Gå til innhold

Svart sjerm når ubuntu 10.04 booter

Anbefalte innlegg

Hei, for de av dere som leste min forgie tråd her, så fikk jeg til det andre. Nå har problem nummer 2 dukket opp og jeg spør igjenn om hjelp. Ubuntu bootet fint med en gang jeg instalerte det og jeg tenkte at det første jeg skulle gjøre måtte jo være å få alle opdateringer og drivere. Så jeg kjørte

sudo apt-get update

sudo apt-get upgrade

og jeg ba ubuntu søke etter sjermdriver med innebygget verktøy. Jeg har en ny Acer PC med Ati sjermkort og ubuntu anbefalte en ny og fin driver, jeg kjørte på og instalerte.

Problemet nå er at sjermen blir svart når ubuntu prøver å boote, både i vanlig og i recovery mode. Jeg vet at det kun er et sjermprblem ettersom jeg selv med svart sjerm kan trykker CTRL + ALT + f1 og deretter logge inn i tty og kjøre

sudo reboot

slik at maskinen restarter, da kan jeg vertfall skrive komandoer (men ikke lese filer når sjermen er svart). Jeg har letet rundt på nettet og har funnet litt forsjellig, mange "løsninger" går jo ut på at tty virker og at en dermed kan åpne og redigere filer. Hos meg virker verken tty eller det grafiske. Noen som vet en fin komando som virker her ? Er det mulig å roll backe driveren med en enkel komando ?

EDIT: foresten før jeg oppdaterte driveren (rett etter fersk instalasjon), så virket kun det grafiske og ikke tty. Når jeg trykket CTRL + ALT + (f1,f2,f3..) så ble sjermen delvis fargerik og delvis slik den var og ikke en svart konsoll slik som den skulle.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå klart å fikse sånn at operativsystemet kan boote med sjerm. Løsningen var å trykke e under boot, gå inn i grub å endre "splash" og "quiet" til "nomodeset". Fant det tipset på internett. Men sjermdriveren er enda ikke helt på stell ettersom jeg ikke kan trykke CTRL + ALT + f1. Når jeg trykker det bytter ikke sjermen bilde skikkelig.

PCen min har ATI Mobility Radeon HD 5650, dersom det er relevant, noen som vet hvordan en fikser det ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...