tepe2 Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Ser at nesten alle Toshiba bærbare mangler Gigabit nettverk. Hva betyr dette i praksis. Hva går man glipp av (bruksområder)? Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Man går glipp av en del hastighet! Om alle komponenter i nettverket (switcher, pc'er, routere osv.) støtter gigabit - får man en hastighet på 1000mbit. En "vanlig" LAN-linje er på 100mbit. Så det vi da si 10 ganger raskere hastighet på nettverkstrafikk. Dette inkluderer selvfølgelig alt av filoverføring, streaming og lignende. Som sagt så er det ikke bare maskinen som må støtte gigabit nettverk men også det maskinen din er koblet til. Har man en switch/router med gigabitporter, vil maskiner koblet i disse kunne utnytte de om maskinen også har gigabit-ethernet. Maskiner som ikke har det, vil operere på maks hastighet for sitt kort (100mbit). Det samme gjelder om switch/router ikke har gigabit, og maskinen har det. Man vil da også bare få 100mbit. Lenke til kommentar
Khani Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 (endret) Det er overføringshastigheten på nettverket. En gigabyte per sekund. Det vanligste de siste årene har vært 100mbs. Som har vært standard i noen år nå. Og dette er da den nye standarden. Det er ikke nødvendig. så lenge du ikke har router/switch med gigabyte nettverk og enda en maskin med gigabyte nettverk, vil du ikke merke mye forskjell på filoverføringshastigheten. http://en.wikipedia.org/wiki/Gigabit_Ethernet Edit: Der var du nå litt før meg. Endret 7. juli 2010 av Wilyes Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Det er overføringshastigheten på nettverket. En gigabyte per sekund. Det vanligste de siste årene har vært 100mbs. Som har vært standard i noen år nå. Og dette er da den nye standarden. Det er ikke nødvendig. så lenge du ikke har router/switch med gigabyte nettverk og enda en maskin med gigabyte nettverk, vil du ikke merke mye forskjell på filoverføringshastigheten. http://en.wikipedia.org/wiki/Gigabit_Ethernet Edit: Der var du nå litt før meg. Er nok fortsatt bare gigabit du... Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 (endret) En gigabyte per sekund. Tull og tøys, du mener 125 megabytes per sekund, altså en gigabit per sekund. Edit: Litt sein der jeg også.. Endret 7. juli 2010 av Benny Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 7. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2010 Tusen takk til dere. Er ikke så opptatt av det tekniske her, ville bare vite om jeg bør legge vekt på dette ved kjøp av pc. Har ikke bruk for det nå, men hvem vet i løpet av de neste 3-4 år? Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 (endret) Jeg garanterer deg at du ikke vil trenge gigabit-nettverk de nærmeste årene med mindre du kjører en lagringsserver eller fire på nettverket ditt eller hvis du er villig til å betale 8000 kroner i måneden for gigabit nettverkslinje. For å si det slik: Nå til dags er det til "normal bruk" mer enn nok med 15Mbit nettlinje. En gigabit er 1000Mbit. Endret 8. juli 2010 av Benny Lenke til kommentar
delfin Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Kjekt å ha hvis du skal overføre store filer over nettverket, men ellers ganske unyttig. Du kan fortsatt fint streame bluray over nettverk med 100mbit. På en laptop er det langt fra nødvendig, men absolutt et pluss i margen... Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 8. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2010 Takker igjen. Da har jeg lært såpass at dette ikke er noe tema å legge for stor vekt på ved kjøp av bærbar pc:) Lenke til kommentar
Khani Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 En gigabyte per sekund. Tull og tøys, du mener 125 megabytes per sekund, altså en gigabit per sekund. Edit: Litt sein der jeg også.. Der er dere begge rett er nok jeg som tuller i halveis søvne igjen. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 (endret) Fort gjort, men rett skal være rett. Endret 8. juli 2010 av Benny Lenke til kommentar
Khani Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 (endret) Jada er enig der. Men får hive i meg mere kaffe og sukkerbiter nestegang jeg sitter oppe til 4 om morgenen og lurker på forumet. Endret 8. juli 2010 av Wilyes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå