Gå til innhold

HjemmekinoLYD via dvd spiller på xbox

Anbefalte innlegg

Er helt blank og jeg har ikke manual til å lese forklaringen.

Men jeg har ett phillips hjemmekinoanlegg som går via DVD spiller som er koblet med HDMI på en Samsung 46", og hvordan får jeg den lyden til å bli gjeldene på både Canal Digital tuneren og Xboxen. Så fort jeg bytter til disse går jo lyden over til vanlig tv lyd (selvfølgelig)

(Internettet detter ut hvert 2 sekund så jeg fikk aldri tid til å søke for de som lurte)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, å starte med å lese manualen for forsterker/reciever er en god start.

Mest sannsynlig har du en knapp som heter "radio", en som heter "dvd", kanskje en som heter "aux" og tilogmed en mulighet for "phono". Nå må du inn i setup på reciever og definere hvor din forsterker skal hente signalene fra, i dette tilfellet "optisk" hvis du har koblet Xbox til reciever via optisk kabel.

Men seriøst, dette er firetusenogtolv gamger lettere å fikse selv, da du sitter på alle manualer, modellbetegnelser og mest sannsynlig har oversikt over hvilke kabler som er koblet i hvilke hull.

Og alle maunaler til alt som er elektrisk og som er produsert etter år 2000 finnes på nett, på de respektive hjemmesidene.

Lenke til kommentar

http://pioneer.ipapercms.dk/Manuals/DCS_360_MAN_DCS353360_SDNF_manual/?ForceLanguage=no

Etter ett par runder rundt på utsiden fant jeg ett nettverk, men jeg skjønner fortsatt ikke helt hva greia er.

Hvorfor kan ikke all lyd som kommer på tv (fra tuner og xbox) bare viderekobles til recivern på en enkel måte.

Hvis jeg forstår manualen rett så må jeg da koble en scart kabel fra xboxen til reciver for å kunne få audio sporet på anlegget og bildet (fra HDMI kabel på xbox som er i TV)?

Skjønner at jeg ikke har vært borti stereo før når jeg føler meg som en 80 år gammel dame som har fått sin første mobiltelefon.

Lenke til kommentar

Ser den. Eneste in inngangen på forsterkeren min er dog en optisk, og det gikk jo greit fra dekoderen og inn, men xboxen stusser jeg litt på. får vel bare drive å bytte bak manuelt hver gang jeg skal spille.

Stussa litt på at det er "line 1" og "line 2" muligheter på forsterkeren når det bare er EN inngang. Men men. :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Jeg er helt grønn på hjemmekino-systemer selv, men vil man ikke vanligvis bare koble optisk ut fra tv og inn i forsterker, for så å koble alt annet utstyr rett inn i tv'n?

Det vil da si at alt av bilde går direkte til tv'n, men lyd går via tv'n og så optisk videre til forsterker ...

Vil det at lyd går via tv kunne være en dårlig ting? Leste i en annen tråd at det ikke er sikkert at tv'n støtter no annet en stereo ut via optisk. Så man vil med andre ord kunne miste multikanalslyd fra en xbox om man tar det via tv'n?

Og en litt annen sak: Man har vel gjerne en kombinert forsterker og dvd/blueray-spiller. Da vil man vel gjerne koble dette ut fra spiller og inn i tv via hdmi. Men vil det da også si at lyden som spilles av på dvd/blueray-spiller går inn i tv for så å gå tilbake til forsterker? Vil tippe at man har et valg om hvilken lydkilde som skal brukes på forsterker. Altså at man enten kan velge å spille lyden fra den innebygde dvd/blueray-spilleren direkte eller å bruke signalet som kommer tilbake fra tv'n.

Håper ikke denne siste biten ble alt for uklar, men det jeg lurer på er egentlig om jeg har forstått noen lunde hvordan et vanlig oppsett er? Jeg er som nevnt helt grønn!

EDIT: Håper det jeg spør om passer med tråden for så vidt. Sånn som jeg oppfatter det burde den gjøre det.

Endret av Slettet-IHWlGMJn
Lenke til kommentar

Jeg er helt grønn på hjemmekino-systemer selv, men vil man ikke vanligvis bare koble optisk ut fra tv og inn i forsterker, for så å koble alt annet utstyr rett inn i tv'n?

Det vil da si at alt av bilde går direkte til tv'n, men lyd går via tv'n og så optisk videre til forsterker ...

Vil det at lyd går via tv kunne være en dårlig ting? Leste i en annen tråd at det ikke er sikkert at tv'n støtter no annet en stereo ut via optisk. Så man vil med andre ord kunne miste multikanalslyd fra en xbox om man tar det via tv'n?

Og en litt annen sak: Man har vel gjerne en kombinert forsterker og dvd/blueray-spiller. Da vil man vel gjerne koble dette ut fra spiller og inn i tv via hdmi. Men vil det da også si at lyden som spilles av på dvd/blueray-spiller går inn i tv for så å gå tilbake til forsterker? Vil tippe at man har et valg om hvilken lydkilde som skal brukes på forsterker. Altså at man enten kan velge å spille lyden fra den innebygde dvd/blueray-spilleren direkte eller å bruke signalet som kommer tilbake fra tv'n.

Håper ikke denne siste biten ble alt for uklar, men det jeg lurer på er egentlig om jeg har forstått noen lunde hvordan et vanlig oppsett er? Jeg er som nevnt helt grønn!

EDIT: Håper det jeg spør om passer med tråden for så vidt. Sånn som jeg oppfatter det burde den gjøre det.

Hvordan oppsettet, innstillinger og koblinger gjøres kommer helt an på hva slags utstyr man kjøper.

Personlig kjører jeg alle signaler til forsterker, for så å sende KUN bilde videre til TV. Forsterker tar seg av bilde og lyd fra pc, ps3, dvd og digital GET-boks. TV-høytalere er ikke aktivert på tv engang.

Kjekt med 4-5 HDMI-innganger på forsterker, samt en god samlig med digital coax og optiske innganger.

Men det er mitt oppsett og mine muligheter. Kjøper man en billig forsterker/reciever, får man gjerne kun med én HDMI, og den er ut i tillegg, så da får man ingen mulighet til å koble opp mer. Så gjør hjemmeleksa ved å sjekke ut muligheter, definere personlige behov/ønsker, og kjøp det som passer.

Man får billige forsterkere til 2000-2600kr med 4 HDMI, 2 optisk, to coax og vanlige rca-innganger, så å si at det er altfor altfor dyrt er ingen argument.

Og lyd fra tv er sjelden den beste løsningen. Signaler kan bli konvertert på veien, og man ender ofte opp med et stereosignal hvis man lar det gå via tv.

Og hvorfor la lyd gå fra Xbox til TV for så å sende det tilbake til forsterker, når lyden kan sendes direkte fra Xbox til forsterker uten å gå via TV? Blir jo bare rot og ekstra kabler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Hvordan oppsettet, innstillinger og koblinger gjøres kommer helt an på hva slags utstyr man kjøper.

Personlig kjører jeg alle signaler til forsterker, for så å sende KUN bilde videre til TV. Forsterker tar seg av bilde og lyd fra pc, ps3, dvd og digital GET-boks. TV-høytalere er ikke aktivert på tv engang.

...

Og hvorfor la lyd gå fra Xbox til TV for så å sende det tilbake til forsterker, når lyden kan sendes direkte fra Xbox til forsterker uten å gå via TV? Blir jo bare rot og ekstra kabler.

Video går også gjennom forsterker? Visste ikke at det var en mulighet. Trodde alt av ting som gir bilde måtte settes rett i tv'n

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...