Blaster2k Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Jeg har en router som kjører ubuntu server. Jeg har veldig lyst å vite hvor mye nettverkstrafikk som har går gjennom den. Altså jeg vil telle hvor mye som er overført over det ene nettverkskortet (ikke hvor mye båndbredde som brukes for øyeblikket). Hva skal jeg gjøre for å få registrert dette? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 iftop fungerer bra til litt lett overvåkning av og til. Men sett opp f.eks munin og du får fin statistikk over tid. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Dette er sannsynligvis allerede "registrert", og kan leses av med "ifconfig"-kommandoen (som gir deg masse annen info også) Her er den relevante delen av output for nettverkskortet som står i serveren min : RX bytes:522315976863 (486.4 GiB) TX bytes:356377221436 (331.9 GiB) Hvor RX er mottatte data og TX er sendte data. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Sokkalf: joda, men det er ikke bestandig at den telleren er like pålitelig. F.eks ved en upålitelig linje, siden den resettes hver gang interface-et er "nede." Man har heller ikke mulighet til å se på trafikken i større detalj. Lenke til kommentar
Blaster2k Skrevet 7. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2010 takker for svar. Jeg tror jeg fannt et verktøy selv. vnstat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå