør - Energi og Miljø

Noxnon

Anbefalte innlegg

God kveld!

Som emnetittelen antyder så vil jeg dedikere tråden til Ingeniør utdannelsen som omhandler energi og miljø. Dette er utdannelsen som jeg ønsker å ta, og som jeg foksurer på foreløpig. Grunnen til dette er at jeg lenge har lyst til å ha en ingeniør utdannelse, som gir gode penger, virker spenndende og aktuellt.

Til høsten begynner jeg på 3. året på vgs og jeg skal ta Fysikk 2, Kjemi 2, og Mattematikk S2 (3MZ?). Jeg har manglende mattematikk kompetanse, men dette er noe jeg skal ta opp etter 3. året på vidregående.

Så vil jeg invitere de av dere som tar et ingeniørfaglig utdannelse (spesielt dere som tar Miljø/Energi-Ingeniør utdannelsen) til å dele erfaringer. Jeg ønsker å vite litt hva dere lærer om? Hvordan er det å ta en bachlor/master/doktorgrad? Hvor/hvilken jobb satser dere på?

Jeg har allerede lest litt om utdannelsen:

http://jobbfeber.no/utdanning.lasso > Ingeniør - Energi og Miljø

http://www.ntnu.no/studier/mtenerg

http://www.hio.no/content/view/full/30341

-----------------------------------------------

Jo mer jeg leser om denne utdannelsen, jo mer blir jeg intersert :new_woot:

Endret av Noxnon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dessuten så lurer jeg på inntakskravene det er på ingeniørlinjene, er det høye inntakskrav? Hvordan var det da du skulle begynne, og vet noen hvordan det er i dag?

EDIT: Jeg mente karakterkrav, men jeg leste nettop et sted hvor det stod at det var relativt lett å komme inn på den utdannelsen jeg søker.

Endret av Noxnon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg skal selv bli sivilingeniør.

FOR NTNU:

Her trengs det generell studiekompetanse med R1 og R2 matte med karakteren minimum 4 i R2. Og Fysikk 1.

Her er det en liste til inntakskravene til NTNU:

https://www.samordnaopptak.no/studier?ord=&laerestedkode=NTNU&utdomrkode=TEKNO&stikkordnr=

Ettersom du går rett inn på dette etter videregående så ser du på "Førstegangs-vitnemål" der er det 53,7 poeng eller 5,3 i karakter snitt med de nødvendige realfagene med R2 karakter 4.

FOR HIO:

Her trengs det generell studiekompetanse med R1 og R2 matte og Fysikk 1.

Her er det en liste til inntakskravene til HIO:

https://www.samordnaopptak.no/studier?ord=&laerestedkode=HIO&utdomrkode=TEKNO&stikkordnr=

Samme inntaksregel gjelder her også. Men her ser du at det står alle da betyr det at de beste kommer inn for snittet svinger opp og ned hele tiden så bare ha høye karakterer så kommer du inn.

Du går på 3 årig studiespesialisering dette gir generell studiekompetanse men du må sørge for å få de riktige realfagene R1, R2 og Fys1!

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Hvis eg ikke tar helt feil så er energi og miljø bare de to siste årene av en femårig ingenørutdannelse. Da kan du vell kanskje ta en bachelergrad i noe elektrisk relatert ingenør yrke? Mener å tru at det gikk for meg som skal gå bachelor i automatiseringsteknikk.

EDIT: Gløm det, tok vist feil :p

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Energiingeniør

Bachelor i ingeniørfag hos HIB.

En ting jeg lurte på var at siden jeg har manglende mattematikk kompetanse (som nevnt tidligere), er det mulig å ta et intensivt kurs i R1+R2 over 7-10 uker? Jeg har allerede Fysikk 1 (+ skal ta fysikk 2 til høsten) og Kjemi 1 (+ skal ta kjemi 2 til høsten, men dette er ikke opptakskrav).

Er det noen som har erfaring med et slik kurs?

Eller har noen her erfaringer ellers med forkurs til ingeniør? Hvordan fungerer TRES ordning?

Endret av Noxnon
Lenke til kommentar

Jo mer jeg leser om denne utdannelsen, jo mer blir jeg intersert :new_woot:

Meget godt valg om du skulle begynne på energi og miljø. Dette er et av de mest fremtidsrettede studiene som finnes og vil nesten garantere deg en god og interessant jobb i mange år fremover om du står på.

Selv er jeg siv.ing fra NTNU i energi og miljø, og studiet kan så absolutt anbefales. De to første årene er en liten utfordring med masse basisfag innen matte samt fysikk, kjemi, elektroteknikk og termodynamikk. Dette kan være noe kjedelig til tider, men det tar seg opp etterhvert.

Etter to år velger man mellom en av tre studieretninger. Grovt sett kan man spesialisere seg enten mot elkraft eller varme- og prosessteknikk. Elkraft dreier seg grovt sett om produksjon, overføring og distribusjon av elektrisk energi og sentrale temaer er generatorer, kraftelektronikk, transformatorer, brytere, linjer og kabler, nettanalyser etc. Varme og prosess er et ganske vidt område og dekker blant annet forbrenning av gass og olje, bioenergi, varme og kjølefag, energibruk i bygninger samt strømningsteknikk. I tillegg har man for begge områder endel fag som er mer rettet mot teknisk-økonomisk planlegging innen energisektoren.

Studiet er særdeles fremtidsrettet og gir mulighet for jobb innen en rekke sektorer. Jeg kjenner folk som jeg studerte sammen med som:

- Driver med turbinkonstruksjon.

- Jobber som forskere på SINTEF.

- Sitter på landssentralen i Statnett og overvåker "hovedveiene" i kraftsystemet vårt.

- Jobber som konsulenter innenfor elektroinstallasjoner i bygg og anlegg.

- Jobber innen oljeindustri mot drift og vedlikehold.

- Jobber med nettanalyser av krafnettet og peker ut områder hvor det bør gjennomføres tiltak

- Jobber med planlegging og prosjektledelse av kraftnett.

- Jobber med bølgekraft og pilotprosjekter innen dette.

- Jobber som konsulenter mot energibruk og ventilasjon i bygg.

- Jobber med konstruksjon av generatorer.

- Jobber med energi- og klimaplanlegging mot offentlige og private institusjoner.

- Jobber i NVE eller KLIF med forvaltning.

Mulighetene er iallefall rimelig gode for å få en interessant jobb.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Eller har noen her erfaringer ellers med forkurs til ingeniør? Hvordan fungerer TRES ordning?"

Er utdannet ingeniør, tok forkurs før jeg hev meg i kast med udanningen min.

Etter hva jeg har hørt så varierer forkursene veldig i forhold til hvilken høyskole du velger.

Kan være lurt å ta en tlf til de forskjellige høyskolene rundt om i landet og forhøre deg på hva slags undervisningsopplegg de kjører, før du bestemmer deg.

Tenker da på om de er krav om ukentlige innleveringer, eller om det f.eks er en stor innlevering i måneden. Videre er det noen skoler som krever at du må bestå alle eksamene for å få kurset godkjent.

Jeg tok forkurset i Tromsø, der var det krav om ukentlige innleveringer i matte & fysikk (+kjemi etter jul) hele året igjennom. Med krav om at 80% av innleveringene måtte være bestått. I tillegg måtte vi stå på 5 eksamener, 2 deleksamener til jul og 3 endelige eksamener til våren.

Støk du på en eksamen, var det synd-trist-leit-hadebra!

Det skal sises at de hadde meget flinke og kompetente lærere den gangen jeg gikk der, det hjalp utrolig mye!

Men forkurset er vel kanskje det året som jeg synest det var mest tungt å komme meg igjennom. Fordelen med kurset er at du får banket inn et solid grunnlag i realfag i løpet av det ene året. Så hvis du er klar for det er det bare å gi gass!

TRES ordningen er kanskje enda mer krevende, du starter såvidt jeg vet på ingeniørutdanningen, men du har i tillegg et ekstra undervisningsopplegg i matte, fysikk og kjemi i 3 semestere (tilsvarende fokurset), parallellt med de vanlige fagene på ingeniørlinja. Det er et fullt mulig alternativ, men noen forhåpninger til et liv utenfor skolen tror jeg ikke du kan tenke på.

Lenke til kommentar

"Eller har noen her erfaringer ellers med forkurs til ingeniør? Hvordan fungerer TRES ordning?"

Er utdannet ingeniør, tok forkurs før jeg hev meg i kast med udanningen min.

Etter hva jeg har hørt så varierer forkursene veldig i forhold til hvilken høyskole du velger.

Kan være lurt å ta en tlf til de forskjellige høyskolene rundt om i landet og forhøre deg på hva slags undervisningsopplegg de kjører, før du bestemmer deg.

Tenker da på om de er krav om ukentlige innleveringer, eller om det f.eks er en stor innlevering i måneden. Videre er det noen skoler som krever at du må bestå alle eksamene for å få kurset godkjent.

Jeg tok forkurset i Tromsø, der var det krav om ukentlige innleveringer i matte & fysikk (+kjemi etter jul)

Jeg har allerede grunnlag for fysikk og kjemi (1 + at jeg skal ta fysikk 2 og kjemi 2 til høsten). Tror du at jeg bare kan ta mattedelen i forkurset og ikke hele pakka? Tror du jeg kan få et intensivkurs i matte på noen måte?

Det jeg tenkte kunne passe meg best var om at jeg kunne ta et slikt intensivt kurs som går over sommerferien, at jeg tar dette etter 3.vgs i sommerferien, har noen hørt om noe lignende?

Endret av Noxnon
Lenke til kommentar

Det går sikkert fint å bare ta matte delen på fokurset ja, før vi begynte kurset krysset vi av på hvilke fag vi ville ta. Men det er vel kanskje litt surt å ta et helt år med kun matte. Taper en del tid på det. Da er vel kanskje lurere å mose på med et intensivkurs i matte, evnt å ta kun matte på TRES ordningen.

Lenke til kommentar

Ja, for det var det jeg tenkte. Bruke et helt år på bare å ta opp matte kan bli litt stusselig og kjedelig. Jeg vurderer de to alternativene du nevnte (intensiv eller TRES-matte) så skal jeg ringe rundt og høre hva som er mest fornuftig. Takk for hjelpen Tommy og takk til Olvaeh som delte mye nyttig informasjon :)

Nå er det forsatt lenge igjen til jeg må bestemme meg, men det er greit å vite slike ting på forhånd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...