Gå til innhold

Tenkt på denne filmen og hvordan du kjører

Andzel

Anbefalte innlegg

PS: STERKE BILDER FOR NOEN

Se og tenkt over har du gjort noe sånt? Har du nesten forårsaket en alvorlig ulykke pga du så på ei eller noe?

La til en film til angående en idiot som kjører:

http://www.youtube.com/watch?v=PhIsgxMs4iQ&feature=related

Se og tenkt over har du gjort noe sånt? Har du nesten forårsaket en alvorlig ulykke pga du så på ei eller noe?

Endret av Andzel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dessverre er det slik at (sterke) reklamer som de du viser oss, i de aller fleste tilfeller kun treffer de som selv har opplevd slike tragiske ulykker. Jeg kan se filmene og tenke "huff, håper noe slikt aldri skjer meg, best å roe ned i trafikken", men så er det hele glemt 10 minutter senere. Dette gjelder også Statens vegvesens bilbeltekampanje som de fleste har sett langs norske veier. Hvor lenge husker du budskapet etter å ha passert et slikt skilt.

Holdningskampanjer, mer synlig politi og ikke minst bedre veier er det som hjelper.

Lenke til kommentar

Eller kan du prøve å huske det? Ekke være Runar. Jeg husker alltid bilbelte uansett og trenger ikke den kampanjen i hele tatt. Fordi jeg setter ikke mitt liv i fare.

Uansett hadde folk på skolene sett disse videoen så kanskje de hadde tenkt litt annerledes? Er så lite som skal til og igjen kan det skje deg med engang og da er det ikke vitsen å klage over dårlige veier når det første er personene som gjør feilen på filmen og ikke noe annet.

Og jeg husker det budskapet lenge jeg, akkurat det med å sove i 15 minutter husker jeg også når jeg sitter her å skrive her.

Aldri har jeg kjørt i trøtt tilstand fordi orker ikke å miste lappen eller sette mitt og andres liv i fare pga en dumhet.

Lenke til kommentar

Vel, nå liker jeg å se på meg selv som en god sjåfør som både tar hensyn til andre (myke og harde trafikanter) og som tilpasser farten etter forholdene, og jeg har aldri kjørt uten bilbelte. Førerkortet er noe jeg ikke kan miste. Selv hvis jeg skal en rask tur på butikken, en tur som tar mindre enn 3 minutter å kjøre, bruker jeg bilbelte.

Jeg har sett slike filmer i skolesammenheng. Vi fikk også besøk av personer som har vært innblandet i alvorlige ulykker og som fortalte sterke historier. Likevel, når jeg sitter bak rattet er det ikke dette jeg tenker på, og jeg tør vedde på at dette gjelder de fleste. Grunnen til at jeg alltid bruker bilbelte er at foreldrene mine var strenge på dette, ikke skiltene som står langs veien eller historier jeg leser i avisene. Dessuten hjelper det lite å huske innholdet i filmen hvis budskapet ikke treffer deg.

Lenke til kommentar

Det er trist at folk viser så lite hensyn til andre trafikanter, og utsetter sitt eget og andres liv ved å kjøre så uforsvarlig, som for eksempel disse filmene viser. Jeg som mange andre, syntes det er veldig gøy å kjøre fortt med bil, men jeg klarer å begrense meg. Jeg kan være ærlig å si at det frister å dra skikkelig på av og til, men jeg kan faktisk si at jeg sjeldent overstiger 100km/t.

Etter jeg fikk lappen, for en god stund siden, har jeg egentlig aldri tenkt på dette med bilbete-bruk. Uansett om jeg bare skal en liten tur til butikken, bruker jeg bilbilbelte. Det er en selvfølge for meg. Grunnen til at jeg ser på dette som en selvfølge er nok fordi jeg føler meg mye tryggere da, og at jeg er klar over hvor mye bilbelte har å si om det evt skulle oppstå ulike situasjoner.

Det eneste jeg har gjort som jeg egentlig ikke burde gjøre mens jeg kjører bil, er å kjøre uten briller/linser. Det var mest med en gang jeg fikk lappen dette hendte. Nå i ettertid er jeg blitt mye flinkere til dette. Jeg syntes egentlig ikke jeg har veldig dårlig syn(-1,5), men ettersom jeg har 01-koden i førerkortet mitt,er jeg har pålagt å kjøre med briller eller linser.

Jeg vet ikke hvilke konsekvenser det kan få å kjøre uten briller. I en vanlig kontroll vil jeg tro det ikke vil få store konsekvenser, kanskje en bot, tviler jeg ville ha mistet førerkortet, uten om at jeg kan bekrefte dette. Kanskje noen andre har en anelse om regelverket på dette punktet? Om jeg derimot skulle blir innblandet i en ulykke, og det viser seg at jeg har kjørt uten bruller, vil jeg tro at ansvaret mitt kan bli rimelig stort. Hadde hvert interessant å fått bekreftet dette, selvom jeg alltid kjører med linser/briller nå.

Endret av Skroll
Lenke til kommentar

Skal ærlig innrømme at jeg en gang, eller to, har latt blikke falle mot personer (rålekre kvinnfolk) eller ting langs veien. Men gjør ikke det med mindre jeg kjører sakte eller trafikkbildet ellers er rolig!

Bilbelte kjører jeg aldri uten. Foreldrene mine var også strenge på dette, men jeg vil tro at så lenge man vokser opp med foreldre som hele tiden bruker belte, og som i tillegg passer på at du er sikret, vil du i resten av ditt liv bruke beltet uten å tenke deg om! Under øvelseskjøring burde ikke 16-17-åringen få starte å kjøre før beltet er på.

I min bil skal alle alltid ha på seg belte. Ikke fordi jeg vil at de skal slippe gebyret på 750kroner, men fordi jeg ikke vil ha 70-100KG flyvende frem i bilen hvis jeg skulle havne i en ulykke! Tenk på deg selv og din sikkerhet. Beltet ditt trenger ikke helpe deg mye, om du blir drept av en kropp som kommer framover i 60-100km/h!

Endret av EMiRo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

I min bil skal alle alltid ha på seg belte. Ikke fordi jeg vil at de skal slippe gebyret på 750kroner, men fordi jeg ikke vil ha 70-100KG flyvende frem i bilen hvis jeg skulle havne i en ulykke! Tenk på deg selv og din sikkerhet. Beltet ditt trenger ikke helpe deg mye, om du blir drept av en kropp som kommer framover i 60-100km/h!

Rettelse: Flere TONN. Når man tar trafikkalt grunnkurs får man stå på en vekt som viser hvor mye ens vekt vil tilsvare i fart. Jeg kjører ikke en centimeter uten at alle passasjerer (inkludert meg som fører) har på seg sikkerhetsbelte.

En morsom ting å tenke på: Da jeg tok trafikkalt grunnkurs (en stund siden nå) fikk vi spørsmålet "Hvem her bruker alltid sikkerhetsbelte?", og 99% rakte opp hånden. 99% måtte ta ned hånden igjen når han tilføyde "... på bussen også?". Og jeg brukte heller aldri å bruke sikkerhetsbelte på bussen...

Lenke til kommentar

Dæven... Hver gang jeg ser sånne videoer, så går det kaldt nedover ryggen på meg... Har flere ganger tatt meg selv i nakken og lettet trykket på gasspedalen. Er sykt skummelt det der... De viste jo noe lignende på trafikkskolen... Men bilbelte er ikke noe jeg tenker over en gang... Tar det på automatisk. Hva er egentlig vitsen med å unnlate å ta på seg bilbeltet? Kan ikke se noe årsak til at det skal være kult...?

Lenke til kommentar

Jeg mener at sånne filmer som dette her, burde vises mer på reklame, istedenfor all den forjævla dritten som skal bli solgt, for en hundredelapp mindre!

Mener at alle bør sette mer fokus på dette, og det er svært rørende. Og som det har blitt sagt tidligere i tråden. Når man ikke har kommet opp i en sånn situasjon at man kan ha skadet/drept et annet uskyldig liv, pga. uforsvarlig og idiotisk kjøring, så er det nesten umulig å ta sånt til seg, og lære av det.

Men når dagen kommer at man selv har gjort noe, som det vises til i filmen. Ja, da tar man det seg innover, og tar lærdom av det. Det som er så dumt, at man må svi for å lære. Og etter 1 eller 2, kanskje 3 menneskelivs tap, ja. Da er det for sent å angre...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener at sånne filmer som dette her, burde vises mer på reklame, istedenfor all den forjævla dritten som skal bli solgt, for en hundredelapp mindre!

Mener at alle bør sette mer fokus på dette, og det er svært rørende. Og som det har blitt sagt tidligere i tråden. Når man ikke har kommet opp i en sånn situasjon at man kan ha skadet/drept et annet uskyldig liv, pga. uforsvarlig og idiotisk kjøring, så er det nesten umulig å ta sånt til seg, og lære av det.

Men når dagen kommer at man selv har gjort noe, som det vises til i filmen. Ja, da tar man det seg innover, og tar lærdom av det. Det som er så dumt, at man må svi for å lære. Og etter 1 eller 2, kanskje 3 menneskelivs tap, ja. Da er det for sent å angre...

Er jo skrevet i avisene om mennesker som råkjører, krasjer, dreper en hel haug med folk, mister lappen, tar lappen igjen, råkjører igjen og dreper en hel haug med folk igjen... Er alltids noen som aldri skjerper seg uansett hvor mange teskjeer de får... For ikke å snakke om at personen tar lappen igjen for tredje gang...

Lenke til kommentar

Virkeligheten i fart er ekte saker. Bare å dunke borte i en bil under 5km høres bra ut. Lurer på hvordan det høres ut i 80km+ da :|

Uansett lurer på hvor mange som skal dø i år, har vært en del døds ulykker nå synes jeg.

Lenke til kommentar

Kan innrømme å ha mistet synet fra veien om jeg har sett noe spennende langs veien et par ganger, men kun i en hastighet jeg har hatt kontroll på.

Selv vært innblandet i et uhell der jeg hadde vært død om jeg ikke hadde hatt på beltet. Da mistet jeg ikke synet fra veien, men det var glatt. Planna på sørpe, kræsj i en skrå fjellvegg og taka med bilen i 70-sone. Heldigvis ingen syklister eller biler i motsatt kjørefelt der bilen taka. Deler lå spredd overalt, ruter var knust, og jeg slapp unna med et blåmerke på kneet! Takk og pris for Volvo som oppfant trepunktsbelte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...