Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Har minnefeil på ny selvbygget pc.

Anbefalte innlegg

Hei,

Alle komponentene er nye:

• Chieftec Super Series 750W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular, 2x 6pin+2x 6+2pin PCIe 8x, SATA, 140mm
  • ASUS P7P55F-E PRO, P55, Socket-1156 DDR3, SATA 6Gb/s, USB3.0, ATX, GbLAN, Firewire, eSATA, PCI-Ex(2.
  • Intel Vore i5 Quad Processor i5-750 2,66GHz, Socket LGA1156, 8MB, Boxed.
  • Corsair XMS3 DHX DDR3 1333 MHz 4GB CL9 Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24
  • Gainward GeForce GTX 480 1536MB PhysX
  • WD Caviar Black 1TB 3,5" SATA 6GB/s,32MB Chache, Dual Processor, 7200RPM

Monterte dette i et Silverstone kabinett, installerte så windows 7 og diverse programmer og drivere for disse komponentene. Det jeg nå har problemer med er at jeg får den beryktede BSOD. Har gjort en delvis memtest (fikk ikke gjort den ferdig pga jobb). Men før jeg avsluttet den etter ca 7 timer, viste det seg å være rundt en 10 000 feil. Det jeg tror kan være gale er at jeg ikke har stilt inn latency'en i BIOS'en slik det står beskrevet 9-9-9-24, grunnen til dette er at jeg ikke vet hvordan dette skal gjøres. Er det noen som kan forklare meg hvordan dette skal gjøres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde samme probl. med min nye maskin.

Etter en del søken på nett, fikk jeg et tips om å øke voltstyrken på NB (North Bridge)

Ett steg av gangen, og etter å ha økt volten ett steg. Var maskina mi stabil ikke mere BSOD :new_woot:

Lenke til kommentar

Fant selv ut av hvordan jeg skulle endre alle de innstillingene, men den er fortsatt ikke stabil.

Hadde samme probl. med min nye maskin.

Etter en del søken på nett, fikk jeg et tips om å øke voltstyrken på NB (North Bridge)

Ett steg av gangen, og etter å ha økt volten ett steg. Var maskina mi stabil ikke mere BSOD :new_woot:

Skal prøve dette =) Tusen takk for råd =)

Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig at Asus-hovedkort sliter med 4 GB RAM på nye maskiner. Prøv å ta ut en brikke, installer alle oppdateringen i Windows Update og sett inn brikke nummer to. Den RAM-en du har står i hovedkortets (Asus P7P55D-E PRO) kompabilitetsliste, så det skal egentlig ikke være et problem.

Lenke til kommentar

Dobbeltsjekk at Volten på RAM-brikkene står til det de skal fra produsentens side. Sjekk på nettet og sett manuelt. Hadde samme problem tidligere som jeg løste på den måten. Faktisk har jeg hatt det problemet på de to siste PC'ene mine -_-

Lenke til kommentar

Det står på nettet at det skal være 9-9-9-24 latency, 1,6V og 1333MHz. Har gjort alt dette, men så forsøkte jeg å kjøre linux på den, noe som viste seg å være komplett stabilt både når jeg brukte det og når det stod på hele natten gjennom. Derimot når jeg kjørte Windows på den igjen fikk jeg BSOD to eller tre ganger på under to timer. Så resultatet blir nok å skifte ut den win 7 installen jeg har (samtidig som jeg følger dofferneo sitt forslag, samtidig som jeg beholder latency, volt og mhz instillingene). Regner med dette faktisk vil løse hele problemet.

Må si meg veldig fornøyd med alle disse kjappe tilbakemeldingene :thumbup:

TUSEN TAKK :new_woot:

Lenke til kommentar

He he, å tro at en ny installasjon vil fikse slike problemer er litt som å tro på at formatering er den beste universalløsningen. Anbefaler deg at du alltid kjører en runde med Memtest86 rett fra boot for å sjekke at minnet er stabilt, får du feil så bør du ikke tulle med å legge inn et operativsystem og heller fokusere på å løse minneproblemet. I noen sjeldne tilfeller er alt som skal til en bios oppdatering.

Lenke til kommentar

Oppdatering av bios var vel det første jeg gjorde. Noen anelse om hvor lang tid det vil ta å kjøre to memtester? (en på hvert kort).

Edit: Forresten, når den er helt stabil i linux og ikke i win, er det ikke da grunn til å tro at problemet ligger ved win installasjonen da?

Endret av Offan
Lenke til kommentar

Sånn for å være 110% sikker på at minnet er bra? 24timer minst.

Men et par runder (8 timer) bør være nok til å forsikre deg om at minnet er riktig stillt inn.

Årsaken til at den kan være mer stabil i linux er fordi linux greier å behandle feil på minnet litt bedre enn windows, men det betyr ikke at linux ikke kan slite senere pga dette.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Og hvis det kommer opp en feil, hva gjør jeg da? Bytter dem i nye pga produksjonsfeil?

Er det noen grense? Altså at hvis det er en error går det greit, men hvis det er mer enn 10 så vil det kunne skape problemer?

8 timer per kort eller totalt? Riktig at jeg bør kjøre dem en gang hver i hver av de blå slotsene bare for å være sikker?

Lenke til kommentar

Hvis jeg har fått 10 errors på ene brikken etter 5 min med memtest, er det vel ikke vits å kjøre den videre? Hvis det først vises en feil vil den vel ikke memtesten kunne rette opp i denne feilen?

Kan endring av latency, volt og mhz fikse disse errorene. Eller er errorene som kommer opp i forhold til memtesten være produksjonsfeil eller noe slikt på selve brikken? Altså den må byttes?

Endret av Offan
Lenke til kommentar

så snart du får feil i memtest vet du at noe er galt, så da er det ingen vits i å fortsette.

Det kan gjerne være feil instillinger som gjør at minnet feiler, prøv å øke spenningen opp til 1,65V og se om det hjelper.

Du bør også prøve å endre minnesokler, slik at du bruker det andre paret, det kan i noen tilfeller fikse problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...