salah Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 Har alltid vært viktig med bilbelte, både jeg og foreldrene mine er viktige på det, og siden jeg har gjort det helt fra starten av, tenker jeg ikke noe over det. Det er en selvfølge, og jeg sitter med en uggen angst når bilen er i bevegelse og jeg/passasjerer ikke har sikkerhetsbelte. Jeg har ofte vært festbremser og stanset bilen umiddelbart der det lar seg gjøre (bussholdeplass etc) og sagt klart ifra at de kan ta bussen eller sette på seg sikkerhetsbelte. Jeg er kanskje litt vel streng på det, men for et par år siden var jeg sjåfør under en ulykke. Jeg og en venn kom uskadet fra det hele, mens venninna mi som nektet belte fortsatt har vondt i nakken grunnet den ulykken. Hun satt og skrev SMS, og etter gjentatte mas ga jeg opp og tenkte "en 24-åring greier vel noe så simpelt som å ta på seg selv belte når lillebroren min på 8 år greier det". Jeg tok feil. 1 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 Jeg er kanskje litt vel streng på det, men for et par år siden var jeg sjåfør under en ulykke. Jeg og en venn kom uskadet fra det hele, mens venninna mi som nektet belte fortsatt har vondt i nakken grunnet den ulykken. Hun satt og skrev SMS, og etter gjentatte mas ga jeg opp og tenkte "en 24-åring greier vel noe så simpelt som å ta på seg selv belte når lillebroren min på 8 år greier det". Jeg tok feil. Dessverre er det ofte slikt som må til for at folk skal lære. 1 Lenke til kommentar
Marir Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 (endret) Dessverre er det slik at (sterke) reklamer som de du viser oss, i de aller fleste tilfeller kun treffer de som selv har opplevd slike tragiske ulykker. Jeg kan se filmene og tenke "huff, håper noe slikt aldri skjer meg, best å roe ned i trafikken", men så er det hele glemt 10 minutter senere. Dette gjelder også Statens vegvesens bilbeltekampanje som de fleste har sett langs norske veier. Hvor lenge husker du budskapet etter å ha passert et slikt skilt. Holdningskampanjer, mer synlig politi og ikke minst bedre veier er det som hjelper. Skjønner absolutt hva du mener. Siden den gangen jeg måtte se et lik i veikanten (som nettopp hadde velta på motorsykkel) har jeg aldri "glemt" hjelm og hansker. Siden den gangen jeg nesten mista fem venner pga at sjåføren sovna på motorveien, har jeg aldri kjørt mens jeg har vært trøtt, eller uten belte. Før dette skjedde, hadde jeg sett flere "skrekk og advarsel"-filmer. De glemmer man lett, forsåvidt forskjellig fra person til person, men hos meg er dette tilfellet. EDIT: Det jeg ville si, er at egne erfaringer har satt en støkk i meg, og gjort meg til den sjåføren jeg er. Ikke "bruk bilbelte!"-kampanjen fra statens vegvesen. Trist at det må så mye til. Endret 2. august 2010 av Marir Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 5. august 2010 Forfatter Del Skrevet 5. august 2010 Noen som har sett den nye reklamen på kinoen angående fart? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå